Prijspower Philip Morris overstemt volumedruk
Het blijft een vechtmarkt voor PM, dat tot de sterkste spelers in de tabaksindustrie gerekend mag worden. Bij de huidige hoge koers-winstverhouding van 21 gaan wij niet verder dan een houdadvies. Aantrekkelijk is wel het dividendrendement van 4,3%.
De verkopen van sigaretten staan al jaren onder druk en ’s werelds grootste fabrikant Philip Morris (PM) heeft daar ook in toenemende mate last van. Over de eerste jaarhelft bedroeg de volumekrimp bij PM 3,2%, tegen nog 2,4% over 2015. Het derde kwartaal verliep met een krimp van 5,4% nog een stuk slechter. Vooral in de wat lager renderend opkomende markten als Latijns-Amerika en Azië zijn de volumes verder onder druk komen te staan. De verwachte krimp voor heel 2016 staat nu op 3,9% (was 1,5-3,0%). Ondanks het feit dat het concern steeds minder sigaretten verkoopt, mogen beleggers die begin dit jaar zijn ingestapt in het aandeel nog altijd niet klagen. De koerswinst dit jaar van circa 10% voltrok zich evenwel volledig in het eerste kwartaal. Inmiddels is dit ook al drie keer een kwartaaldividend betaald van in totaal $3,08. Philip Morris keert dan ook 90% of meer van de nettowinst uit. Blijft de koers verder dit jaar op het huidige niveau, dan is het aandeel goed geweest voor een totaalrendement van circa 14%. Niet slecht voor een investering in een bedrijf dat opereert in een krimpende markt en de winst al langere tijd onder druk ziet staan door de sterke dollar. PM brengt zijn sigaretten namelijk uitsluitend buiten de Verenigde Staten aan de man.
Pricing power
PM verkoopt dan weliswaar steeds minder sigaretten, de omzet weet het goed op niveau te houden. Exclusief accijnzen steeg de omzet in het derde kwartaal met 0,8% tot $7,0 mrd en gecorrigeerd voor het sterke dollareffect zelfs met 3,6%. De kracht van PM zit hem in zijn pricing power als gevolg van het sterke merkenportfolio aangevoerd door Marlboro. Verder is PM relatief sterk in opkomende markten (60% van de omzet), waar eenvoudiger prijsverhogingen zijn door te voeren. Voor geheel het jaar verwacht het een prijsstijging van 6% te realiseren. Dat zou ook nog een stevige versnelling impliceren in de tweede jaarhelft omdat over de eerste zes maanden een prijsverhoging van 4,6% is doorgevoerd. Het nadeel van de sterke dollar neemt naar verwachting in de loop van dit jaar af. Het management stelde het negatieve valuta-effect bij de halfjaarcijfers bij van $0,45 per aandeel naar €0,40 per aandeel en na het derde kwartaal is daar nog een stuiver vanaf gehaald. De winstprognose werd daarop nog wat aangescherpt tot $4,53-4,58 (2015: $4,42). Op valuta-neutraal niveau zou dan sprake zijn van een groei van 10,5-11,5%. Deze groei komt dan dus vooral door de pricing power. Het derde kwartaal leverde een verwaterde winst per aandeel op van $1,25, één cent meer vergeleken met een jaar terug en uitgedrukt in constante valuta zou er sprake zijn geweest van een stijging van 4,0%. Analisten hadden gemiddeld ingezet op $1,23. PM verhoogde hierop andermaal het kwartaaldividend met 2% tot $1,04, oftewel $4,16 op jaarbasis. Het aandeel steeg op het beter dan verwachte kwartaalbericht met 1%.
Gezondere sigaret
PM heeft al meer dan $3 mrd geïnvesteerd in ontwikkeling van het iQOS-platform voor gezondere elektronische sigaretten. Deze producten verwarmen tabak in plaats van het te verbranden. iQOS is onder verschillend en merknamen momenteel in tien landen te verkrijgen en dit zal nog dit jaar worden opgeschaald naar twintig landen. Tegen eind 2017 zullen daar nog vijftien landen aan worden toegevoegd. In Japan is al sprake van een marktaandeel van 3,5%. Het product zal naar verwachting ook volgend jaar in de Verenigde Staten aan de man worden gebracht. Eind dit jaar wordt een productapplicatie naar de Amerikaanse Food and Drug Administration gezonden. Bij goedkeuring zal dan PM’s moederbedrijf Altria het product onder een licentie in de Amerikaanse markt zetten.
Lees ook: Teva beleeft spannende tijden