Omzetdruk Air France-KLM nog altijd stevig
Wij blijven terughoudend over Air France-KLM en handhaven dan ook ons verkoopadvies.
De omzet kwam uit op €6,94 mrd, een autonome daling van 4,1%. Dat is een verdere verslechtering vergeleken met de 3,7% krimp in het tweede kwartaal. Het operationele resultaat bedroeg €737 mln, autonoom €49 mln minder dan het jaar ervoor. Het resultaat werd wel voor circa €90 mln negatief beïnvloed door de staking van het cabinepersoneel. Evenals in de voorgaande kwartalen werd Air France-KLM flink geholpen door een lagere brandstofrekening. De energiebesparing van €435 mln, ruim een kwart, werd echter overschaduwd door de druk op de inkomsten en negatieve valuta-effecten. Wederom een bewijs dat het concern hard in de kosten moet snijden. Uit het door de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac ontvouwde strategische plan ‘Trust Together’ blijkt dat de kosten per eenheid in 2017-2020 jaarlijks met meer dan 1,5% verlaagd dienen te worden. De zoveelste doelstelling op kostengebied, waar ingrepen in het verleden veelvuldig mislukten door weerstand bij de vakbonden. Air France-KLM sloot het derde kwartaal af met een nettoschuld van €4,16 mrd, €144 mln lager dan ultimo 2015. De ratio nettoschuld/ebitda bedraagt nog altijd een hoge 3,1, ultimo 2015 was dat nog 3,4. Verdere schuldreductie (schuldratio <2,5 eind 2020) behoort ook nadrukkelijk tot de plannen van Janaillac.
Wij blijven terughoudend en handhaven dan ook het verkoopadvies.
Lees ook: Prijsvechterplan AF-KLM vlucht naar voren
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.