Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Christian Slagter-Koster, 19 sep 2016 10:05

Facebook kan groei amper bijbenen

0 0 Leestijd ongeveer

Facebook zal zijn dominantie marktpositie alleen maar verder uitbouwen, en weet in tegenstelling tot veel concurrenten winst te genereren. De relatief hoge k/w rechtvaardigt een houdadvies. In Twitter stappen is alleen een optie voor wie wil speculeren op een exorbitant overnamebod.

Het afgelopen kwartaal steeg het aantal actieve maandelijkse gebruikers van Facebook op kwartaalbasis met 3,63% tot 1,71 miljard, waar het bedrijf zelf rekende op een toename tot 1,69 miljard. Facebook ziet vooral in opkomende markten het aantal gebruikers sterk toenemen en een steeds belangrijkere rol spelen voor de omzetgroei. Waar zes jaar geleden ongeveer 60% van de gebruikers in de Verenigde Staten, Canada of Europa woonde, is dit inmiddels gedaald naar een derde. Destijds werd 88% van de totale omzet in de Westerse landen gerealiseerd, maar dit is inmiddels afgenomen tot 75%. Onderzoeksbureau eMarketer verwacht dat India de Verenigde Staten volgend jaar voorbij zal streven als land met het hoogste aantal Facebook-gebruikers. Verder schat eMarketer in dat naast India ook in Indonesië, Mexico en de Filipijnen de komende jaren het aantal mensen met een Facebook-account sterk zal toenemen.

Over het afgelopen kwartaal schroefde Facebook de omzet op jaarbasis met 59% op tot $6,4 mrd. Een groot deel van de omzet ($6,2 mrd) werd gerealiseerd via advertenties en 84% hiervan kwam voort uit mobiele advertenties. Facebook is dan ook een van de belangrijkste spelers op de online advertentiemarkt en profiteert optimaal van de verschuiving in de advertentiebudgetten richting het internet. Dit komt doordat televisie voor bedrijven niet langer het massapubliek van weleer bereikt. Zo komt uit onderzoek van Forrester naar voren dat jongeren steeds meer videocontent online kijken. Daarnaast kan via online platformen als Facebook veel gerichter geadverteerd worden op bepaalde doelgroepen.

eMarketer verwacht dat alleen al in de Verenigde Staten de totale digitale advertentieuitgaven dit jaar uitkomen op bijna $69 mrd en in 2020 voor het eerst hoger zullen liggen dan de uitgaven voor televisiereclames. In dat jaar zal volgens eMarketer ongeveer 45% van alle advertentiebestedingen richting online gaan en circa een derde (32,9%) naar televisie.

Virtual Reality
Om de groei op langere termijn verder uit te bouwen bieden virtuele toepassingen kansen voor Facebook. Volgens adviesbureau Digi-Capital zal deze markt in 2020 een omzetwaarde hebben van $30 mrd. In 2014 betaalde Facebook $2 mrd om Oculus VR over te nemen, de producent van virtual-realitybril Oculus Rift. Deze headset is inmiddels op de markt maar nog niet wereldwijd beschikbaar. Piper Jaffray verwacht dat er dit jaar nog 3,6 miljoen van deze headsets worden verkocht, maar Facebook is niet zozeer afhankelijk van het verkoopsucces. Ook voor deze markt zullen namelijk advertenties de belangrijkste omzetstroom vormen. De virtual-realitymarkt staat echter nog dusdanig in de kinderschoenen dat beleggers niet hoeven te verwachten dat Facebook hier op korte termijn al sterke resultaten over zal voorleggen.

Winstgevendheid
Over het afgelopen kwartaal steeg bij Facebook de nettowinst van $719 mln naar $2,05 mrd. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal is het interessant om te zien dat Facebook de winst per gebruiker wist te verbeteren met 15% tot $3,82, iets wat veel andere social-mediabedrijven vooralsnog bij lange na niet weten te realiseren. Zo worstelt concurrent Twitter al geruime tijd met zijn bedrijfsmodel, zeker nu de groei van het aantal gebruikers stagneert. In de laatste kwartaalupdate maakte het bedrijf bekend dat het aantal gebruikers op jaarbasis is gegroeid met slechts 3% tot 313 miljoen. Om de groei weer vlot te trekken introduceerde Twitter in augustus daarom nieuwe functionaliteiten om de gebruikerservaring te verbeteren, terwijl er ook diverse partnerschappen met mediabedrijven zijn gesloten om dagelijks videolivestreams te verzorgen. Tegelijkertijd zou Twitter kijken naar manieren om de kosten te drukken en daarbij zelfs overwegen dochterbedrijven als videoservice Vine en het mobiele applicatie-ontwikkelingsplatform Fabric van de hand te doen.

Ondanks de druk op de prestaties steeg de koers van het aandeel de afgelopen periode op basis van hardnekkige geruchten dat Twitter op korte termijn zal worden overgenomen. Dit is onder meer gevoed door uitspraken van medeoprichter Evan Williams, die eerder dit jaar aangaf dat het bedrijf hiervoor openstaat. Beleggers hopen dat Twitter in navolging van Linkedin een lucratieve deal zal weten te sluiten. Linked­in werd eerder dit jaar overgenomen door Microsoft voor $26,2 mrd, waarbij een premie van 50% werd geboden op de slotkoers ($196). De overname van Linkedin zal naar verwachting aan het einde van dit jaar worden afgerond. De afgelopen twee maanden is de koers van Twitter met circa 10% opgelopen, waardoor de marktwaarde van nu $12,9 mrd bedraagt. Geïnteresseerde bedrijven zouden daarom een bod moeten doen dat al snel richting de $15 mrd gaat, terwijl Twitter nog niet eens winstgevend is. Het afgelopen kwartaal leed het bedrijf een verlies van $100 mln en over 2015 stond er onderaan de streep een verlies van $500 mln, waarbij de schuld $2,1 mrd bedroeg.

Pinterest en Snapchat lonken naar beurs
Behalve de bekende social-mediabedrijven melden zich ook steeds nieuwe uitdagers op deze dynamische markt. Pinterest heeft inmiddels 100 miljoen actieve gebruikers en verwacht over 2016 een omzet van $169 mln te realiseren. In 2018 wil het bedrijf de jaaromzet hebben verhoogd tot $2,8 mrd en om dit te realiseren zijn eerder dit jaar de advertentiemogelijkheden uitgebreid. Dit is een eerste indicatie dat een beursgang wordt voorbereid, al blijft Pinterest hier vooralsnog geheimzinnig over. Snapchat heeft nooit een geheim gemaakt van de ambitie naar de beurs te gaan en wordt gezien als een van de snelst groeiende social-mediabedrijven. In de eerste zes maanden van dit jaar nam het aantal gebruikers van Snapchat toe van 110 tot 150 miljoen en analisten verwachten dat de omzet van Snapchat in 2017 zal uitkomen op $1 mrd, om vervolgens in 2018 te verdubbelen.

Lees ook: Aandeelhouders Facebook kunnen rustig blijven zitten

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ