Coca-Cola vecht tegen slechter imago
Coca-Cola weet zich als marktleider goed te handhaven, maar de marktomstandigheden zijn niet gunstig voor de frisdrankproducent. Gezien de beperkte winstgroeimogelijkheden en de relatief hoge waardering blijven wij bij een houdadvies.
In de andere frisdrankrubrieken speelt Coca-Cola met Minute Maid en Capri-Sun bij vruchtendranken, Monster bij sport- en energiedranken, Nestea bij ijstheee en Aquarius en Chaudfontaine bij flessenwater ook een belangrijke rol. In 2015 bedroeg de omzet van het bedrijf $44 mrd. Dat is toch nog maar 5,65% van de totale markt van $782 mrd (gegevens van Euromonitor en Bloomberg Intelligence). Bij koolzuurhoudende dranken is dat aandeel met die dominante merken vanzelfsprekend hoger en nog steeds stijgende.
Toch is de toekomst van het bedrijf niet geheel zonder problemen. De posten van de verlies- en winstrekening en de halfjaarcijfers maken duidelijk waar de schoen wringt.
Dikke mensen
Problemen als obesitas en de ziekte ouderdomssuiker worden gekoppeld aan het vele gebruik van suiker door de consument. Daartegen is verzet gerezen. Meerdere regeringen hebben een suikerbelasting op frisdranken ingevoerd om beide problemen te bestrijden. Bijkomend voordeel is dat de staatskas erdoor wordt gespekt. Mexico was in 2014 het land dat de heffing op suikerhoudende frisdranken als eerste invoerde. Dat leidde aanvankelijk tot een dip in de verkoop van de frisdranken, maar in 2015 is het verbruik toch weer gestegen. De Mexicaanse regering denkt er dan ook over de belasting te verhogen.
Er is hier duidelijk een parallel met roken te leggen. Als de belasting maar voldoende verhoogd wordt, zal op een gegeven moment de consumptie dalen – zeker als dit gepaard gaat met aanvullende maatregelen zoals indringende waarschuwingen – maar het is zoeken naar het kanteltarief. Andere landen denken er momenteel over om ook een belasting op suikerhoudende drank in te voeren. Uiteindelijk zullen de belastingmaatregelen negatief uitpakken op de verkoop van de dranken van Coca-Cola.
Overigens daalt het gebruik van koolzuurhoudende drank per hoofd van de bevolking in de ontwikkelde landen sowieso al. Oplossingen hiertegen zoekt Coca-Cola in dieetcola’s of suikervrije drank, maar die zijn minder succesvol dan de originele cola, omdat er onvrede heerst over de suikervervangers. Het bedrijf slaagt er met de alternatieven wel in om marktaandeel te winnen, dus dat werkt compenserend. Ook zoekt Coca-Cola compensatie in meer omzet in opkomende landen en aanpalende drankmarkten zoals flessenwater en energiedranken, waar het marktaandeel van de grote merken kleiner is.
Morrende aandeelhouders
De druk van aandeelhouders die doorlopend hogere nettowinsten willen, wordt voor het management meer urgent naarmate hogere omzetten moeilijker te verwezenlijken zijn. Hogere omzetten leiden bij stabiele of iets lagere operationele marges tot hogere winsten. Daalt de omzet dan zijn er andere maatregelen nodig. Coca-Cola heeft daarom dit jaar besloten om gedurende de komende jaren geleidelijk afscheid te nemen van de bottelactiviteiten. Die kennen in de regel een lagere marge dan de productie-activiteiten van Coca-Cola zelf (zoals de siroop als basis voor de cola).
Vanuit die strategie is bijvoorbeeld de recente beursgang van Coca-Cola European Partners te verklaren, waarbij Coca-Cola uit de daarin gefuseerde Duitse activiteiten stapte. Het vertrek uit de bottelarijen leidt natuurlijk wel tot lagere omzetten, maar die zijn dus wel hoger renderend.
Halfjaarcijfers
Bij de halfjaarcijfers werd een deel van de problemen zichtbaar. Zo daalde de omzet met 5% (naar $21,8 mrd), maar als bijzondere posten en valutabewegingen buiten beschouwing blijven, kwam een plus van 2% in de boeken. Die autonome stijging werd geheeld gerealiseerd door hogere prijzen en een betere productenmix. Dat gold voor alle wereldregio’s, maar in de opkomende landen was de toename het grootst. Ook werden van de niet-koolzuurhoudende dranken meer liters verkocht, behalve van vruchtendranken.
Het operationeel resultaat steeg met 4%, tot €5 mrd, bij een margestijging van 21% naar 22,9%, wat aangeeft dat Coca-Cola succesvol is bij het verhogen van de efficiency. De nettowinst steeg met 6%, tot $4,9 mrd, en de nettowinst per aandeel met 7% naar $1,13. Coca-Cola koopt regelmatig aandelen in, kent een dividendrendement van 3,2% en verhoogt regelmatig het dividend.
Na deze cijfers paste het bedrijf de verwachtingen voor heel 2016 neerwaarts aan. De autonome omzetgroei zal op 3% uitkomen in plaats van de eerder in het vooruitzicht gestelde 4 tot 5%, wat ook de langetermijndoelstelling is. De autonome nettowinst per aandeel zal met 6 tot 8% stijgen, en daarmee wel voldoen aan de langetermijndoelstelling. Het winstperspectief heeft dan weer als keerzijde dat er een relatief hoge k/w uitrolt van 22,6.
Lees ook: Coca-Cola krijgt voordeel van de twijfel