TMG snijdt fors in kosten
TMG zit vanwege de overgang naar digitaal in lastig vaarwater en wij betwijfelen of de nieuwe bezuinigingsplannen het tij kunnen keren. Bij een k/w van 22 blijft het verkoopadvies staan.
Bekijk de detailpagina van TMG
De aanhoudende druk op de printoplages en advertentie-inkomsten dwingt TMG verder in de organisatie te snijden. Het mediaconcern zei bij de halfjaarcijfers al dat het de kosten in 2019 met minstens 20% omlaag wil brengen vergeleken met 2015. Dit brengt een besparing met zich mee van €90 mln, waarvan €40 mln volgend jaar al gerealiseerd wordt. Dat is toch wat lager dan het bedrag van €125 mln dat onlangs in de media verscheen. Toch verwacht TMG dat de operationele winstmarge door de bezuinigingen weer duidelijk zal toenemen, van 1,3% in 2015 naar ruim 4% in 2017 en ruim 10% in 2019. Hierbij is geen rekening gehouden met de begrote reorganisatielasten van €30 tot €40 mln.
Met de margedoelstelling legt het bestuur van het mediabedrijf de lat erg hoog. Tegenover de bezuinigingen staat immers ook zeer waarschijnlijk een verdere daling van de advertentie-inkomsten en van de betaalde oplages. Groei van de digitale activiteiten zal dit moeilijk kunnen compenseren, temeer daar digitale abonnees doorgaans minder opleveren dan krantenabonnees. Het aandeel van de digitale omzet moet in 2019 omhoog naar meer dan 25%, tegen nog slechts 13% vorig jaar. TMG bevestigde ook dat het vanaf 2019 35% van de operationele cashflow wil uitkeren. Zeker is de dividendbetaling echter allerminst, zolang de dalende omzettrend niet tot staan wordt gebracht.