Herbeleggen essentieel voor kapitaalgroei
Het is inmiddels ruim vijf jaar geleden dat ik de dividendportefeuille van Beleggers Belangen oprichtte met in totaal 25 aandelen.
Centraal bij de samenstelling van de portefeuille stond, en staat nog altijd, een kwalitatief sterk dividend dat ruimte biedt voor toekomstige dividendverhogingen. De hoogte van het dividendrendement is daarbij absoluut van ondergeschikt belang. In de praktijk gaat de groei van winst (en dividend) hand in hand met een koersstijging van het betreffende aandeel. Een hoog dividendrendement is dan ook vaak kenmerkend voor aandelen met slechte groeivooruitzichten en/of een zwakke financiële positie en de daarmee samenhangende onzekerheid die de koers in zijn greep houdt. Dat de kwalitatief betere aandelen een relatief laag dividendrendement bieden, is doorgaans het gevolg van een flinke koersstijging. Ter illustratie: Microsoft biedt nu een dividendrendement van 2,6%. Dat was ruim vijf jaar geleden ook het geval, alleen is het aandeel inclusief herbelegd dividend sindsdien wel met 177% opgelopen, terwijl het dividend over diezelfde periode ruimschoots is verdubbeld. Bij de dividendportefeuille zien we hetzelfde. Het gemiddelde dividendrendement van 2,6% oogt misschien laag, maar als we het huidige dividendinkomen van ruim €6000 afzetten tegen de startwaarde van €100.000 in 2011, dan is het rendement inmiddels ruim 6%. Dat is mogelijk door een combinatie van enerzijds dividendverhogingen en anderzijds het herbeleggen van het dividend.
Actief beheer noodzakelijk
Sinds de start in 2011 is er veel veranderd binnen de dividendportefeuille, die inmiddels uit veertig aandelen bestaat. Van de 25 oorspronkelijke aandelen zitten er vandaag de dag nog altijd vijftien in de portefeuille, met het eerder genoemde Microsoft (weging 4,5%) als belangrijkste overblijver. De afgelopen jaren heb ik flink wat wijzigingen doorgevoerd, met inmiddels 66 (gedeeltelijke) verkooptransacties, waarvan 58 met winst. Zo werd al zeer snel afscheid genomen van het Spaanse Telefónica, dat, zo zou later blijken, het hoge dividend niet langer kon handhaven. Ook bij andere aandelen was twijfel over de houdbaarheid van het dividend (Goldcorp, Potash en Tesco) een reden om voortijdig afscheid te nemen, aangezien een dividendverlaging binnen de dividendportefeuille sowieso resulteert in een verkooptransactie. Verreweg de meeste portefeuillewijzigingen zijn echter het gevolg van nieuwe ontwikkelingen in de markt, waarbij nieuwe kansrijke aandelen de plaats innemen van aandelen met minder sterke vooruitzichten. Zo nam ik in 2014 afscheid van oliemajors Total en Shell, die vervangen werden door bedrijven met betere groeivooruitzichten en een kwalitatief sterker dividend. Qua sectoren vond er sinds 2014 dan ook een grote verschuiving plaats, waarbij consumenten, gezondheidszorg, industrie en technologie samen nu goed zijn voor ruim 80% van de totale weging. Sectoren die niet of nauwelijks zijn vertegenwoordigd, zijn onder meer telecom, nuts, energie en financials, die veelal worden gekenmerkt door een hoog, maar onvoorspelbaar dividend met slechte groeivooruitzichten en vaak ook een forse schuldenlast.
Dividendgroei centraal
De laatste wijzigingen waren dan ook vooral gericht op dividendgroei, wat op lange termijn in combinatie met herbeleggen essentieel is voor het realiseren van een zo groot mogelijk totaalrendement. De grootste dividendverhogingen op twaalfmaandsbasis binnen de dividendportefeuille kwamen dan ook van aandelen die ik in de laatste twee jaar kocht, aangevoerd door het Franse reclamebedrijf Publicis Groupe, dat zijn dividend dit jaar met 33,3% verhoogde. Cateraar Sodexo, die het dividend met 22% verhoogde, werd pas vorig jaar november gekocht. Ook zwaargewicht Microsoft stelt hier niet teleur, met een dividend dat nu al veertien jaar op rij is verhoogd, met over de laatste twaalf maanden een groei van ruim 16%. De laatste jaren schroefde de technologiereus, die in oktober voor het eerst in zeventien jaar een nieuwe hoogste koers ooit aantikte, zijn dividend jaarlijks met dubbele cijfers op. Sinds 2011 werd inmiddels al twintig keer een kwartaaldividend van Microsoft geïncasseerd dat elke keer is herbelegd tegen achteraf gezien gunstige koersniveaus: het aandeel, dat de afgelopen jaren meerdere keren fors onderuit ging (zie grafiek rechtsboven) na cijfers, staat nu immers op een hoogste koers ooit. Uiteindelijk volgt de koers van het aandeel de ontwikkeling van het dividend, dat anders in theorie natuurlijk oploopt tot onrealistisch hoge niveaus. Voor de dividendportefeuille werd er tot dusverre elk jaar een hoger dividendinkomen gerealiseerd met een huidig geschat inkomen van ruim €6000 op jaarbasis. Dat bedrag zal normaal gesproken elk jaar verder oplopen door de eerder genoemde combinatie van jaarlijkse dividendverhogingen en herbeleggen. Zo verhoogden in 2016 inmiddels al dertig van de veertig aandelen hun dividend met op twaalfmaandsbasis een gemiddelde dividendgroei van 8,5% voor de huidige veertig posities.
De kracht van herbeleggen
Het rente-op-rente effect (‘compounding’) wordt steeds krachtiger met het verstrijken van de jaren. Ultiem voorbeeld hiervan is natuurlijk het aandeel Coca-Cola, dat in 1919 naar de beurs ging voor $40 per aandeel. Dat ene aandeel was in 2013 liefst $11,5 mln waard als alle dividenden sinds 1920 waren herbelegd. In de dividendportefeuille ontvang ik als voorbeeld voor Unilever (zie tabel rechts) elk kwartaal meer dividend dankzij herbeleggen. De positie groeit immers elk kwartaal, en er wordt − nog afgezien van de jaarlijkse dividendverhogingen − elke drie maanden meer inkomen gegenereerd. Op lange termijn is het effect natuurlijk gigantisch. De grafiek rechts laat de ontwikkeling van de huidige dividendportefeuille op lange termijn zien, met als uitgangspunt een zeer realistische dividendgroei- (én koerswinst) van 5% op jaarbasis. Door consequent te herbeleggen kan op lange termijn een enorm kapitaal opgebouwd worden.
Stapsgewijs opbouwen
De kop boven het omslagartikel van 6 september 2011, waarin ik de dividendportefeuille lanceerde, luidde ‘De beste dividendaandelen’ met als subkop ‘koerszwakte biedt uitstekende kansen voor dividendbelegger’. Op dat moment was er na de periode 2008/2009 opnieuw een forse verkoopgolf gaande op de wereldwijde effectenbeurzen, ingegeven door onder meer grote zorgen over schulden van Zuid-Europese landen en de allereerste downgrade van de Amerikaanse kredietwaardigheid (van AAA naar AA+) ooit door Standard & Poor’s. Dat bleek achteraf een uitstekend startmoment. De huidige dividendportefeuille heeft er sindsdien natuurlijk al een flinke rit opzitten, maar het is nooit te laat om alsnog in te stappen, zeker als er belegd wordt voor de zeer lange termijn. Immers hoe langer de beleggingshorizon, hoe sterker het herbeleggingseffect en hoe minder relevant ook het instapmoment. Wel is raadzaam de aankopen uit te smeren over een langere periode van bij voorkeur minimaal twee jaar, waarbij tussentijdse scherpe koersdalingen kunnen worden aangegrepen om de portefeuille versneld op te bouwen. Dit ‘buy the dips’ principe hanteer ik ook vrijwel altijd voor nieuwe aankopen. Ook is het zeer belangrijk vast te houden aan een goede spreiding van sectoren en regio’s, zeker in de opbouwfase.
Het allerbelangrijkste echter blijft herbeleggen. Zaak blijft dan natuurlijk wel om de portefeuille actief te blijven beheren en bij te sturen, want geen enkel dividend is uiteindelijk 100% zeker. Daarbij deed ik de meeste van de nieuwe aankopen voor de dividendportefeuille de laatste jaren na een flinke koersdaling. Nieuwe instapmomenten komen er dan ook altijd, juist ook voor individuele topaandelen als Microsoft. Alert blijven, profiteren van tussentijdse koersdalingen, goed spreiden (qua sectoren en regio’s) en consequent blijven herbeleggen is dan de sleutel tot succes op lange termijn.
Via https://www.beleggersbelangen.nl/e-magazines/ kunt u in het laatste Dividend E-magazine raadplegen met daarin de volledige dividendportefeuille en de laatste updates.
Bekijk hier de dividendportefeuille
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.