Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 4 okt 2016 10:17

McDonald’s heeft nog veel werk te verzetten

0 0 Leestijd ongeveer

McDonald's kent met een k/w van 20,8 een veeleisende waardering. Het dividendrendement is met 3,3% wel aantrekkelijk. Het bedrijf zit in een overgangsfase waarin niet duidelijk is hoe positief de uitkomsten zullen zijn. Wij handhaven daarom ons houdadvies.

Fastfoodketen McDonald's beleeft een periode van groeivertraging waarbij nieuwe initiatieven noodzakelijk zijn. In de VS leveren nieuwe producten alleen kortetermijnsucces op, zo lijkt het. Wij handhaven het houdadvies.

Onder de nieuwe topman Steve Easterbrook ontplooit fastfoodbedrijf McDonald’s veel initiatieven die de omzet en de winst moeten verhogen. De omzet stond voor zijn aantreden begin 2015 namelijk enkele jaren onder druk.
Het meest opvallende initiatief is het ontbijt, dat de hele dag gegeten kan worden. Deze nieuwe maaltijd heeft de omzet enige tijd gestimuleerd. Maar in het tweede kwartaal van dit boekjaar viel de (vergelijkbare) omzet in dezelfde filialen in de Verenigde Staten tegen. Zij kwam uit op +1,8%, waar de analisten op het dubbele hadden gerekend. In het eerste kwartaal was de fastfoodketen in het thuisland nog op +5,4% uitgekomen. De Verenigde Staten zijn goed voor 40% van de omzet uit en voor bijna de helft van het operationeel resultaat.

Mindere tijden
Nu beleeft de hele restaurantsector in de VS mindere groeitijden. Zo is er bij de consument een toenemende behoefte om gezond te eten. Dat vergt grote veranderingen die niet op korte termijn zijn te verwezenlijken, zoals de inkoop van andere maaltijdingrediënten, het veranderen van recepten, het veranderen van de menukaart en het vestigen van vertrouwen bij de klant dat de verandering is doorgevoerd. McDonald’s heeft hier met zijn relatief calorierijke menukaart veel werk te verrichten.
Er zit toch ook een keerzijde aan het succes van het ontbijtinitiatief van McDonald’s. In de eerste plaats zal het groei-effect ervan na een jaar afvlakken. En in de tweede plaats zal het meer ‘ontbijten’ ten koste gaan van de andere maaltijden die de klanten bij McDonald’s gebruiken en die het bedrijf vaak meer geld opleveren. Inmiddels wordt gekeken of er kan worden voortgeborduurd op het ontbijtsucces door de hele dag meer ontbijtgerechten op de menukaart te zetten. Het gaat om zogenoemde ontbijt Happy Meals (met, voor de kenners, een minder vette EggMcMuffin, Biscuit sandwiches en McGriddles cakes).Ook hiervan zal het effect echter in de toekomst hooguit tijdelijk zijn, denken wij.
In de VS kwam de vergelijkbare omzet dus uit op een teleurstellende +1,8%, elders ging het beter. Bij de landen die onderdeel zijn van International Lead (zoals Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk en het VK kwam die groei uit op +2,6%. In hogegroeilanden als China, Italië, Korea, Nederland, Polen, Rusland, Spanje en Zwitserland bedroeg deze 1,6% en in de zogeheten Foundational landen als Japan kwam de groei uit op 7,7%. Aan de kostenkant heeft McDonald’s grote plannen. Zo moet het aandeel van de franchises bij de keten in 2018 van 85% op 95% gebracht zijn. Dat ontlast de balans door de kleinere noodzaak om te investeren. Bovendien wordt dan minder risico gelopen, want de franchises zijn verantwoordelijk voor hun eigen bedrijf (inclusief eigen werknemers, eigen investeringen en eigen inkoop). Het levert McDonald’s ook een regelmatiger inkomstenstroom op in de vorm van franchisegelden. Op termijn moet deze ‘rerfranchising’ $500 mln aan kostenreducties opleveren.

Winst- en verliesrekening
De tweedekwartaalomzet nam met 4% af, naar $6,3 mrd, waarvan driekwart veroorzaakt door wisselkoerseffecten. Het operationeel resultaat (ebit) bleef constant, op circa $1,85 mrd. Dit werd mede veroorzaakt door buitengewone lasten van $230 mln die worden genomen voor de refranchise-operatie. Deze kosten gelden vooral Japan. De operatie ondervindt overigens tegenslag omdat er weinig belangstelling en weinig kwalitatief voldoende belangstelling voor bestaat.
McDonald’s is tot eind 2016 bezig met een aandeleninkoopprogramma van $30 mrd (de huidige stand is $24,4 mrd). Dat gaat echter gepaard met meer leningen die de rentelasten verhogen. Daardoor is de nettowinst over het tweede kwartaal met 9% gedaald, naar €1,1 mrd, of $1,25 per aandeel. Door de aandeleninkoop komt dit laatste neer op een verlies van 1%. Zonder buitengewone lasten zou er een nettowinst per aandeel van 13% zijn geweest.

 

Lees ook: Topwinkelcentra VS blijven in trek

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ