General Motors draait als nooit tevoren
General Motors heeft er een sterk kwartaal opzitten, maar de negatieve gevolgen van de Brexit en het verlies aan marktaandeel baren zorgen. De winst lijkt te pieken, zodat we ondanks de lage k/w van 5,4 het koopadvies terugbrengen naar ‘houden’.
General Motors, de op twee na grootste autoproducent in de wereld, beleeft het beste jaar sinds de doorstart in 2009. In het derde kwartaal steeg de omzet met 10,3% naar een recordniveau van $42,8 mrd. Dat was duidelijk beter dan de marktverwachting van $39,3 mrd. Wereldwijd verkocht het bedrijf 2,4 miljoen auto’s, een toename van 3,8% vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Over de eerste negen maanden steeg de verkoop met 0,4%. Drijvende krachten achter de sterke omzetgroei in het derde kwartaal waren fors hogere volumes in China (+17%) en betere verkoopprijzen in Noord-Amerika dankzij de introductie van nieuwe modellen. Het voor bijzondere posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat kwam uit op $3,5 mrd (+14,4%), een recordhoogte voor het derde kwartaal. De winstmarge nam daarmee toe met 0,3 procentpunt tot 8,3%. Positief voor de winstmarge is het besluit van General Motors om op de thuismarkt de leveringen aan verhuurbedrijven terug te brengen en zich meer te gaan richten op de verkoop aan individuele klanten. Onderaan de streep verdubbelde de kwartaalwinst ruimschoots naar $2,8 mrd. Vorig jaar was er echter sprake van een bijzondere last voor een terugroepactie. Exclusief eenmalige posten werd de winst per aandeel met 14,7% opgevoerd tot $1,72, waar analisten in doorsnee op $1,45 rekenden.
Verlies marktaandeel
Voor heel het jaar verwacht General Motors dat de winst per aandeel aan de bovenkant van de bandbreedte van $5,50-6,00 uitkomt, tegen $5,02 per aandeel in 2015. Ondanks het recordkwartaal blijft de concurrentiepositie van het bedrijf helaas wel onder druk staan. Zo daalde het marktaandeel wereldwijd in het derde kwartaal met 0,4 procentpunt naar 10,7% en over de eerste negen maanden met 0,5 procentpunt naar 10,5%. Dat kwam volgens General Motors vooral door de strategie op de thuismarkt en doordat het de marktgroei in China niet wist bij te houden. Het marktaandeel op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt bleef vrijwel stabiel op 16,5%, maar steeg met 40 basispunten in de retailmarkt dankzij de focus op de individuele klant. Hopelijk zet deze trend door, want in Europa blijft het nog steeds kwakkelen voor het bedrijf. Het marktaandeel zakte van 6,3% naar 6,0%, en er werd weer een klein verlies geleden, nadat in het tweede kwartaal de eerste kwartaalwinst in vijf jaar tijd werd geboekt. Door de negatieve impact op de Europese winst van de Brexit, die in de tweede jaarhelft mogelijk oploopt tot $0,4 mrd, is de kans klein dat de doelstelling van een break-even resultaat dit jaar wordt gehaald.
Lees ook: Activision Blizzard blinkt uit