Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 12 okt 2016 10:29

Marktleider in make-up ligt er aantrekkelijk bij

0 0 Leestijd ongeveer

Volgens Euromonitor is het Amerikaanse Estée Lauder de wereldmarktleider op het gebied van prestigieuze make-up. Het is ook qua omzet net aan de grootste divisie van het Amerikaanse bedrijf, voor de divisie Huidverzorging. Samen maken zij ruim 81% van de jaaromzet uit, en ruim 91% van het operationeel inkomen. Het belang van de divisies Geuren en Haarverzorging is dus duidelijk kleiner. Estée Lauder werkt in het luxesegment van de cosmeticamarkt. Die groeide de afgelopen jaren 2010-2015 met gemiddeld 5%, tegen 3% voor de rest van de cosmeticamarkt en 7% voor Estée Lauder. Toch kende het bedrijf ook problemen. Zo stonden in 2015 de belangrijke verkopen aan Aziatische toeristen onder druk. Huidverzorging heeft bij het bedrijf de hoogste marges. In 2016 trad herstel op, maar stonden de verkopen in de Amerikaanse warenhuizen weer wat onder druk. Dat had met de sterke dollar en dus opnieuw mede met toeristenverkopen te maken. De divisie Huidverzorging kende in het gebroken boekjaar 2016 een omzetgroei van 3% (bij constante wisselkoersen) en presteerde daarmee het slechtste. Bij de hele omzet was dat 9%, met make-up als snelste groeier (+15%). Autonoom (dus afgezien van bijzondere posten en wisselkoersen) steeg de nettowinst per aandeel met 13%, naar $3,20. Inclusief deze was dat 5%. Voor 2017 verwacht het bedrijf een omzetgroei bij constante wisselkoersen van 6-7% en een toename van de autonome nettowinst per aandeel van 8 tot 10%.

Lees ook: Chinese tegenhanger Amazon is een gokje waard

Volgens Euromonitor is het Amerikaanse Estée Lauder de wereldmarktleider op het gebied van prestigieuze make-up. Het is ook qua omzet net aan de grootste divisie van het Amerikaanse bedrijf, voor de divisie Huidverzorging. Samen maken zij ruim 81% van de jaaromzet uit, en ruim 91% van het operationeel inkomen. Het belang van de divisies Geuren en Haarverzorging is dus duidelijk kleiner.
Estée Lauder werkt in het luxesegment van de cosmeticamarkt. Die groeide de afgelopen jaren 2010-2015 met gemiddeld 5%, tegen 3% voor de rest van de cosmeticamarkt en 7% voor Estée Lauder.

Toch kende het bedrijf ook problemen. Zo stonden in 2015 de belangrijke verkopen aan Aziatische toeristen onder druk. Huidverzorging heeft bij het bedrijf de hoogste marges. In 2016 trad herstel op, maar stonden de verkopen in de Amerikaanse warenhuizen weer wat onder druk. Dat had met de sterke dollar en dus opnieuw mede met toeristenverkopen te maken.

De divisie Huidverzorging kende in het gebroken boekjaar 2016 een omzetgroei van 3% (bij constante wisselkoersen) en presteerde daarmee het slechtste. Bij de hele omzet was dat 9%, met make-up als snelste groeier (+15%). Autonoom (dus afgezien van bijzondere posten en wisselkoersen) steeg de nettowinst per aandeel met 13%, naar $3,20. Inclusief deze was dat 5%. Voor 2017 verwacht het bedrijf een omzetgroei bij constante wisselkoersen van 6-7% en een toename van de autonome nettowinst per aandeel van 8 tot 10%.

Lees ook: Chinese tegenhanger Amazon is een gokje waard

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ