AMG begint tweede leven
Het goed gevulde orderboek bij Engineering, mogelijk hogere metaalprijzen en de bijdrage van het lithiumproject zullen de winstgroei van AMG de komende jaren ondersteunen. Wij trekken onze taxaties voor zowel 2016 als 2017 op naar €1,48 en blijven bij het koopadvies.
Al enkele kwartalen weet AMG de verwachtingen van analisten te overtreffen. De koers maakte na sterke tweede kwartaalcijfers op 4 augustus 2016 een sprong van 10% tot boven de €14. Daarna ging het pas echt hard toen ABN Amro op 12 augustus een sterk koopadvies afgaf voor het aandeel en hierbij het koersdoel opkrikte van €14 naar €19. De koers reikte al even bijna tot dit niveau om daarna door winstnemingen weer wat terug te vallen. ABN Amro baseerde het hogere koersdoel op de veel beter dan verwachte tweede kwartaalcijfers, het ebitda van $26,0 mln (+4%) lag 16% hoger dan voorzien, en vooral door een sterke prestatie bij AMG Engineering (smeltovens). Ook het betreden van de lithiummarkt door AMG ziet de bank als zeer goed nieuws. ‘Voor de middellange termijn zal het lithiumproject de winstdrijver voor AMG zijn’, aldus ABN Amro. De resultaten van het bedrijf liepen de afgelopen jaren averij op door forse prijsdalingen van grondstoffen als tantalum, aluminium en chroom. Veel metaalprijzen staan nog altijd stevig onder druk, maar AMG heeft flink werk gemaakt van kostenbesparingen, cashflowbeheer en risicomanagement. Dit heeft er onder meer toe geleid dat het bedrijf nagenoeg schuldenvrij is. Smet op het blazoen is een noodzakelijke bijstorting van $20,6 mln in de pensioenpot. AMG heeft inmiddels een interim-dividend van €0,13 per aandeel uitgekeerd, 14% van de halfjaarwinst van €0,91 per aandeel. Gezien de hoge kapitaalinvesteringen zullen de winstuitkeringen beperkt blijven.
Lithiumproject
Medio juli van dit jaar kondigde AMG aan een fabriek voor de productie van lithium te bouwen in Brazilië. Het gaat in eerste instantie om een capaciteit van 90.000 ton, uit te breiden naar 140.000 ton. Begin 2018 dient de fabriek operationeel te zijn. Voorbereidingen voor dit project stammen al uit 2002. AMG denkt mondiaal kostenleider te kunnen worden in de lithiummarkt, wat volgens ceo Heinz Schimmelbusch aanzienlijke aandeelhouderswaarde kan creëren. De lage productiekosten zijn het gevolg van het feit dat de mijn al operationeel is voor de winning van tantalum. Lithium is bijzonder geschikt voor de productie van oplaadbare batterijen voor auto’s. Elektrische auto’s zullen vanwege minder CO2-uitstoot steeds meer het straatbeeld gaan bepalen en steeds sterkere accu’s met meer lithium gaan gebruiken. Deze markt gaat de komende tien jaar met naar schatting circa 13% per jaar groeien, is de verwachting. Daarnaast vindt lithium zijn weg naar smartphones, tablets en andere elektronica. De aarde bevat genoeg lithium, maar vanwege de vaak lage concentraties is het een probleem het metaal kostenefficiënt te winnen. AMG kent de Braziliaanse mijn goed wat een groot voordeel is. Het lithiumproject zou tegen 2018 zo een kwart van het totale ebitda van AMG kunnen gaan uitmaken. Naarmate de prijs van het metaal verder zou stijgen, tikt dat snel door in de winstcijfers van AMG.
- De auteur heeft een positie in AMG.