Zorgzame onderneming
Lees ook: Solide winkelketen met veel vastgoedbezittingen
Beiersdorf is een Duits bedrijf dat zich richt op producten voor de persoonlijke verzorging, met een nadruk op huidverzorgingsproducten. Het concern heeft zo’n 18.000 werknemers en kent twee segmenten: Consumer (80-85%) en Tesa (15-20%). Het segment dat zich op de consument richt, levert huidverzorgingsproducten en cosmetica. Hiertoe behoren bekende merken als Nivea, Eucerin, Labello, la prairie, Hansaplast en Florena. Het segment Tesa is vooral bekend van plakband. Echter zelfklevende producten kennen een veel groter gebruik, vooral in de industrie en de bouw. Het assortiment beslaat meer dan 300 producten voor industriële klanten en particuliere consumenten. Beiersdorf heeft zijn eigen R&D-afdeling en meer dan 150 filialen wereldwijd. In Europa is Unilever met het merk Dove de grootste concurrent op het gebied van huidverzorging. De merknaam Nivea is tot op heden echter sterker gebleken. Op het gebied van deodorant komt Unilever wat beter uit de verf. Wat betreft haarverzorgingsproducten concurreert Beiersdorf met Henkel, Unilever, Procter & Gamble en Colgate-Palmolive.
De halfjaarcijfers die Beiersdorf begin augustus bekendmaakte, bevatten geen echte verrassingen. De resultaten stonden wat onder druk door de slechte eerste helft van de zomer in West-Europa. De omzet steeg op jaarbasis met 2,8% autonoom tot €3,36 mrd, wat vooral te danken was aan de 3,3% groei van de consumententak. Het operationeel resultaat verbeterde van €508 mln tot €513 mln en de bijbehorende marge verbeterde van 14,9% tot 15,3%. De winst per aandeel steeg van €1,53 naar €1,61.
Beiersdorf verwacht voor dit jaar een omzetgroei 3-4% en een licht hogere operationele marge vergeleken met vorig jaar. Wij denken dat dit haalbaar moet zijn, ook gezien het duidelijk betere zomerweer en de introductie van enkele nieuwe producten. Beiersdorf is geen snelle groeier, maar een gedegen defensief aandeel met een sterk trackrecord. Echt een aandeel voor de langetermijnbelegger die ook in mindere beurstijden in aandelen wil blijven zitten.