Weibo en de kracht van de Chinese massa
Lees ook: Superstock: Broadcom
Sina is een Chinees online mediabedrijf met vier pijlers: Sina Weibo, Sina Mobile, Sina Online en Sina.net. Topman Charls Chao heeft een belang van bijna 18%. Dochteronderneming Weibo mag gezien worden als de sterkdrager binnen Sina en is een soort Twitter. Maar in vergelijking met zijn Amerikaanse evenknie realiseert Weibo een sterke groei. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg in juni met 33% tot 282 miljoen, terwijl dagelijks 125 miljoen Chinezen actief zijn op het platform. Weibo is inmiddels goed voor 60% van Sina’s totale omzet, die over het tweede kwartaal met 14,2% toenam tot $244 mln. Sina gaat zijn aandelenbelang in Weibo wel terugbrengen van 54% tot 51%, maar het behoudt een stemrecht van 75%. Concurrent Alibaba heeft een belang van 30,5% in Weibo en zou mogelijk een bod kunnen doen op het belang van Sina. Wij verwachten echter niet dat Sina op korte termijn zijn resterende belang van de hand zal doen, daarvoor is Weibo een te belangrijke inkomstenbron.
Weibo heeft ook een eigen beursnotering en de koers is het afgelopen jaar omhooggeschoten. Dit is naast de groei van het aantal gebruikers vooral te danken aan de vernieuwing van het productaanbod (zoals livestreaming) en een partnerschap met Alibaba, wat bij elkaar meer adverteerders heeft opgeleverd. Dat maakt aandelen Weibo echter niet goedkoop en wie wil profiteren van Weibo’s groei kan daarom beter zijn geld zetten op moederbedrijf Sina. De koers van Sina is de afgelopen periode ook opgelopen, maar minder fors dan Weibo.
Lees ook: Superstock: Broadcom