Nestlé groeit minder dan het zelf wil
Het operationeel resultaat van Nestlé steeg met 2,7%. De operationele marge nam namelijk met 30 basispunten toe, naar 15,3%. Het bedrijf realiseerde een verhoging van 130 basispunten, maar spendeerde 100 basispunten aan hogere marketing- en ontwikkelingskosten. Dat biedt dus wel perspectief voor de toekomstige omzet. Een belastingvoordeel in de eerste helft van 2015 zorgde er echter voor dat de nettowinst in 2016 9,2% lager was dan die in 2015.
Topman Paul Bulcke toonde zich toch niet teleurgesteld. Volgens hem was zoals verwacht de autonome omzetgroei bijna geheel afkomstig van meer en een iets gewijzigde mix van producten. Hij kenmerkte het prijsklimaat als historisch slecht en zag het tweede kwartaal daarbij als dieptepunt. Voor de rest van het jaar verwachtte hij een verbetering, zodat Nestlé het jaar toch als eerder voorspeld zou kunnen afsluiten.
Ondanks zijn optimisme blijven wij bij een k/w van 23,4 en een verwachte lage winstgroei over 2016 bij ons verkoopadvies.
Lees ook: Nestlé op de rand van een doorbraak