Column: het oog van de storm
Lees ook: Column: nooit te oud om te leren
Terwijl de eerste herfststorm In Nederland voorbij is geraasd, lijkt de storm rondom Twitter nog niet te gaan liggen. De euforie vanwege mogelijke interesse van Google en Disney heeft bij beleggers plaatsgemaakt voor bezorgdheid nu ook de laatste kandidaat Salesforce is afgehaakt. Ondertussen laat het social medianetwerk zien dat het nog altijd een belangrijke impact kan hebben op de beurs en daarbuiten. Dat bleek uit een recente tweet waarin de Amerikaanse oud-presidentskandidaat Bernie Sanders zijn ongenoegen liet blijken over de prijsverhoging door Ariad voor zijn leukemiemedicijn Iclusig, dat alleen al dit jaar vier keer in prijs is verhoogd en patiënten nu $199.000 per jaar kost. De tweet van Sanders leidde tot een koersval voor Ariad van 15%, waardoor $387 mln aan beurswaarde in rook op ging. Het is dan ook interessant om te zien welke rol Twitter kan spelen rond de Amerikaanse verkiezingen, want zoals Franklin Templeton in zijn analistenrapport al stelde wordt het beleggerssentiment momenteel sterk beïnvloed door de politiek. Zo heeft Twitter een deal gesloten met Buzzfeed om een verkiezingsspecial uit te zenden, waarbij Buzzfeed-journalisten inkomende resultaten en berichten live behandelen. Buzzfeed stelt dat Twitter het oog is van de communicatiestorm rondom de verkiezingen. Uit recent onderzoek door professor Philip Howard van de Universiteit van Oxford blijkt echter dat bijna een kwart van de tweets bij de Amerikaanse verkiezingen verstuurd wordt door robots, met als voornaamste doel de publieke opinie te beïnvloeden. Die discussies ontaarden nogal eens, wat voor bedrijven als Salesforce en Disney een van de redenen was om de flirt met het social medianetwerk te staken. Ik verwacht dat het sowieso nog wel even blijft stormen rond Twitter.
Lees ook: Column: nooit te oud om te leren