Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jeroen Boogaard, 11 okt 2016 10:24

Amerikaanse soepproducent wil omzetgroei versnellen

0 0 Leestijd ongeveer

Producenten van verpakte voedingsmiddelen in de Verenigde Staten hebben het niet makkelijk door de uitholling van de Amerikaanse middenklasse en de trend naar gezonder voedsel. Dat is ook aan de prestaties van Campbell Soup te zien. Het bedrijf is met een jaaromzet van circa $8 mrd een van de grootste fabrikanten van soep en maaltijdsauzen in Noord-Amerika. Ook snacks en biscuits, vruchtendranken en versproducten behoren tot het assortiment. De omzet van de traditionele productcategorieën stagneert. Dit vangt het bedrijf op door in de kosten te snijden en het assortiment te vergroten met gezonde en verse producten. De kostenbesparingen doen hun werk en tillen de winstmarge naar een hoger niveau, maar omzetgroei blijft vooralsnog uit omdat gezondere voeding nog slechts 13% van de omzet vertegenwoordigt. Daar komt bij dat de versdivisie met operationele problemen kampte. Zo was er een terughaalactie voor proteïnedrankjes en viel de wortel­oogst tegen. In het per eind juli afgesloten boekjaar 2016 liep de concernomzet daardoor op autonome basis met 1% terug naar $7,96 mrd. Dankzij de kostenbesparingen steeg het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten met 11% naar $1,47 mrd. Naar verwachting zal de versdivisie pas in de tweede helft van het lopende boekjaar terugkeren naar omzetgroei. De soepproducent rekent dan ook op een bescheiden toename van de omzet van 0-1% en wpa van 2-5%. Op de lange termijn mikt het echter op een jaarlijkse autonome omzetgroei van 1-3% en een stijging van de wpa met 5 tot 7%. Dat moet haalbaar zijn, gegeven de groeistrategie en de sterke balans. Die biedt alle ruimte voor nieuwe overnames, aandeleninkoop en een voortzetting van het ruimhartige dividendbeleid. Het aandeel is de laatste maanden met 20% teruggevallen en noteert nu tegen een verwachte k/w van 16,9, tegen ruim 20 voor de sector. De beoogde wpa-groei en het dividendrendement van 2,6% bieden op de lange termijn uitzicht op een totaalrendement van circa 8% per jaar. Dat is niet slecht voor een defensief aandeel.

Lees ook: Wereldwijde marktleider in activiteitsmeters

Producenten van verpakte voedingsmiddelen in de Verenigde Staten hebben het niet makkelijk door de uitholling van de Amerikaanse middenklasse en de trend naar gezonder voedsel. Dat is ook aan de prestaties van Campbell Soup te zien. Het bedrijf is met een jaaromzet van circa $8 mrd een van de grootste fabrikanten van soep en maaltijdsauzen in Noord-Amerika. Ook snacks en biscuits, vruchtendranken en versproducten behoren tot het assortiment. De omzet van de traditionele productcategorieën stagneert. Dit vangt het bedrijf op door in de kosten te snijden en het assortiment te vergroten met gezonde en verse producten.

De kostenbesparingen doen hun werk en tillen de winstmarge naar een hoger niveau, maar omzetgroei blijft vooralsnog uit omdat gezondere voeding nog slechts 13% van de omzet vertegenwoordigt. Daar komt bij dat de versdivisie met operationele problemen kampte. Zo was er een terughaalactie voor proteïnedrankjes en viel de wortel­oogst tegen. In het per eind juli afgesloten boekjaar 2016 liep de concernomzet daardoor op autonome basis met 1% terug naar $7,96 mrd. Dankzij de kostenbesparingen steeg het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten met 11% naar $1,47 mrd. Naar verwachting zal de versdivisie pas in de tweede helft van het lopende boekjaar terugkeren naar omzetgroei. De soepproducent rekent dan ook op een bescheiden toename van de omzet van 0-1% en wpa van 2-5%. Op de lange termijn mikt het echter op een jaarlijkse autonome omzetgroei van 1-3% en een stijging van de wpa met 5 tot 7%. Dat moet haalbaar zijn, gegeven de groeistrategie en de sterke balans. Die biedt alle ruimte voor nieuwe overnames, aandeleninkoop en een voortzetting van het ruimhartige dividendbeleid.

Het aandeel is de laatste maanden met 20% teruggevallen en noteert nu tegen een verwachte k/w van 16,9, tegen ruim 20 voor de sector. De beoogde wpa-groei en het dividendrendement van 2,6% bieden op de lange termijn uitzicht op een totaalrendement van circa 8% per jaar. Dat is niet slecht voor een defensief aandeel.

Lees ook: Wereldwijde marktleider in activiteitsmeters

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ