Procter & Gamble maakt goede start, maar blijft voorzichtig over hele boekjaar
Bij een redelijk veeleisende k/w van 22,6 blijven we, gezien de verwachte lage winstgroei, bij 'houden'.
Hoe dan ook, met een autonome omzetgroei van 3% overtrof het bedrijf bij de eerstekwartaalcijfers de groei in een lange reeks van kwartalen. Autonoom wil zeggen: zonder de effecten van acquisities of wisselkoersen. Die autonome omzetgroei kwam bijna geheel voor rekening van de verkochte hoeveelheid producten. Alleen bij Gezondheidszorg werkten de prijzen substantieel positief mee. We herkennen dit van de cijfers van Unilever en andere bedrijven. De grote producenten van consumentengoederen zijn op dit moment niet goed bij machte om hun prijzen te verhogen. Zij moeten wel veel geld uitgeven aan innovatie en marketing om hun marktpositie te behouden.
De sterkste autonome groei vertoonde de divisie Gezondheidszorg, met 7%. Vijf procentpunt daarvan kwam op het conto van de verkochte hoeveelheden. Huishoudelijke verzorgingsproducten (Fabric & Home Care) en Baby-, vrouwen- en gezinsverzorgingsproducten kenden met een volumestijging een bovengemiddelde autonome groei van 4%. De schoonheidsproducten bleven met +2% achter. Bij de resterende producten in die sector moet dus nog het een en ander worden verbeterd.
De gerapporteerde omzet bleef stabiel, op $16,5 mrd, net als het operationeel resultaat, op $3,8 mrd. De marge bleef dus ook dezelfde. Maar de kernvariant (zonder verkochte activiteiten) van die marge steeg met 0,2% (20 basispunten). De margewinst was een resultante. Er was productiviteitswinst die leidde tot kostenbesparingen (bij onder meer de overhead en bij marketing). Maar er waren ook hogere advertentie- en promotiekosten. De nettowinst kwam uiteindelijk 5% hoger uit, op $2,8 mrd.
Voor heel 2016/17 verwacht het bedrijf een autonome omzetgroei van 2%. Dat is dan weer tegenvallend. De gerapporteerde omzet zal zelfs met slechts 1% stijgen als gevolg van door Procter & Gamble verwachte tegenwind bij de wisselkoersen en van enkele kleine desinvesteringen. Voorts wordt voor de kernwinst per aandeel een stijging van circa 5% verwacht. Bij een redelijk veeleisende k/w van 22,6, blijven we gezien de verwachte lage winstgroei, bij ‘houden’.
Lees ook: Overnameplannen AT&T verdoezelen slechte kwartaalcijfers