TakeAway.com vol ambitie, maar ook onzekerheden
Met het oog op de zeer brede bandbreedte van de uitgifteprijs en de grote strijd om marktaandeel die winstgevendheid voorlopig in de weg staat, is het verstandig om de beursintroductie van de zijlijn te volgen.
In het buitenland krijgt TakeAway het zwaar in de slag met grotere concurrentenHet grootste gedeelte van de inkomsten uit de beursgang stroomt naar durfmaatschappijen die hun belang willen verkopen of afbouwen. De overige inkomsten worden gebruikt voor het uitbouwen van het marktaandeel in Duitsland en andere groeilanden via overnames en marketingcampagnes. Het bedrijf heeft de financiële slagkracht hard nodig om het aandeel op deze snelgroeiende markt te verdedigen. Met name in Duitsland moet het opboksen tegen Delivery Hero. Dat bedrijf is in handen van Rocket Internet, dat via dochterbedrijf Zalando al ervaring heeft met het opzetten van een online marktleider. TakeAway kocht enkele weken geleden de Belgische en Nederlandse activiteiten van het Britse Just Eat, dat het marketingbudget zo vrijmaakt voor investeringen in landen waar het wel een relatief grote speler is. Omdat veel partijen zich richten op relatief grote, versnipperde markten zoals Duitsland kunnen de Nederlandse resultaten wat verbeteren. In het buitenland krijgt TakeAway het zwaar in de slag met grotere concurrenten, waarbij eventuele consolidatie binnen de sector de overnamefantasie kan aanwakkeren. Met een beurswaarde van circa €1 mrd is TakeAway in potentie een interessante prooi voor grotere partijen zoals Just Eat (€4,2 mrd) en Grubhub (€3,1 mrd).
TakeAway.com heeft het prospectus naar buiten gebracht over de aanstaande beursintroductie. De onderneming verwacht op vrijdag 30 september een notering te krijgen aan het Damrak, waarbij de uitgifteprijs tussen €20,50 en €26,50 ligt. Die bandbreedte van bijna 30% is wat groter dan die van de beurswaarde na het afronden van de transactie (€904 mln tot €1,12 mrd) aangezien het aantal te plaatsen aandelen licht daalt naarmate de introductieprijs hoger ligt.
In het buitenland krijgt TakeAway het zwaar in de slag met grotere concurrenten
Het grootste gedeelte van de inkomsten uit de beursgang stroomt naar durfmaatschappijen die hun belang willen verkopen of afbouwen. De overige inkomsten worden gebruikt voor het uitbouwen van het marktaandeel in Duitsland en andere groeilanden via overnames en marketingcampagnes. Het bedrijf heeft de financiële slagkracht hard nodig om het aandeel op deze snelgroeiende markt te verdedigen. Met name in Duitsland moet het opboksen tegen Delivery Hero. Dat bedrijf is in handen van Rocket Internet, dat via dochterbedrijf Zalando al ervaring heeft met het opzetten van een online marktleider.
TakeAway kocht enkele weken geleden de Belgische en Nederlandse activiteiten van het Britse Just Eat, dat het marketingbudget zo vrijmaakt voor investeringen in landen waar het wel een relatief grote speler is. Omdat veel partijen zich richten op relatief grote, versnipperde markten zoals Duitsland kunnen de Nederlandse resultaten wat verbeteren. In het buitenland krijgt TakeAway het zwaar in de slag met grotere concurrenten, waarbij eventuele consolidatie binnen de sector de overnamefantasie kan aanwakkeren. Met een beurswaarde van circa €1 mrd is TakeAway in potentie een interessante prooi voor grotere partijen zoals Just Eat (€4,2 mrd) en Grubhub (€3,1 mrd).