Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

E-bikeproducent zet opmars voort

0 0 Leestijd ongeveer

Sinds de cijfers is de koers van Accell verder opgelopen. Beleggers lopen bij de huidige koers-winstverhouding van rond de 15 al vooruit op een verdere winstgroei. Wij zijn positief over het bedrijf en adviseren op koerszwakte te kopen. Voor nu is het advies ‘houden’.

Wat de Friese fietsenfabrikant Accell al veel eerder voorspelde gebeurt: voor zowel sportief gebruik als voor de dagelijkse ritjes opteren klanten steeds vaker voor een E-bike. Dit biedt grote kansen voor Accell, vooral in Duitsland waar het gebruik van de elektrische fiets nog relatief laag is.

Accell, bekend van fietsmerken als Koga en Batavus, staat zelf aan de basis van de E-bike-innovatie. Onder het merk Sparta introduceerde het bedrijf in 2003 de eerste exemplaren in Nederland. Na de nodige imagoproblemen van zich te hebben afgeschud – de fiets met hulpmotor zou uitsluitend geschikt zijn voor bejaarden – zit de vaart er al vele jaren bijzonder goed in. Natuurlijk helpt de vergrijzing wel behoorlijk mee aan de verkopen. Dat doen trends zoals verkeersdrukte en het streven naar een schoner milieu echter ook: de E-bike leent zich uitstekend voor woon-werkverkeer en voorkomt fileleed en congestie van vervuiling. Overheden leggen daarom vele kilometers ‘fietssnelweg’ aan.

Er gaat steeds meer geld vastzitten in de toeleveringsketen, de productie en de voorraden

Het afgelopen halfjaar bleek de omzet van ‘E-performance’ bikes bij Accell te zijn verdubbeld. In Nederland is door zware concurrentie de groei wel teruggevallen, maar daar staat tegenover dat in andere Europese landen, met name Duitsland, de E-bikes een opmars maken. Elektrische fietsen zijn inclusief fietsonderdelen- en accessoires inmiddels goed voor 43% van de totale omzet van Accell. Wordt uitsluitend gekeken naar de fietsomzet dan ligt het percentage voor de E-bike op 56%. Traditionele fietsen en sportieve fietsen nemen elk 22% voor hun rekening. Het einde van de opmars van de E-bike lijkt nog lang niet in zicht. Accell spreekt over een groeiende belangstelling voor elektrische fietsen in het buitenland en dat is ook duidelijk te zien in het vorige maand verschenen halfjaarbericht. Ander punt dat in het oog springt bij Accell is het werkkapitaal. Het bedrijf had de laatste jaren vooral veel moeite de voorraden onder controle te houden. De hieruit voortvloeiende druk op de operationele kasstroom zorgde ervoor dat Accell bij de bank moest lenen om de contante dividenden te kunnen uitbetalen en de onderneming draaiende te houden. Het bedrijf maakt hierbij inmiddels grote slagen en dat is een geruststellende gedachte.

Cijfers
De halfjaarcijfers van Accell werden goed ontvangen. De omzet steeg volledig autonoom met een fraaie 10% tot €629,7 mln. En dat terwijl het voorjaarsweer niet al te mooi is geweest en Accell spreekt over moeilijkere marktomstandigheden voor de fietsvakhandel, hét distributiekanaal voor het bedrijf. In aantallen werden ook beduidend minder tweewielers verkocht dan in dezelfde periode van vorig jaar: 908.000 versus 985.000. Drijfveer achter de omzetgroei was de E-bike, waarvan de verkopen met liefst 39% stegen. De traditionele fietsverkoop zakte met 15% in, terwijl de omzet van sportieve fietsen stabiliseerde. Volgens Accell koopt de consument een E-bike steeds vaker ter vervanging van een gewone- of racefiets. Van een bepaalde vorm van kannibalisatie is dus wel sprake, een trend die al langer zichtbaar is. Omdat de E-bike veelal een stuk duurder is en er ook meer duurdere sportieve fietsen over de toonbank gingen, steeg de gemiddelde verkooprijs met 23% tot €541. Vooral de E-bikes van de Duitse merken Haibike en Ghost waren gewild, met een omzetstijging van 26%. Accell rept hier over een relatief nieuwe en speciale categorie elektrische fietsen waarin het trendsetter en marktleider is in Europa. De omzet in Duitsland steeg hierdoor uiteindelijk met 20%.

Ook in eigen land werden meer E-bikes verkocht, maar lag de groei wel beduidend lager. Per saldo steeg de omzet in Nederland met 1%. De omzettoename in overig Europa bedroeg 16%, ook vooral gedreven door de elektrische fietsen. Duitsland maakt nu 25% van de concernomzet uit, Nederland 21,5%, overig Europa 38%, VS 11,5% en overige landen (vooral Turkije) 4%. De groei van het bedrijfsresultaat (ebit) en de nettowinstgroei bleven met beide 7% wat achter bij de omzetgroei. Dit komt door lagere marges op de verkopen van oudere fietscollecties. Bovendien gingen twee grote multi-sportketens in Noord-Amerika failliet, wat extra afschrijvingskosten op debiteuren voor Accell met zich meebracht. Accell grijpt dit aan om meer in te zetten op de verkoop via internet, in samenwerking met de fietsretailers.

Kasstroom en werkkapitaal
Grote pluspunt in het halfjaarbericht is de forse stijging van de netto kasstroom uit operationele activiteiten van €15,5 mln naar €56,1 mln. Over geheel 2015 was dit cijfer €19 mln negatief. Deze forse verbetering zit vooral in een beter beheer van het werkkapitaal en dan met name doordat de afbouw van de voorraden sinds december wat sneller is gegaan dan in voorgaande jaren. Helemaal een goede prestatie omdat bij wat minder voorjaarsweer zoals dit jaar de voorraden onder opwaartse druk komen. Accell werd overigens wel geholpen bij de voorraadreductie door de verkoop van Seattle Bike Supplies (onderdelen en accessoires) in de Verengde Staten. Vergeleken met 30 juni 2015 zijn de voorraden nog wel hoger, maar dat komt door hogere gemiddelde kostprijzen van E-bikes en componenten daarvoor. Terugdringing van het werkkapitaal maakt nadrukkelijk onderdeel uit van vorig jaar ingezette ingrijpende wijzigingen op het gebied van voorraadketenbeheer. Accell werkt hierbij hard aan meer centrale aansturing van inkoop en planning door versterking van de groepsorganisatie. Daarbij loopt een zogeheten Supplier Finance-programma, de tussenkomst van een financiële instelling die Accell in staat stelt crediteuren later te betalen terwijl de toeleverancier zelf juist minder lang op zijn geld hoeft te wachten. Al deze initiatieven zijn hard nodig, want door de dure E-bikes neemt niet alleen de waarde van de voorraden toe, ook het beslag op debiteuren en crediteuren stijgt. Er gaat kortom steeds meer geld vastzitten in de toeleveringsketen, de productie en de voorraden. Weet Accell dit verder te optimaliseren dan kan dit flink waardeverhogend uitpakken. De balans ziet er nog altijd wel gezond uit met een solvabiliteit van 45,1%, maar de verhouding nettoschuld/ebitda van 2,7 blijft wat aan de hoge kant.

Goede vooruitzichten
Accell voorspelt ook voor de tweede jaarhelft een stijging van omzet en resultaat. Dat lijkt makkelijk realiseerbaar omdat het winstcijfer over de tweede helft van vorig jaar met €4,0 mln gedrukt werd door een diefstal-incident in Taiwan. Bovendien tikken de vorderingen in de voorraadketen door en versnelt de verkoop van elektrische fietsen. In Duitsland ligt de penetratiegraad van de E-bike op ongeveer de helft van Nederland, terwijl in landen als Frankrijk en Spanje de E-bike nog slechts enkele procenten van de totale fietsverkopen uitmaakt. Analisten schatten dat een gemiddelde groei van de E-bike-verkopen met 20% per jaar de komende jaren mogelijk moet zijn. Dit zou een forse impuls aan de winst moeten kunnen bieden, vooral als Accell er in weet te slagen de druk op het werkkapitaal verder terug te dringen alsmede verdere synergie binnen het bedrijf zelf te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door de ION-technologie voor de E-bike van Sparta/Batavus/Koga naar andere fietsmerken binnen de groep over te zetten.

Lees ook: Accell kan opmars doorzetten

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ