Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Opinie Maarten Snijders, 16 aug 2016 11:11

Column: meedoen én winnen

0 0 Leestijd ongeveer

Het aloude Olympische credo krijgt dit jaar weinig weerklank van het NOC*NSF. De Nederlandse sportkoepel maakt zich niet overal geliefd met het keiharde beleid met ‘verliezersvluchten’, waarbij een verliezende Olympiër direct naar huis wordt gevlogen. Wellicht niet het meest sympathieke gebaar, maar voor de belegger is winnen altijd al belangrijker geweest dan meedoen. Het gaat per slot van rekening om het rendement. Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Factset vroeg zich af of er voor de belegger eigenlijk nog wat te winnen valt tijdens de Olympische Spelen. Op zoek naar een antwoord analyseerde het een enorme set aan data die teruggaat tot de zomerspelen van 1900 in Parijs. En wat blijkt? De Spelen zijn mooie weken, zeker ook voor beleggers. Tijdens 69% van de Spelen sinds het begin van de vorige eeuw steeg de Dow Jones gedurende het evenement, met een gemiddelde van 3,9%. Er is trouwens een selecte groep voor wie meedoen vrijwel per definitie ook winnen betekent: de sponsoren en hun aandeelhouders. Sinds de zomerspelen van 2000 in Sydney zijn vier beursgenoteerde bedrijven steeds sponsor geweest van de Olympische Spelen: Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic en Samsung. Alle vier de fondsen hebben tijdens alle vier de Spelen de MSCI World Index verslagen. In het jaar na de Olympische Spelen bleven drie van de vier fondsen de MSCI World Index verslaan, alleen Coca-Cola bleef achter. Je kunt je afvragen in hoeverre het iets met sport te maken heeft, maar één echte winnaar van de Spelen in Rio lijkt al bekend. Op Twitter komen dagelijks tientallen foto’s voorbij van ellenlange rijen op het Olympisch park. Niet voor de kaartjes, de tribunes of de handtekeningen van sporters, maar voor de Big Mac’s van McDonald’s.
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Column: de herfst komt eraan

Het aloude Olympische credo krijgt dit jaar weinig weerklank van het NOC*NSF. De Nederlandse sportkoepel maakt zich niet overal geliefd met het keiharde beleid met ‘verliezersvluchten’, waarbij een verliezende Olympiër direct naar huis wordt gevlogen. Wellicht niet het meest sympathieke gebaar, maar voor de belegger is winnen altijd al belangrijker geweest dan meedoen. Het gaat per slot van rekening om het rendement.

Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Factset vroeg zich af of er voor de belegger eigenlijk nog wat te winnen valt tijdens de Olympische Spelen. Op zoek naar een antwoord analyseerde het een enorme set aan data die teruggaat tot de zomerspelen van 1900 in Parijs. En wat blijkt? De Spelen zijn mooie weken, zeker ook voor beleggers. Tijdens 69% van de Spelen sinds het begin van de vorige eeuw steeg de Dow Jones gedurende het evenement, met een gemiddelde van 3,9%.

Er is trouwens een selecte groep voor wie meedoen vrijwel per definitie ook winnen betekent: de sponsoren en hun aandeelhouders. Sinds de zomerspelen van 2000 in Sydney zijn vier beursgenoteerde bedrijven steeds sponsor geweest van de Olympische Spelen: Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic en Samsung. Alle vier de fondsen hebben tijdens alle vier de Spelen de MSCI World Index verslagen. In het jaar na de Olympische Spelen bleven drie van de vier fondsen de MSCI World Index verslaan, alleen Coca-Cola bleef achter.

Je kunt je afvragen in hoeverre het iets met sport te maken heeft, maar één echte winnaar van de Spelen in Rio lijkt al bekend. Op Twitter komen dagelijks tientallen foto’s voorbij van ellenlange rijen op het Olympisch park. Niet voor de kaartjes, de tribunes of de handtekeningen van sporters, maar voor de Big Mac’s van McDonald’s.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Column: de herfst komt eraan

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ