Updates

Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Opinie Christian Slagter-Koster, 19 sep 2016 10:54

Weibo en de kracht van de Chinese massa

0 0 Leestijd ongeveer

Sina is een Chinees online mediabedrijf met vier pijlers: Sina Weibo, Sina Mobile, Sina Online en Sina.net. Topman Charls Chao heeft een belang van bijna 18%. Dochteronderneming Weibo mag gezien worden als de sterkdrager binnen Sina en is een soort Twitter. Maar in vergelijking met zijn Amerikaanse evenknie realiseert Weibo een sterke groei. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg in juni met 33% tot 282 miljoen, terwijl dagelijks 125 miljoen Chinezen actief zijn op het platform. Weibo is inmiddels goed voor 60% van Sina’s totale omzet, die over het tweede kwartaal met 14,2% toenam tot $244 mln. Sina gaat zijn aandelenbelang in Weibo wel terugbrengen van 54% tot 51%, maar het behoudt een stemrecht van 75%. Concurrent Alibaba heeft een belang van 30,5% in Weibo en zou mogelijk een bod kunnen doen op het belang van Sina. Wij verwachten echter niet dat Sina op korte termijn zijn resterende belang van de hand zal doen, daarvoor is Weibo een te belangrijke inkomstenbron. Weibo heeft ook een eigen beursnotering en de koers is het afgelopen jaar omhooggeschoten. Dit is naast de groei van het aantal gebruikers vooral te danken aan de vernieuwing van het productaanbod (zoals livestreaming) en een partnerschap met Alibaba, wat bij elkaar meer adverteerders heeft opgeleverd. Dat maakt aandelen Weibo echter niet goedkoop en wie wil profiteren van Weibo’s groei kan daarom beter zijn geld zetten op moederbedrijf Sina. De koers van Sina is de afgelopen periode ook opgelopen, maar minder fors dan Weibo.

Lees ook: Superstock: Broadcom

Sina is een Chinees online mediabedrijf met vier pijlers: Sina Weibo, Sina Mobile, Sina Online en Sina.net. Topman Charls Chao heeft een belang van bijna 18%. Dochteronderneming Weibo mag gezien worden als de sterkdrager binnen Sina en is een soort Twitter. Maar in vergelijking met zijn Amerikaanse evenknie realiseert Weibo een sterke groei. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg in juni met 33% tot 282 miljoen, terwijl dagelijks 125 miljoen Chinezen actief zijn op het platform. Weibo is inmiddels goed voor 60% van Sina’s totale omzet, die over het tweede kwartaal met 14,2% toenam tot $244 mln. Sina gaat zijn aandelenbelang in Weibo wel terugbrengen van 54% tot 51%, maar het behoudt een stemrecht van 75%. Concurrent Alibaba heeft een belang van 30,5% in Weibo en zou mogelijk een bod kunnen doen op het belang van Sina. Wij verwachten echter niet dat Sina op korte termijn zijn resterende belang van de hand zal doen, daarvoor is Weibo een te belangrijke inkomstenbron.

Weibo heeft ook een eigen beursnotering en de koers is het afgelopen jaar omhooggeschoten. Dit is naast de groei van het aantal gebruikers vooral te danken aan de vernieuwing van het productaanbod (zoals livestreaming) en een partnerschap met Alibaba, wat bij elkaar meer adverteerders heeft opgeleverd. Dat maakt aandelen Weibo echter niet goedkoop en wie wil profiteren van Weibo’s groei kan daarom beter zijn geld zetten op moederbedrijf Sina. De koers van Sina is de afgelopen periode ook opgelopen, maar minder fors dan Weibo.

Lees ook: Superstock: Broadcom

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ