Herstel lonkt nu ook voor bouwdivisie Vinci
Vinci heeft met zijn concessies een uiterst stabiele, goed renderende activiteit in huis en lijkt nu ook te gaan profiteren van een herstel van de bouwmarkten. Bij een k/w van 16,3 en een dividendrendement van 3% is het aandeel wel goed gewaardeerd; wij blijven bij ‘houden’.
Bouworders nemen toe
Met de omvangrijke bouwpoot, die 83,5% van de concernomzet vertegenwoordigt, gaat het minder voor de wind. Zwakke marktomstandigheden op de Franse thuismarkt en in een aantal andere Europese landen wogen in de voorbije jaren op de resultaten. Ook in het afgelopen halfjaar stond de omzet nog flink onder druk, met een autonome krimp van 4,7%. Het bedrijfsresultaat werd daarentegen met 7,5% verhoogd naar €0,3 mrd, waarmee de operationele winstmarge steeg van 2,1% naar 2,3%. Dat is een belangrijke trendbreuk, want de winstgevendheid is de afgelopen jaren gestaag teruggelopen. Het lijkt erop dat er betere tijden voor de bouwdivisie aanbreken, getuige de sterke toename van de orderontvangsten met bijna 11%. De orderportefeuille dikte met 2% aan tot €29,2 mrd. Vinci ziet de Franse bouwmarkt stabiliseren, maar in een aantal andere landen zijn de vooruitzichten onzeker. De omzetgroei bij de tolwegconcessies trekt dit jaar naar verwachting aan en zal bij de luchthavens op het huidige hoge niveau blijven. Voor de groep als geheel mikt Vinci dit jaar op een toename van het bedrijfsresultaat en de nettowinst, bij een lichte autonome omzetdaling. Wij verhogen onze winsttaxatie naar €4,15 per aandeel, een plus van 9,8% vergeleken met het aangepaste resultaat in 2015. Bij een gelijke pay-out-ratio van circa 49% kan het dividend dan uitkomen op €2,02. Vinci heeft met een nettoschuld/ebitda-ratio van 2,5 een sterke balans, mede gezien de stabiele cashflow van de concessies. Wij gaan er dan ook vanuit dat het riante dividendbeleid voorlopig wordt voortgezet. Daarbij kan de gemiddelde rentevoet van 3,51% nog een stuk verder omlaag, wat de winstgroei zal ondersteunen. Ook is er voldoende financiële ruimte voor internationale expansie, van zowel de concessies als de bouwtak. Dat zal de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt (58% van de omzet) doen verminderen, zodat Vinci minder kwetsbaar wordt voor bijvoorbeeld bezuinigingen op infrastructuur in Frankrijk.Bekijk de detailpagina van Vinci
Het Franse Vinci, Europa’s grootste bouw- en concessiebedrijf, heeft een redelijk eerste halfjaar achter de rug. De omzet daalde met 1,5% naar €17,6 mrd en ging op autonome basis met 2,6% achteruit. Maar dankzij kostenbesparingen werd het bedrijfsresultaat met 11,7% opgevoerd naar €1,7 mrd en de nettowinst met 12,4% naar €920 mln. Per aandeel werd er €1,65 verdiend (+12,1%). Het rapport voldeed aan de verwachtingen in de markt.
Vooralsnog blijft de divisie Concessies, waar de exploitatie van tolwegen en vliegvelden onder valt, de winstmotor van het concern. Het onderdeel zag het bedrijfsresultaat met 14,7% stijgen naar €1,36 mrd en was daarmee goed voor 79% van het totale operationele resultaat. Vinci heeft ongeveer de helft van de Franse tolwegen in handen en dat is een zeer winstgevende, stabiele business. In het eerste halfjaar werd de ebit-marge zelfs nog wat verder opgevoerd van 47,5% naar 51%. Dankzij het economische herstel zit het wegverkeer in de lift en bovendien mag Vinci dit jaar de tarieven weer verhogen.
De belangrijkste concessies lopen nog tot 2032-2036 en verlenging van de contracten ligt voor de hand. Niettemin werkt Vinci hard aan internationale expansie, waarbij het onlangs nog een contract van €1,5 mrd voor de bouw en exploitatie van een tolweg in Peru bemachtigde. Daarnaast heeft uitbouw van de luchthavenconcessie prioriteit. Het onderdeel is nu nog klein (9,3% van het bedrijfsresultaat), maar groeit snel. Vinci heeft al 34 luchthavens onder beheer en die leverden vorig jaar een omzet op van €820 mln, tegen nog slechts €170 mln in 2012.
Bouworders nemen toe
Met de omvangrijke bouwpoot, die 83,5% van de concernomzet vertegenwoordigt, gaat het minder voor de wind. Zwakke marktomstandigheden op de Franse thuismarkt en in een aantal andere Europese landen wogen in de voorbije jaren op de resultaten. Ook in het afgelopen halfjaar stond de omzet nog flink onder druk, met een autonome krimp van 4,7%. Het bedrijfsresultaat werd daarentegen met 7,5% verhoogd naar €0,3 mrd, waarmee de operationele winstmarge steeg van 2,1% naar 2,3%. Dat is een belangrijke trendbreuk, want de winstgevendheid is de afgelopen jaren gestaag teruggelopen.
Het lijkt erop dat er betere tijden voor de bouwdivisie aanbreken, getuige de sterke toename van de orderontvangsten met bijna 11%. De orderportefeuille dikte met 2% aan tot €29,2 mrd. Vinci ziet de Franse bouwmarkt stabiliseren, maar in een aantal andere landen zijn de vooruitzichten onzeker.
De omzetgroei bij de tolwegconcessies trekt dit jaar naar verwachting aan en zal bij de luchthavens op het huidige hoge niveau blijven. Voor de groep als geheel mikt Vinci dit jaar op een toename van het bedrijfsresultaat en de nettowinst, bij een lichte autonome omzetdaling. Wij verhogen onze winsttaxatie naar €4,15 per aandeel, een plus van 9,8% vergeleken met het aangepaste resultaat in 2015. Bij een gelijke pay-out-ratio van circa 49% kan het dividend dan uitkomen op €2,02.
Vinci heeft met een nettoschuld/ebitda-ratio van 2,5 een sterke balans, mede gezien de stabiele cashflow van de concessies. Wij gaan er dan ook vanuit dat het riante dividendbeleid voorlopig wordt voortgezet. Daarbij kan de gemiddelde rentevoet van 3,51% nog een stuk verder omlaag, wat de winstgroei zal ondersteunen. Ook is er voldoende financiële ruimte voor internationale expansie, van zowel de concessies als de bouwtak. Dat zal de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt (58% van de omzet) doen verminderen, zodat Vinci minder kwetsbaar wordt voor bijvoorbeeld bezuinigingen op infrastructuur in Frankrijk.