Is het verstandig om in te gaan op het ruilbod van Procter & Gamble?
Bekijk de detailpagina van Procter & Gamble
Procter & Gamble (P&G) verkoopt zijn schoonheidsmerken, waaronder Max Factor, Wella en Hugo Boss, voor $13 mrd aan Coty. De stap past binnen de strategie van het bedrijf om zich volledig te richten op de 65 grootste merken en ongeveer 100 kleinere merken af te stoten. De transactie werd medio vorig jaar aangekondigd, maar wordt pas eind deze maand geëffectueerd. Om belastingtechnische redenen is gekozen voor een complexe split-off. Allereerst worden alle bezittingen en schulden van de betreffende merken (P&G Specialty Beauty Brands) ondergebracht in een nieuw vehikel: Galleria Company. Dat zal vervolgens fuseren met een bedrijfsonderdeel van Coty en zodoende volledig in handen komen van deze parfumgigant.
De P&G aandeelhouders krijgen de mogelijkheid om – een deel van – hun aandelen om te ruilen tegen aandelen Galleria. Die zullen direct na de fusie worden omgezet in gewone aandelen Coty. P&G biedt de aandelen Coty aan tegen een korting van 7%. Bij de huidige koersen krijgen de P&G aandeelhouders 3,88 aandelen Coty, met een ingesteld maximum van 3,90. Ze hebben na de transactie een meerderheid van 54% in Coty. Voor Coty lijkt het een goede deal. Het verdubbelt in omvang en neemt met een jaaromzet van circa $9 mrd de derde plek in op de mondiale schoonheidsmarkt, achter L’Oréal en Estée Lauder. De combinatie heeft ook een goede geografische spreiding, over Europa (42%), Noord-Amerika (32%) en de rest van de wereld (26%). Dankzij enorme synergievoordelen van naar verwachting $750 mln zal de transactie vanaf het vierde jaar circa $0,48 aan de winst per aandeel bijdragen. Dat levert in 2020 een potentiële winst per aandeel op van $1,53, tegen naar schatting $1,05 in 2016. Omdat Coty ook schulden overneemt, stijgt de nettoschuld/ebitda ratio naar 3,5.
Tegenover deze pittige leverage staat echter een solide vrije cashflow van circa $1 mrd. Coty ziet dan ook ruimte om een dividend uit te keren van $0,50 per aandeel, wat een dividendrendement oplevert van 2%. Bij P&G rendeert het dividend momenteel 3%. Ook op basis van de koers-winstverhouding van 19,6 voor 2017 is Coty niet aantrekkelijker gewaardeerd dan het veel beter gespreide, defensieve P&G (20,7). Wij zien daarom ondanks de korting geen reden om in te gaan op het ruilbod en adviseren P&G aan te houden.