Marktleider in make-up ligt er aantrekkelijk bij
Lees ook: Chinese tegenhanger Amazon is een gokje waard
Volgens Euromonitor is het Amerikaanse Estée Lauder de wereldmarktleider op het gebied van prestigieuze make-up. Het is ook qua omzet net aan de grootste divisie van het Amerikaanse bedrijf, voor de divisie Huidverzorging. Samen maken zij ruim 81% van de jaaromzet uit, en ruim 91% van het operationeel inkomen. Het belang van de divisies Geuren en Haarverzorging is dus duidelijk kleiner.
Estée Lauder werkt in het luxesegment van de cosmeticamarkt. Die groeide de afgelopen jaren 2010-2015 met gemiddeld 5%, tegen 3% voor de rest van de cosmeticamarkt en 7% voor Estée Lauder.
Toch kende het bedrijf ook problemen. Zo stonden in 2015 de belangrijke verkopen aan Aziatische toeristen onder druk. Huidverzorging heeft bij het bedrijf de hoogste marges. In 2016 trad herstel op, maar stonden de verkopen in de Amerikaanse warenhuizen weer wat onder druk. Dat had met de sterke dollar en dus opnieuw mede met toeristenverkopen te maken.
De divisie Huidverzorging kende in het gebroken boekjaar 2016 een omzetgroei van 3% (bij constante wisselkoersen) en presteerde daarmee het slechtste. Bij de hele omzet was dat 9%, met make-up als snelste groeier (+15%). Autonoom (dus afgezien van bijzondere posten en wisselkoersen) steeg de nettowinst per aandeel met 13%, naar $3,20. Inclusief deze was dat 5%. Voor 2017 verwacht het bedrijf een omzetgroei bij constante wisselkoersen van 6-7% en een toename van de autonome nettowinst per aandeel van 8 tot 10%.