Lange tijd was Amazon een snelgroeiend bedrijf waar de winst ver achter bleef. Tientallen procenten omzetgroei per jaar was normaal, maar de winst was schamel, of helemaal afwezig (verlies dus). Het lijkt er sterk op dat dit jaar met deze trend gebroken is. In het eerste halfjaar verdiende Amazon netto $1,4 mrd, bij een omzet van $59,5 mrd. Een voorname aanjager voor die ommekeer is Amazon Web Services, afgekort AWS.
Amazon is natuurlijk bekend als internetwinkel, maar het bedrijf is ook op andere gebieden actief. AWS is een onderdeel dat allerlei IT-diensten via de cloud aanbiedt. Gebruikers kunnen met een abonnement bijvoorbeeld gebruik maken van dataopslag en software. AWS heeft zich in vrij korte tijd onmisbaar gemaakt voor Amazon. In de eerste helft van dit jaar groeide het onderdeel met 60,9%. Daarmee ligt het tempo veel hoger dan bij de e-commerce-activiteiten. Maar misschien nog wel beter is de winstgevendheid van AWS; meer dan de helft van de winst van Amazon komt bij het cloud-onderdeel vandaan. De operationele winst van AWS is 24,2% van de omzet, terwijl dat voor de overige activiteiten een schamele 1,9% is.
Een gevolg van de sterke verbetering van de winst is dat het aandeel Amazon ook behoorlijk is opgelopen. Wij verwachten nu een wpa van $5,60 over dit jaar en $7,00 over volgend jaar. De k/w is met gebruik van deze getallen nog steeds hoog: ruim 140 voor de taxatie van 2016 en meer dan 110 voor die van komend jaar. Een hoge waardering hoort bij een groeiend bedrijf. Het lastige is te bepalen waar de groei uiteindelijk zal eindigen. Als Amazon een puur online detailhandelsbedrijf zou zijn gebleven, dan was het niet zo heel lastig om die inschatting te kunnen maken.
Geen gewone winkel
De winstmarges in de detailhandel liggen laag, ook online. Met hogere marges zou het relatief eenvoudig zijn om een concurrerend bedrijf (website) op te starten met lagere prijzen. Of bestaande concurrenten zouden de prijzen verlagen om marktaandeel te winnen. Wal-Mart had afgelopen boekjaar een nettowinstmarge van net iets meer dan 3%. Omdat Amazon niet afhankelijk is van winkels met het bijbehorende personeel, zou het iets meer uit zijn e-commerceactiviteiten kunnen halen, maar drastisch veel hoger zal de marge nooit zijn. Stel dat Amazon over een paar jaar 4,0% nettowinst haalt op $160 mrd omzet, dan zou de winst €6,4 mrd bedragen. Met een (niet zuinige) k/w van 18 zou het bedrijf dan €115,2 mrd waard zijn. Dit is natuurlijk maar een grove schatting, maar die geeft wel een duidelijke aanwijzing dat Amazon nu niet als een gewoon detailhandelsbedrijf wordt gewaardeerd; Amazon is op het moment van schrijven €367,5 mrd waard.
Een van de redenen voor die exorbitante waardering is de hoge groei. Amazon groeit veel harder dan traditionele retailers, en beleggers zijn bereid daarvoor te betalen. Daarnaast draagt het lucratieve en spectaculair groeiende AWS bij aan de hoge waardering. Ten derde heeft Amazon nog andere ijzers in het vuur; het is bijvoorbeeld ook actief met een online televisiedienst. Onder leiding van oprichter en ceo Jeff Bezos heeft Amazon jarenlang allerlei nieuwe dingen geprobeerd, en dat doet het bedrijf nog steeds. Omdat Amazon veel groter is geworden, en steeds meer klanten aan zich heeft weten te binden, is de kans van slagen van nieuwe diensten naar onze mening ook groter geworden. Amazon heeft de financiële middelen om grote projecten te kunnen uitvoeren en een immens bestand aan bestaande klanten, in verschillende landen in de wereld. Dit bestand kan ook ingezet worden om nieuwe producten aan te bieden.
Positiever gestemd
Het is al met al niet vreemd dat beleggers een rooskleurige toekomst voor Amazon zien. Wij zijn een tijd lang sceptisch geweest vanwege de zeer lage winsten, maar we hebben niet getwijfeld aan het voortbestaan van het bedrijf. De winst begint nu te komen, dus ook wij zien nu meer brood in het bedrijf. Helaas is de waardering nog altijd niet gering. Maar als AWS de groei van de afgelopen jaren nog een paar jaar vast kan houden en Amazon de winstgevendheid van de e-commerceactiviteiten kan verhogen, is die waardering niet zo onredelijk. Daar moet wel bij worden aangetekend dat de concurrentie op beide gebieden niet gering is. Bedrijven als Microsoft (concurrent voor AWS) en Wal-Mart zullen zich zeker niet makkelijk laten aftroeven.
De grootste risico’s voor Amazon-beleggers zijn dat de groei de komende paar jaren tegenvalt, al dan niet door de concurrentie, en dat de winstgevendheid toch weer te wensen over kan laten. Dit zijn reguliere zorgen waar elke belegger mee te maken heeft, maar Amazon is dermate hoog gewaardeerd dat tegenvallers hard aan kunnen komen. Hoewel we positief gestemd zijn over het bedrijf gaan we daarom niet over tot het verhogen van het advies naar 'kopen'. Amazon is een succesvol concern, en het aandeel is prima voor de lange termijn. Voor een verdere koersstijging de komende maanden is het alleen noodzakelijk dat beleggers een nog hogere waardering aan Amazon gaan geven. We zijn niet zeker dat dit zal gebeuren.
[su_box title="Amazon investeert in India" style="soft" box_color="#27242b" title_color="#ffffff" radius="1"]In China heeft Amazon nooit echt succes kunnen boeken. Maar in India, dat bijna net zoveel inwoners heeft, en over een paar jaar waarschijnlijk zelfs meer, is dat wel anders. Amazon investeert dit jaar $3 mrd in de activiteiten in India, nadat het daar al $2 mrd had uitgegeven. In India is nog veel potentie; de e-commercemarkt kan volgens Morgan Stanley tot 2020 met 68% per jaar groeien. Er is lokale concurrentie van marktleider Flipkart, maar Amazon heeft de mogelijkheden om terrein te winnen. Een risico is dat er een sterke beweging in India komt om lokale bedrijven te beschermen, zeker als het gaat om kleine winkeliers. Het land telt immers vele eenmanswinkels. Het zal niet makkelijk worden, maar als Amazon structureel voet aan de grond krijgt, kan India een van de grootste markten voor het bedrijf worden.[/su_box]
Lees ook: Chinese tegenhanger Amazon is een gokje waard
Lange tijd was Amazon een snelgroeiend bedrijf waar de winst ver achter bleef. Tientallen procenten omzetgroei per jaar was normaal, maar de winst was schamel, of helemaal afwezig (verlies dus). Het lijkt er sterk op dat dit jaar met deze trend gebroken is. In het eerste halfjaar verdiende Amazon netto $1,4 mrd, bij een omzet van $59,5 mrd. Een voorname aanjager voor die ommekeer is Amazon Web Services, afgekort AWS.
Amazon is natuurlijk bekend als internetwinkel, maar het bedrijf is ook op andere gebieden actief. AWS is een onderdeel dat allerlei IT-diensten via de cloud aanbiedt. Gebruikers kunnen met een abonnement bijvoorbeeld gebruik maken van dataopslag en software. AWS heeft zich in vrij korte tijd onmisbaar gemaakt voor Amazon. In de eerste helft van dit jaar groeide het onderdeel met 60,9%. Daarmee ligt het tempo veel hoger dan bij de e-commerce-activiteiten. Maar misschien nog wel beter is de winstgevendheid van AWS; meer dan de helft van de winst van Amazon komt bij het cloud-onderdeel vandaan. De operationele winst van AWS is 24,2% van de omzet, terwijl dat voor de overige activiteiten een schamele 1,9% is.
Een gevolg van de sterke verbetering van de winst is dat het aandeel Amazon ook behoorlijk is opgelopen. Wij verwachten nu een wpa van $5,60 over dit jaar en $7,00 over volgend jaar. De k/w is met gebruik van deze getallen nog steeds hoog: ruim 140 voor de taxatie van 2016 en meer dan 110 voor die van komend jaar. Een hoge waardering hoort bij een groeiend bedrijf. Het lastige is te bepalen waar de groei uiteindelijk zal eindigen. Als Amazon een puur online detailhandelsbedrijf zou zijn gebleven, dan was het niet zo heel lastig om die inschatting te kunnen maken.
Geen gewone winkel
De winstmarges in de detailhandel liggen laag, ook online. Met hogere marges zou het relatief eenvoudig zijn om een concurrerend bedrijf (website) op te starten met lagere prijzen. Of bestaande concurrenten zouden de prijzen verlagen om marktaandeel te winnen. Wal-Mart had afgelopen boekjaar een nettowinstmarge van net iets meer dan 3%. Omdat Amazon niet afhankelijk is van winkels met het bijbehorende personeel, zou het iets meer uit zijn e-commerceactiviteiten kunnen halen, maar drastisch veel hoger zal de marge nooit zijn. Stel dat Amazon over een paar jaar 4,0% nettowinst haalt op $160 mrd omzet, dan zou de winst €6,4 mrd bedragen. Met een (niet zuinige) k/w van 18 zou het bedrijf dan €115,2 mrd waard zijn. Dit is natuurlijk maar een grove schatting, maar die geeft wel een duidelijke aanwijzing dat Amazon nu niet als een gewoon detailhandelsbedrijf wordt gewaardeerd; Amazon is op het moment van schrijven €367,5 mrd waard.
Een van de redenen voor die exorbitante waardering is de hoge groei. Amazon groeit veel harder dan traditionele retailers, en beleggers zijn bereid daarvoor te betalen. Daarnaast draagt het lucratieve en spectaculair groeiende AWS bij aan de hoge waardering. Ten derde heeft Amazon nog andere ijzers in het vuur; het is bijvoorbeeld ook actief met een online televisiedienst. Onder leiding van oprichter en ceo Jeff Bezos heeft Amazon jarenlang allerlei nieuwe dingen geprobeerd, en dat doet het bedrijf nog steeds. Omdat Amazon veel groter is geworden, en steeds meer klanten aan zich heeft weten te binden, is de kans van slagen van nieuwe diensten naar onze mening ook groter geworden. Amazon heeft de financiële middelen om grote projecten te kunnen uitvoeren en een immens bestand aan bestaande klanten, in verschillende landen in de wereld. Dit bestand kan ook ingezet worden om nieuwe producten aan te bieden.
Positiever gestemd
Het is al met al niet vreemd dat beleggers een rooskleurige toekomst voor Amazon zien. Wij zijn een tijd lang sceptisch geweest vanwege de zeer lage winsten, maar we hebben niet getwijfeld aan het voortbestaan van het bedrijf. De winst begint nu te komen, dus ook wij zien nu meer brood in het bedrijf. Helaas is de waardering nog altijd niet gering. Maar als AWS de groei van de afgelopen jaren nog een paar jaar vast kan houden en Amazon de winstgevendheid van de e-commerceactiviteiten kan verhogen, is die waardering niet zo onredelijk. Daar moet wel bij worden aangetekend dat de concurrentie op beide gebieden niet gering is. Bedrijven als Microsoft (concurrent voor AWS) en Wal-Mart zullen zich zeker niet makkelijk laten aftroeven.
De grootste risico’s voor Amazon-beleggers zijn dat de groei de komende paar jaren tegenvalt, al dan niet door de concurrentie, en dat de winstgevendheid toch weer te wensen over kan laten. Dit zijn reguliere zorgen waar elke belegger mee te maken heeft, maar Amazon is dermate hoog gewaardeerd dat tegenvallers hard aan kunnen komen. Hoewel we positief gestemd zijn over het bedrijf gaan we daarom niet over tot het verhogen van het advies naar ‘kopen’. Amazon is een succesvol concern, en het aandeel is prima voor de lange termijn. Voor een verdere koersstijging de komende maanden is het alleen noodzakelijk dat beleggers een nog hogere waardering aan Amazon gaan geven. We zijn niet zeker dat dit zal gebeuren.
Amazon investeert in India
In China heeft Amazon nooit echt succes kunnen boeken. Maar in India, dat bijna net zoveel inwoners heeft, en over een paar jaar waarschijnlijk zelfs meer, is dat wel anders. Amazon investeert dit jaar $3 mrd in de activiteiten in India, nadat het daar al $2 mrd had uitgegeven. In India is nog veel potentie; de e-commercemarkt kan volgens Morgan Stanley tot 2020 met 68% per jaar groeien. Er is lokale concurrentie van marktleider Flipkart, maar Amazon heeft de mogelijkheden om terrein te winnen. Een risico is dat er een sterke beweging in India komt om lokale bedrijven te beschermen, zeker als het gaat om kleine winkeliers. Het land telt immers vele eenmanswinkels. Het zal niet makkelijk worden, maar als Amazon structureel voet aan de grond krijgt, kan India een van de grootste markten voor het bedrijf worden.
Lees ook: Chinese tegenhanger Amazon is een gokje waard