Updates

Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
houden
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
houden
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Tips Freek Tewes, 31 aug 2016 09:56

Zorgzame onderneming

0 0 Leestijd ongeveer

Beiersdorf is een Duits bedrijf dat zich richt op producten voor de persoonlijke verzorging, met een nadruk op huidverzorgingsproducten. Het concern heeft zo'n 18.000 werknemers en kent twee segmenten: Consumer (80-85%) en Tesa (15-20%). Het segment dat zich op de consument richt, levert huidverzorgingsproducten en cosmetica. Hiertoe behoren bekende merken als Nivea, Eucerin, Labello, la prairie, Hansaplast en Florena. Het segment Tesa is vooral bekend van plakband. Echter zelfklevende producten kennen een veel groter gebruik, vooral in de industrie en de bouw. Het assortiment beslaat meer dan 300 producten voor industriële klanten en particuliere consumenten. Beiersdorf heeft zijn eigen R&D-afdeling en meer dan 150 filialen wereldwijd. In Europa is Unilever met het merk Dove de grootste concurrent op het gebied van huidverzorging. De merknaam Nivea is tot op heden echter sterker gebleken. Op het gebied van deodorant komt Unilever wat beter uit de verf. Wat betreft haarverzorgingsproducten concurreert Beiersdorf met Henkel, Unilever, Procter & Gamble en Colgate-Palmolive. De halfjaarcijfers die Beiersdorf begin augustus bekendmaakte, bevatten geen echte verrassingen. De resultaten stonden wat onder druk door de slechte eerste helft van de zomer in West-Europa. De omzet steeg op jaarbasis met 2,8% autonoom tot €3,36 mrd, wat vooral te danken was aan de 3,3% groei van de consumententak. Het operationeel resultaat verbeterde van €508 mln tot €513 mln en de bijbehorende marge verbeterde van 14,9% tot 15,3%. De winst per aandeel steeg van €1,53 naar €1,61. Beiersdorf verwacht voor dit jaar een omzetgroei 3-4% en een licht hogere operationele marge vergeleken met vorig jaar. Wij denken dat dit haalbaar moet zijn, ook gezien het duidelijk betere zomerweer en de introductie van enkele nieuwe producten. Beiersdorf is geen snelle groeier, maar een gedegen defensief aandeel met een sterk trackrecord. Echt een aandeel voor de langetermijnbelegger die ook in mindere beurstijden in aandelen wil blijven zitten.

Lees ook: Solide winkelketen met veel vastgoedbezittingen

Beiersdorf is een Duits bedrijf dat zich richt op producten voor de persoonlijke verzorging, met een nadruk op huidverzorgingsproducten. Het concern heeft zo’n 18.000 werknemers en kent twee segmenten: Consumer (80-85%) en Tesa (15-20%). Het segment dat zich op de consument richt, levert huidverzorgingsproducten en cosmetica. Hiertoe behoren bekende merken als Nivea, Eucerin, Labello, la prairie, Hansaplast en Florena. Het segment Tesa is vooral bekend van plakband. Echter zelfklevende producten kennen een veel groter gebruik, vooral in de industrie en de bouw. Het assortiment beslaat meer dan 300 producten voor industriële klanten en particuliere consumenten. Beiersdorf heeft zijn eigen R&D-afdeling en meer dan 150 filialen wereldwijd. In Europa is Unilever met het merk Dove de grootste concurrent op het gebied van huidverzorging. De merknaam Nivea is tot op heden echter sterker gebleken. Op het gebied van deodorant komt Unilever wat beter uit de verf. Wat betreft haarverzorgingsproducten concurreert Beiersdorf met Henkel, Unilever, Procter & Gamble en Colgate-Palmolive.

De halfjaarcijfers die Beiersdorf begin augustus bekendmaakte, bevatten geen echte verrassingen. De resultaten stonden wat onder druk door de slechte eerste helft van de zomer in West-Europa. De omzet steeg op jaarbasis met 2,8% autonoom tot €3,36 mrd, wat vooral te danken was aan de 3,3% groei van de consumententak. Het operationeel resultaat verbeterde van €508 mln tot €513 mln en de bijbehorende marge verbeterde van 14,9% tot 15,3%. De winst per aandeel steeg van €1,53 naar €1,61.

Beiersdorf verwacht voor dit jaar een omzetgroei 3-4% en een licht hogere operationele marge vergeleken met vorig jaar. Wij denken dat dit haalbaar moet zijn, ook gezien het duidelijk betere zomerweer en de introductie van enkele nieuwe producten. Beiersdorf is geen snelle groeier, maar een gedegen defensief aandeel met een sterk trackrecord. Echt een aandeel voor de langetermijnbelegger die ook in mindere beurstijden in aandelen wil blijven zitten.

Lees ook: Solide winkelketen met veel vastgoedbezittingen

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ