Cijfers Ahold: afscheid in stijl
Ahold presenteerde verrassend goede halfjaarcijfers wat betreft omzet en operationeel resultaat. Dat is een goede start voor de fusie die in oktober eerste gecombineerde cijfers oplevert. Bij een veeleisende k/w van 18,5 blijven we bij ons houdadvies.
De nettohalfjaaromzet steeg 3,6%, naar €20,7 mrd, als wordt uitgegaan van constante wisselkoersen (bij fluctuerende wisselkoersen bedroeg de toename 3,7%). Het autonome operationeel resultaat nam met 11,6% toe, tot €804 mln. Bij autonome cijfers wordt geen rekening gehouden met bijzondere posten, zoals in dit geval de fusiekosten, en met wisselkoerseffecten. De stijging van het operationeel resultaat was een gevolg van de hogere omzet, maar ook van een hogere operationele marge. De marge nam met 30 basispunten toe, naar 3,9%. Dit is vooral het resultaat van het programma ‘Simplicity’ dat Ahold al enige tijd uitvoert in de VS en Nederland. Daarbij worden kostenbesparingen gecombineerd met kwaliteitsverbetering zoals nieuwe, aantrekkelijkere afdelingen (zoals een nieuwe bakkerij-afdeling in de VS) of een populairder productenaanbod, zoals gezonder voedsel. Het programma is een succes, want ondanks prijsdruk bij de producten leveren de lagere kosten en hogere omzet door de kwaliteitsimpuls per saldo margestijging op. De nettowinst nam met ruim 10% toe, tot €449 mln.
Verrassing in Nederland
Bij het beoordelen van Ahold beperken we ons tot de cijfers uit de VS (62% van de omzet) en Nederland (33%) en slaan we het minder belangrijke Tsjechië (5%) over. De halfjaaromzet in de VS steeg met 3,1% (tegen constante wisselkoersen) en de operationele marge nam met 10 basispunten toe tot 3,9%. De meeste groei kwam hier door de acquisitie van 25 A&P-winkels. De omzet in dezelfde supermarkten nam met 1,2% toe. De verrassing kwam vooral uit Nederland, met een omzetstijging met 4,8%. In identieke winkels bedroeg de stijging 3,2%, waar de markt 2,9% had verwacht. De grootste meevaller zat bij de autonome operationele marge. Die steeg van 4,5% naar 5,0%. Gecombineerd met de hogere omzet leverde dit in Nederland een toename van het autonome operationeel resultaat van 17% op. De onlineverkopen van bol.com en ah.com lagen ruim 30% hoger. Naar verwachting hebben deze verkopen nog geen bijdrage geleverd aan de winst, maar ze bieden het bedrijf wel een sterkere concurrentiepositie, ook in de VS (met Peapod).
Al met al ligt de fusie tussen Ahold en Delhaize op schema. Op korte termijn zijn er meer kosten dan baten, maar later wegen de voordelen zwaarder. Keerzijde van de goede prestaties is dat het aandeel Ahold Delhaize nogal duur is. Daarom gaan wij niet verder dan een houdadvies.
Lees ook: Citi positief over Ahold vanwege fusie