Wal-Mart op schema met herstelplan thuismarkt
Wal-Mart is bezig met een succesvolle herpositionering van zijn Amerikaanse winkels, maar dat gaat voorlopig wel ten koste van de winstgevendheid. Gezien de positieve omzettrend en de redelijke waardering trekken wij het verkoopadvies echter op naar ‘houden’.
Hogere winstverwachting
Buiten de eigen landsgrenzen blijft Wal-Mart goed draaien, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en China. Vooral de flinke autonome omzetkrimp van 7,5% op de belangrijke Britse markt baart zorgen. Deflatie en de stevige prijsconcurrentie spelen het bedrijf hier parten. Per saldo kwam de internationale omzet van Wal-Mart tegen constante valuta 2,2% hoger uit. De totale omzet steeg met 0,5% naar $120,9 mrd en met 2,8% zonder valuta-effecten. Exclusief een boekwinst van $535 mln daalde het operationele resultaat met 7,2% naar $5,6 mrd en met 5,2% bij constante valutakoersen. Hoewel de brutomarge steeg drukten hogere loonkosten en technologische investeringen zoals verwacht op de winst. Niettemin bleef de nettowinst per aandeel voor bijzondere posten vrijwel gelijk op $1,07, mede dankzij de inkoop van eigen aandelen. Dat was beter dan de consensusraming onder analisten van $1,02. Met het goede kwartaal op zak heeft Wal-Mart de winstverwachting voor het huidige boekjaar, dat eind januari 2017 afloopt, verhoogd naar $4,15 tot $4,35 per aandeel. Eerder werd rekening gehouden met een bandbreedte van $4,00-4,30. De prognose houdt geen rekening met boekwinsten en een aanloopverlies bij Jet.com van $0,05 per aandeel. In het huidige kwartaal zal de vergelijkbare winkelomzet in de Verenigde Staten naar verwachting toenemen met 1% tot 1,5%. Dat zou het negende achtereenvolgende kwartaal van groei zijn, wat wijst op een duurzame trend. Beleggers beginnen er ook weer vertrouwen in te krijgen. Het aandeel noteert dit jaar circa 19% hoger, maar staat nog wel 17% onder de piek van eind 2014. Bij een verwachte k/w van 16,2 voor volgend boekjaar en een dividendrendement van 2,75% vinden wij Wal-Mart redelijk gewaardeerd. Het concern weet zich weliswaar langzaam terug te vechten op de belangrijke Amerikaanse thuismarkt, maar wij denken dat de concurrentiestrijd voorlopig niet zal afnemen. Felle prijsconcurrentie dwingt het bedrijf om blijvend te investeren in lagere prijzen, wat op de winstmarges drukt.Bekijk de detailpagina van Wal-Mart
De prestaties van Wal-Mart, het grootste supermarktconcern ter wereld, laten al geruime tijd te wensen over. In de Verenigde Staten is het bedrijf de absolute marktleider en dankzij die schaalgrootte kan het lagere prijzen bieden dan de concurrentie. Dat was lange tijd het belangrijkste concurrentievoordeel. Maar de positie van Wal-Mart staat onder druk door de snelle opkomst van discounters als Dollar Tree en Dollar General en online retailer Amazon. Bovendien verloor het bedrijf de afgelopen jaren klandizie door een gebrekkige dienstverlening. Dat doet pijn, want de Amerikaanse Wal-Mart-vestigingen vertegenwoordigen ruim 60% van de omzet en 70% van het operationele resultaat.
Het bestuur is er dan ook alles aan gelegen om de weggezakte autonome omzetgroei op de thuismarkt weer op te krikken. Om de service te verbeteren zijn er opleidingen voor het personeel gekomen en zijn de salarissen verhoogd. Daarnaast investeert het bedrijf in lagere prijzen en in e-commerce. De eerste positieve effecten daarvan komen langzaam terug in de cijfers. Zo steeg de vergelijkbare winkelomzet van Wal-Mart op de thuismarkt in het afgelopen kwartaal met 1,6%, duidelijk boven de verwachting van 1% en een versnelling vergeleken met de plus van 1% in het eerste kwartaal. De winkels trokken 1,2% meer bezoekers. Ook boekt het concern vooruitgang op het gebied van internetverkopen, die de groei op kwartaalbasis zagen accelereren van 7% naar 11,8%. De positie is hier onlangs versterkt met de overname van Jet.com, een uitdager van Amazon.
Hogere winstverwachting
Buiten de eigen landsgrenzen blijft Wal-Mart goed draaien, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en China. Vooral de flinke autonome omzetkrimp van 7,5% op de belangrijke Britse markt baart zorgen. Deflatie en de stevige prijsconcurrentie spelen het bedrijf hier parten. Per saldo kwam de internationale omzet van Wal-Mart tegen constante valuta 2,2% hoger uit. De totale omzet steeg met 0,5% naar $120,9 mrd en met 2,8% zonder valuta-effecten. Exclusief een boekwinst van $535 mln daalde het operationele resultaat met 7,2% naar $5,6 mrd en met 5,2% bij constante valutakoersen. Hoewel de brutomarge steeg drukten hogere loonkosten en technologische investeringen zoals verwacht op de winst. Niettemin bleef de nettowinst per aandeel voor bijzondere posten vrijwel gelijk op $1,07, mede dankzij de inkoop van eigen aandelen. Dat was beter dan de consensusraming onder analisten van $1,02.
Met het goede kwartaal op zak heeft Wal-Mart de winstverwachting voor het huidige boekjaar, dat eind januari 2017 afloopt, verhoogd naar $4,15 tot $4,35 per aandeel. Eerder werd rekening gehouden met een bandbreedte van $4,00-4,30. De prognose houdt geen rekening met boekwinsten en een aanloopverlies bij Jet.com van $0,05 per aandeel. In het huidige kwartaal zal de vergelijkbare winkelomzet in de Verenigde Staten naar verwachting toenemen met 1% tot 1,5%. Dat zou het negende achtereenvolgende kwartaal van groei zijn, wat wijst op een duurzame trend. Beleggers beginnen er ook weer vertrouwen in te krijgen. Het aandeel noteert dit jaar circa 19% hoger, maar staat nog wel 17% onder de piek van eind 2014. Bij een verwachte k/w van 16,2 voor volgend boekjaar en een dividendrendement van 2,75% vinden wij Wal-Mart redelijk gewaardeerd. Het concern weet zich weliswaar langzaam terug te vechten op de belangrijke Amerikaanse thuismarkt, maar wij denken dat de concurrentiestrijd voorlopig niet zal afnemen. Felle prijsconcurrentie dwingt het bedrijf om blijvend te investeren in lagere prijzen, wat op de winstmarges drukt.