Lezersvraag: Is Kimberly-Clark een interessant dividendaandeel?
Een stijging van de inkomsten is uiteraard geen voorwaarde voor een bedrijf om een interessante dividendbelegging te zijn. Kimberly-Clark slaagt er namelijk goed in om via kostenbesparingen en efficiency-maatregelen de winstmarge te verbeteren. In het derde kwartaal daalde de omzet bijvoorbeeld met 3% naar $4,6 mrd, maar onderaan de streep steeg de winst met 6% naar $550 mln. Als gevolg van de inkoop van eigen aandelen nam de winst per aandeel zelfs met 8% toe naar $1,52. Voor heel 2016 werden de verwachtingen getemperd voor de autonome omzetgroei (circa 2%) en de stijging van de winst per aandeel (naar $5,95 à 6,05). De uitdagende marktomstandigheden zullen het dividend niet onder druk zetten. Kimberly-Clark heeft de uitkering meer dan veertig jaar op rij verhoogd en de nettoschuldpositie (circa $7 mrd – grofweg tweemaal de genormaliseerde ebitda) en kredietwaardigheid (A) laten ruimte om die reeks voorlopig door te zetten. Na de koersdaling van de afgelopen maanden ligt het dividendrendement (3,2%) wat hoger dan bijvoorbeeld bij Colgate-Palmolive (CL; 2,2% dividendrendement). Het verschil met grote consumentenconcerns zoals Procter & Gamble (PG; 3,1% dividendrendement) of dichter bij huis Unilever (3,2%) is echter heel klein.
Met het oog op de grote afhankelijkheid van Kimberly-Clark van de markt voor luiers en persoonlijke verzorging verdienen die grotere, beter gespreide bedrijven de voorkeur voor dividendbeleggers.
Lees ook: Procter & Gamble werkt aan herstel