Pessimisme over autofabrikanten
Beleggers zijn in de erg cyclische auto-industrie nooit bereid om hoge multiples te betalen en zijn in deze latere fase van de cyclus extra voorzichtig. Bij General Motors is het pessimisme echter te ver doorgeschoten, zodat we het koopadvies herhalen. Het wat duurdere Daimler blijft op ‘houden’ en de risico’s bij Volkswagen (‘verkopen’) vinden we nog te groot.
De mondiale auto-industrie verkoopt dit jaar naar alle waarschijnlijkheid een recordaantal nieuwe personenauto’s. In de eerste zeven maanden kwam de groei uit op een sterker dan verwachte 5%. Hoewel de wereldwijde vraag in de rest van het jaar zal afzwakken, houdt de Duitse autofabrikant Daimler rekening met een solide marktgroei van circa 3% over geheel 2016. Maar het is de vraag hoe lang het herstel zal voortduren. De huidige opgaande trend, die in 2009 werd ingezet, duurt al zeven jaar en overtreft daarmee de vorige cyclus van zes jaar. In de Verenigde Staten zit de autosector zelfs in de langste hausse sinds de jaren ’20.
Een terugval van deze cyclische industrie kan hard aankomen, zo bleek uit de scherpe daling van de mondiale autoverkopen met 25% tijdens de kredietcrisis. Concrete signalen die wijzen op een duidelijke verslechtering van de markt zijn er op dit moment echter niet. Wel ziet het ernaar uit dat de autoverkopen in de VS voorlopig hebben gepiekt. Voor groei is de auto-industrie vooral aangewezen op China en andere opkomende landen, waar de autoverkopen weer aantrekken (zie kader). China is met een marktaandeel van circa 30% reeds de grootste automarkt in de wereld. Vandaar dat General Motors (GM) zwaar inzet op expansie in China, waar het de jaarlijkse productie wil uitbreiden met 65% tegen 2020. China is voor GM de belangrijkste afzetmarkt en hier draait het bedrijf prima. Wereldwijd staat de positie van GM echter onder druk. Het marktaandeel daalde naar 11,1% in het tweede kwartaal, tegen 10,4% een jaar terug. In de Verenigde Staten is het marktaandeel teruggelopen naar 16,3%. Tien jaar geleden lag dat nog op circa 28%.
Het marktverlies van de laatste tijd komt ook deels door de keus van GM om winstmarges boven volume te stellen. Zo verkoopt het bewust minder auto’s aan verhuurbedrijven en trok het Chevrolet terug uit Europa. De strategie heeft het gewenste effect, want het aangepaste bedrijfsresultaat steeg in het tweede kwartaal met 37% naar $3,9 mrd op een 11% hogere omzet van $42,4 mrd. De operationele marge nam daarmee toe van 7,5% naar 9,3%. In Europa maakte GM voor het eerst sinds 2011 weer winst en de marge in de Verenigde Staten bereikte een recordniveau. Voor heel 2016 is de winstverwachting met $0,25 verhoogd naar $5,50-6,00 per aandeel, ofwel een plus van circa 14,5% vergeleken met vorig jaar.
De huidige opgaande trend duurt al zeven jaar en overtreft daarmee de vorige cyclus van zes jaar
Koppositie Daimler
Om het marktaandeel te vergroten, investeert GM stevig in nieuwe modellen alsmede in elektrische en zelfsturende auto’s. Dat moet ook wel gezien het succes van Tesla en de inspanningen van Google en Apple op dit gebied. Die vormen een bedreiging voor de gevestigde orde. Datzelfde geldt voor de opkomst van de deeleconomie, waardoor het autobezit in de toekomst mogelijk zal afnemen. Ook Daimler moet flink investeren in nieuwe modellen en technologie. Voordeel van de Duitse autoproducent is dat het actief is in het hogere segment wat tot uiting komt in een relatief hoge winstgevendheid. Zo boekte het bedrijf in het tweede kwartaal een aangepast bedrijfsresultaat van €4,0 mrd (+5,6%) op een omzet van €38,6 mrd (+3%), ofwel een ebit-marge van 10,4%. De autoverkopen stegen met 7% vooral dankzij recordcijfers bij Mercedes, dat dankzij de succesvolle introductie van nieuwe modellen al enige tijd het snelstgroeiende premiummerk in de wereld. Wij verwachten dat het goede momentum nog wel even zal aanhouden, gezien de vele nieuwe modellen die de komende tijd naar buiten komen. Op de zwakke truckmarkt staan de resultaten echter flink onder druk. Niettemin rekent Daimler dit jaar per saldo op een lichte toename van het aangepaste bedrijfsresultaat.
Dieselgate
Bij Volkswagen zijn de ogen vooral gericht op de afwikkeling van het dieselschandaal. Het bedrijf heeft daarvoor €16,2 mrd opzijgezet, maar dit is waarschijnlijk niet voldoende. Alleen al in de Verenigde Staten zijn de kosten opgelopen naar $16,5 mrd. Er moet nog een schikking worden bereikt over de 85.000 dieselauto’s met zwaardere motoren die in de VS zijn verkocht en daarnaast wordt het bedrijf in Duitsland verdacht van marktmanipulatie. Ondertussen zijn de verkopen in de VS in de eerste jaarhelft met 7,2% ingezakt. Op andere markten hield Volkswagen echter de schade beperkt, waardoor de totale verkopen nog met 1,5% toenamen. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten steeg met 7,5% naar €7,5 mrd bij een licht lagere omzet. Inclusief eenmalige posten daalde de nettowinst echter met 37% naar €3,6 mrd. In het somberste scenario komt het aangepaste operationele resultaat dit jaar circa 20% lager uit.
De onzekere winstvooruitzichten en de afwikkeling van het dieselschandaal drukken de waardering van het aandeel, dat tegen 5,7 keer de verwachte winst voor 2017 noteert. Daimler (7,4) en GM (5,7) zijn eveneens laag gewaardeerd, ook vergeleken met de gemiddelde k/w van respectievelijk 8,7 en 12,4 over de afgelopen vijf jaar. In de markt bestaat de vrees dat de opleving van de auto-industrie al weer op zijn laatste benen loopt.