TakeAway meldt zich op de beurs
Het Damrak is een intrigerend aandeel rijker dankzij de introductie van TakeAway.com. Dit is het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd, dat behalve in Nederland ook in negen andere landen actief is. De bandbreedte werd vlak voor de beursgang verkleind van €20,50 à €26,50 tot €21,50 à €23,00. Daarbij werd opmerkt dat het orderboek in die lagere bandbreedte goed gevuld was. Dat blijkt uit een openingskoers van €23,50.
Het is geen toeval dat Takeaway.com juist op dit moment de stap naar de beurs zet. In Nederland en België is het bedrijf marktleider. Op de grote Duitse markt – waar de onderneming opereert onder de naam Lieferando – is het in een flink gevecht verwikkeld met Delivery Hero om die toppositie. Consumenten die tevreden zijn over hun maaltijdbestelservice zullen niet snel overstappen naar een andere partij, zodat het van groot belang is om in hoog tempo een zo groot mogelijk klantenbestand op te bouwen. Dat kan via marketingcampagnes of via overnames. Dit leidt tot hoge kosten zodat het concern door de expansie in met name Europa de komende jaren nog rode cijfers zal schrijven.
Toch is de sector nu erg populair op de beurs. De koers van de Amerikaanse branchegenoot Grubhub is bijvoorbeeld sinds eind januari met ruim 100% omhoog geschoten. Dat soort rendementen roept al snel de vraag op of beleggers zich zorgen moeten maken over een luchtbel. Het antwoord hangt voor een groot deel af van de wijze hoe de concurrentieslag zich ontwikkelt. Als TakeAway over enkele jaren in Duitsland en Frankrijk nog steeds in een kostbare strijd is verwikkeld en winstgevendheid in die gebieden niet veel dichterbij is gekomen, zal de beurskoers een flinke tik krijgen. Als de onderneming daar wel in slaagt, kan de ebitda binnen enkele jaren oplopen tot meer dan €100 mln. Met het oog op hoe aantrekkelijk het bedrijf dan in een consolidatieslag is voor een grote buitenlandse speler zoals Just Eat, Grubhub of Amazon.com is de huidige waardering dan weer heel interessant. Met het oog op de grote concurrenten en de felle strijd om marktaandeel is het nog te vroeg om Takeaway in dit opzicht het voordeel van de twijfel te geven. Dat wordt het best weerspiegeld in een (speculatief) houdadvies.