Tesco bloeit flink op
Tesco is een herstelverhaal. Met een k/w van 29,5 is het aandeel daarom toch niet te veeleisend gewaardeerd: 'kopen'.
Tesco zat enige jaren in de problemen, vooral door prijsconcurrentie van Aldi en Lidl in de Britse markt. Het bedrijf heeft verschillende maatregelen genomen om die concurrentie te bestrijden. De prijzen gingen omlaag, het aantal artikelen verminderde en de dienstverlening werd verbeterd. Dit leidde in eerste instantie tot slechtere cijfers, maar enige kwartalen terug trad de ommekeer in.
Anticiperend op structureel herstel gaven wij op 13 april een koopadvies (van ‘verkopen’), bij een koers van 187,70p. Na een periode van koersdaling steeg de koers na de tweedekwartaalcijfers met 206p eindelijk boven de ‘aankoopkoers’ uit en daar was voldoende oorzaak voor.
De kwartaalomzet nam voor de derde keer op rij toe en dat gebeurde bij een hogere winstgevendheid. De halfjaaromzet steeg met 1%, naar £27,3 mrd. Belangrijk was echter dat in het Verenigd Koninkrijk (75% van de omzet) de verkochte hoeveelheden met ruim 2% stegen. Bij de internationale activiteiten was dat 3,3%. Er is in beide gebieden dus nog wel sprake van lagere prijzen. Met een operationele resultaatstijging voor bijzondere posten van 60%, tot £596 mln, overtrof Tesco de verwachtingen van de analisten (£523 mln). Dat resultaat levert een marge op van 2,2%. De nettowinst voor bijzondere posten steeg van £51 mln naar £236 mln. Tesco wil dat de marge in 2019/20 op 3,5 tot 4% staat, mede te realiseren door in die periode voor £1,5 mrd extra in de operationele kosten te snijden.
Tesco is een herstelverhaal. Met een k/w van 29,5 is het aandeel daarom toch niet te veeleisend gewaardeerd: ‘kopen’.