Activision Blizzard blinkt uit
Lees ook: Tipterugblik: The Cooper Companies
Spellenmaker Activision Blizzard uit de VS diversifieert flink. Het bedrijf kocht het kleine Major League Gaming (sport) en het veel grotere King Digital (mobiele spellen als Candy Crush). Technische ontwikkelingen maken het mogelijk om binnen een spel nieuwe inhoud te laden, waar gebruikers dan extra voor moeten betalen. De ontwikkeling naar digitaal (naast spelcomputers) biedt eveneens kostenvoordelen. De diversificatie is ook goed voor de winststabiliteit, omdat Activision Blizzard minder afhankelijk wordt van spelcomputerkaskrakers als World of Warcraft en Call of Duty (zie ook https://www.beleggersbelangen.nl/2016/09/07/opkomende-markten-kijken-weer-omhoog/.
De tweedekwartaalcijfers toonden duidelijk de vooruitgang die het bedrijf boekt. De omzet steeg met 50% (naar $1,57 mrd). De nettowinst per aandeel daalde echter met 41% (naar $0,17) door accountingregels aangaande de aankoop van King Digital; zonder deze steeg zij met 45% (naar 0,45). Bij een niet echt veeleisende k/w van 22 handhaven wij ons koopadvies.
Lees ook: Tipterugblik: The Cooper Companies