Facebook kan groei amper bijbenen
Facebook zal zijn dominantie marktpositie alleen maar verder uitbouwen, en weet in tegenstelling tot veel concurrenten winst te genereren. De relatief hoge k/w rechtvaardigt een houdadvies. In Twitter stappen is alleen een optie voor wie wil speculeren op een exorbitant overnamebod.
Over het afgelopen kwartaal schroefde Facebook de omzet op jaarbasis met 59% op tot $6,4 mrd. Een groot deel van de omzet ($6,2 mrd) werd gerealiseerd via advertenties en 84% hiervan kwam voort uit mobiele advertenties. Facebook is dan ook een van de belangrijkste spelers op de online advertentiemarkt en profiteert optimaal van de verschuiving in de advertentiebudgetten richting het internet. Dit komt doordat televisie voor bedrijven niet langer het massapubliek van weleer bereikt. Zo komt uit onderzoek van Forrester naar voren dat jongeren steeds meer videocontent online kijken. Daarnaast kan via online platformen als Facebook veel gerichter geadverteerd worden op bepaalde doelgroepen.
eMarketer verwacht dat alleen al in de Verenigde Staten de totale digitale advertentieuitgaven dit jaar uitkomen op bijna $69 mrd en in 2020 voor het eerst hoger zullen liggen dan de uitgaven voor televisiereclames. In dat jaar zal volgens eMarketer ongeveer 45% van alle advertentiebestedingen richting online gaan en circa een derde (32,9%) naar televisie.
Virtual Reality
Om de groei op langere termijn verder uit te bouwen bieden virtuele toepassingen kansen voor Facebook. Volgens adviesbureau Digi-Capital zal deze markt in 2020 een omzetwaarde hebben van $30 mrd. In 2014 betaalde Facebook $2 mrd om Oculus VR over te nemen, de producent van virtual-realitybril Oculus Rift. Deze headset is inmiddels op de markt maar nog niet wereldwijd beschikbaar. Piper Jaffray verwacht dat er dit jaar nog 3,6 miljoen van deze headsets worden verkocht, maar Facebook is niet zozeer afhankelijk van het verkoopsucces. Ook voor deze markt zullen namelijk advertenties de belangrijkste omzetstroom vormen. De virtual-realitymarkt staat echter nog dusdanig in de kinderschoenen dat beleggers niet hoeven te verwachten dat Facebook hier op korte termijn al sterke resultaten over zal voorleggen.
Winstgevendheid
Over het afgelopen kwartaal steeg bij Facebook de nettowinst van $719 mln naar $2,05 mrd. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal is het interessant om te zien dat Facebook de winst per gebruiker wist te verbeteren met 15% tot $3,82, iets wat veel andere social-mediabedrijven vooralsnog bij lange na niet weten te realiseren. Zo worstelt concurrent Twitter al geruime tijd met zijn bedrijfsmodel, zeker nu de groei van het aantal gebruikers stagneert. In de laatste kwartaalupdate maakte het bedrijf bekend dat het aantal gebruikers op jaarbasis is gegroeid met slechts 3% tot 313 miljoen. Om de groei weer vlot te trekken introduceerde Twitter in augustus daarom nieuwe functionaliteiten om de gebruikerservaring te verbeteren, terwijl er ook diverse partnerschappen met mediabedrijven zijn gesloten om dagelijks videolivestreams te verzorgen. Tegelijkertijd zou Twitter kijken naar manieren om de kosten te drukken en daarbij zelfs overwegen dochterbedrijven als videoservice Vine en het mobiele applicatie-ontwikkelingsplatform Fabric van de hand te doen.
Ondanks de druk op de prestaties steeg de koers van het aandeel de afgelopen periode op basis van hardnekkige geruchten dat Twitter op korte termijn zal worden overgenomen. Dit is onder meer gevoed door uitspraken van medeoprichter Evan Williams, die eerder dit jaar aangaf dat het bedrijf hiervoor openstaat. Beleggers hopen dat Twitter in navolging van Linkedin een lucratieve deal zal weten te sluiten. Linkedin werd eerder dit jaar overgenomen door Microsoft voor $26,2 mrd, waarbij een premie van 50% werd geboden op de slotkoers ($196). De overname van Linkedin zal naar verwachting aan het einde van dit jaar worden afgerond. De afgelopen twee maanden is de koers van Twitter met circa 10% opgelopen, waardoor de marktwaarde van nu $12,9 mrd bedraagt. Geïnteresseerde bedrijven zouden daarom een bod moeten doen dat al snel richting de $15 mrd gaat, terwijl Twitter nog niet eens winstgevend is. Het afgelopen kwartaal leed het bedrijf een verlies van $100 mln en over 2015 stond er onderaan de streep een verlies van $500 mln, waarbij de schuld $2,1 mrd bedroeg.
Lees ook: Aandeelhouders Facebook kunnen rustig blijven zitten