Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 26 okt 2016 14:54

Procter & Gamble maakt goede start, maar blijft voorzichtig over hele boekjaar

0 0 Leestijd ongeveer

Bij een redelijk veeleisende k/w van 22,6 blijven we, gezien de verwachte lage winstgroei, bij 'houden'.

Het Amerikaanse consumentengoederenconglomeraat P&G beleefde met de eerstekwartaalcijfers een goede start in de nieuwe, 'afgeslankte' vorm. 'Afgeslankt,' omdat veel schoonheidsproducten recent aan branchegenoot Coty zijn verkocht. Deze besloegen echter met slechts 10% overigens maar een beperkt deel van de omzet (zie ook Procter & Gamble werkt aan herstel).

Hoe dan ook, met een autonome omzetgroei van 3% overtrof het bedrijf bij de eerstekwartaalcijfers de groei in een lange reeks van kwartalen. Autonoom wil zeggen: zonder de effecten van acquisities of wisselkoersen. Die autonome omzetgroei kwam bijna geheel voor rekening van de verkochte hoeveelheid producten. Alleen bij Gezondheidszorg werkten de prijzen substantieel positief mee. We herkennen dit van de cijfers van Unilever en andere bedrijven. De grote producenten van consumentengoederen zijn op dit moment niet goed bij machte om hun prijzen te verhogen. Zij moeten wel veel geld uitgeven aan innovatie en marketing om hun marktpositie te behouden.
De sterkste autonome groei vertoonde de divisie Gezondheidszorg, met 7%. Vijf procentpunt daarvan kwam op het conto van de verkochte hoeveelheden. Huishoudelijke verzorgingsproducten (Fabric & Home Care) en Baby-, vrouwen- en gezinsverzorgingsproducten kenden met een volumestijging een bovengemiddelde autonome groei van 4%. De schoonheidsproducten bleven met +2% achter. Bij de resterende producten in die sector moet dus nog het een en ander worden verbeterd.
De gerapporteerde omzet bleef stabiel, op $16,5 mrd, net als het operationeel resultaat, op $3,8 mrd. De marge bleef dus ook dezelfde. Maar de kernvariant (zonder verkochte activiteiten) van die marge steeg met 0,2% (20 basispunten). De margewinst was een resultante. Er was productiviteitswinst die leidde tot kostenbesparingen (bij onder meer de overhead en bij marketing). Maar er waren ook hogere advertentie- en promotiekosten. De nettowinst kwam uiteindelijk 5% hoger uit, op $2,8 mrd.
Voor heel 2016/17 verwacht het bedrijf een autonome omzetgroei van 2%. Dat is dan weer tegenvallend. De gerapporteerde omzet zal zelfs met slechts 1% stijgen als gevolg van door Procter & Gamble verwachte tegenwind bij de wisselkoersen en van enkele kleine desinvesteringen. Voorts wordt voor de kernwinst per aandeel een stijging van circa 5% verwacht. Bij een redelijk veeleisende k/w van 22,6, blijven we gezien de verwachte lage winstgroei, bij ‘houden’.

Lees ook: Overnameplannen AT&T verdoezelen slechte kwartaalcijfers

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ