Wessanen valt licht tegen
De verwachte autonome omzetgroei van 5-7% is solide. Dit zal zeker leiden tot een eveneens solide winstgroei van de voortgezette activiteiten, maar de k/w van 32,8 is hoog. Wij gaan dus niet verder dan 'houden'
De voeding- en drankenproducent kende over de eerste negen maanden van 2016 een autonome omzetgroei (dus omzet zonder acquisitie- en wisselkoerseffecten) van 7%. Maar over de afgelopen drie maanden kwam deze uit op 3,9%. Hoewel nog steeds respectabel was dat toch een tegenvaller, want de groei ligt daarmee onder het jaargemiddelde. Het probleem zit bij de private labels (producten van andere bedrijven dan Wessanen), want het bedrijf rapporteerde dat de autonome omzet van de eigen merken met 7,4% was gestegen.
Wessanen heeft de markt mee. In Nederland groeide de markt voor gezondheidsvoeding en -drank in deze eeuw jaarlijks met gemiddeld 6 tot 7% en is het marktaandeel qua voeding in de hele levensmiddelendetailhandel verdubbeld naar 2,7% (2014). Daarmee is Nederland middenmoter, ver achter Denemarken (7,2%) en licht achter Duitsland (3,5%) maar weer voor Frankrijk en Italië. Wessanen is in de meeste van deze West-Europese landen actief.
De gerapporteerde kwartaalomzet steeg met 9,2%, tot €138 mln, en het operationele resultaat daalde met €0,4 ,mln door een herstructureringslast van €1,4 mln. De nettowinst van de voortgezette activiteiten steeg met 3%, naar €6 mln door lagere fiscale lasten. Wessanen handhaaft de groeiverwachtingen voor heel 2016, wat moet leiden tot een hoger operationeel resultaat.
Lees ook: Wessanen kijkt omhoog