Solide winkelketen met veel vastgoedbezittingen
Hornbach slaagt erin om in de zeer competitieve en cyclische markt van doe-het-zelf-ketens een vrij constante winstgroei te genereren. Deze groei is mogelijk door gedisciplineerde investeringen in nieuwe winkels en hoge verkopen per vierkante meter. Hornbach heeft daardoor haar marktaandeel in Duitsland weten uit te breiden tot 11%, maar richt zich nu voornamelijk op internationale expansie. De winstgevendheid is in het buitenland hoger, doordat de concurrentie minder hevig is. In Duitsland staat Hornbach qua marktaandeel op de derde plaats achter Obi en Bauhaus, maar het bedrijf verkoopt wel het meeste per winkel en vierkante meter. Bovendien heeft het met de opkomst van internet de mogelijkheid verder te groeien zonder extra winkels te openen.
Afgelopen kwartaal verdubbelden de online verkopen, waar de totale verkoop met 6,4% toenam. Online kwam voor het eerst boven de €1 mrd uit. Door slecht weer hadden de verkopen echter lagere marges en de extra investeringen in e-commerce drukten het operationele resultaat met 5,6% naar €61,5 mln. Hornbach heeft een sterke balans, met €293,9 mln in kas en slechts €531,9 mln aan schulden en financiële leaseverplichtingen. De eigen bezittingen bedragen €1,01 mrd, een groot deel van deze bezittingen vormt het vastgoed waar winkels van Hornbach in zijn gevestigd. Dit zorgt voor stabiele huurinkomsten en biedt extra financiële zekerheid. Vorig jaar was ongeveer 50% van het operationele resultaat toe te schrijven aan de huuropbrengsten van het vastgoed. Aangezien de familie er geen belang aan hecht wordt het vastgoed op de balans niet door een externe partij getaxeerd. Waarschijnlijk is het €823 mln waard, €278 mln meer dan waarvoor het in de boeken staat.
Hornbach is aantrekkelijk geprijsd met een dividendrendement van 2,5%, een k/w van 12,5 en een marktwaarde van 86% van de niet gecorrigeerde boekwaarde. Het bedrijf kan daarbij sterk profiteren van de aantrekkende huizenmarkt en heeft bewezen marktaandeel te kunnen winnen en winstgevend te blijven in lastige marktomstandigheden.