Op basis van een lezersvraag naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen kijk ik uitgebreid naar een aantal belangrijke (dividend)aandelen die mogelijk kunnen profiteren van de door Donald Trump beloofde 'massive investments' in wegen, bruggen en luchthavens.
Het lijkt erop, dat er in de VS flink zal worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Welke aandelen, afgezien van Caterpillar, zijn volgens u aantrekkelijk om in te beleggen?
De aanstaande Amerikaanse president Trump maakte zich tijdens zijn campagne hard voor forse investeringen in de Amerikaanse infrastructuur zoals wegen, bruggen en luchthavens. Trump geeft daarbij overigens niet aan hoe hij deze investeringen wil bekostigen, maar denkt via $150 mrd aan ‘tax credits’ een nieuwe impuls te kunnen geven aan de bouwsector die uiteindelijk miljoenen nieuwe banen zou moeten genereren hetgeen uiteindelijk weer zal resulteren in hogere belastinginkomsten. Behalve de sector financials waren het vooral de vele ‘industrials’ die de afgelopen weken flinke koerswinsten behaalden.
In de weken na de verkiezingsuitslag waren er grote koersuitslagen voor aandelen die normaal gesproken het meest zullen profiteren van toenemende investeringen in de Amerikaanse infrastructuur. Daarbij was vooral de sector ‘industrials’, waaronder overigens ook defensie-aandelen vallen, een grote uitblinker, samen met een flink aantal aan grondstoffen gerelateerde (olie, kolen) aandelen. Binnen de Dow Jones is het door de vraagsteller genoemde Caterpillar dan ook niet geheel verrassend (samen met aandelen van banken en verzekeraars) één van de grootste uitblinkers met een koerswinst van zo’n 11% sinds de uitslag van de stembusgang van 8 november. De producent van (mijn)bouwmachines was ook voor de verkiezingen al het best presterende Dow aandeel, en is year-to-date nu goed voor een winst van bijna 40%. Ook andere aandelen uit (met name) de sector industrials liepen de voorbije weken hard op met daarbij ook een belangrijke rol voor de transportsector, die uiteindelijk meer grondstoffen en bouwmaterialen zal gaan vervoeren en daarnaast gezien het hoge belastingpercentage dat betaald wordt relatief het meest zullen profiteren van de door Trump beloofde belastingverlagingen en minder strenge regelgeving.
Binnen de dividendportefeuille leverde dat laatste een forse koersstijging voor spoorvervoerder CSX op, dat met een koerswinst van 33,6% het op één na best presterende aandeel in de dividendportefeuille is na Parker Hannifin. Parker is als ’s werelds grootste producent van systemen en componenten op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing actief in onder meer de bouw- en transportsector. Parker, dat in 2016 inmiddels al 41% wint, levert essentiële onderdelen aan machinebouwers als Caterpillar, Cummins en John Deere.
Die twee laatstgenoemde aandelen doen het ook uitstekend op de beurs, met voor John Deere deze week een hoogste koers ooit op ruim $100. Naast producent van landbouwmachines (tractoren) is Deere na Caterpillar ook de op één na grootste producent van bulldozers en graafmachines, waarvan er veel nodig zijn bij de aanleg van de vele wegen en bruggen. Ook Cummins profiteert als bouwer van (diesel)motoren voor zware machines én vrachtwagens bovendien extra van het voorziene herstel binnen de transportsector.
GOED NIEUWS LIJKT VOOR GROOT DEEL INGEPRIJSD
Beleggers doken de voorbije weken massaal op de genoemde aandelen, met een koerswinst van 57% voor Cummins, 33% voor Deere en zoals gezegd bijna 40% voor Caterpillar. Het spreekt voor zich dat, gezien de forse koersstijgingen van de genoemde aandelen, inmiddels al wel heel veel goed nieuws in de koersen verwerkt is, waardoor voorzichtigheid geboden is.
Daarbij rekenen analisten voor zowel Cummins als Caterpillar voor 2017 nog altijd op een (lichte) omzetdaling en wordt er op basis van de laatste taxaties voor Deere volgend jaar slechts een omzetgroei van 0,8% tot $23,6 mrd voorzien. Uiteraard is de impact van eventuele infrastructuurinvesteringen nog onduidelijk. Deere noteert op basis van een getaxeerde wpa van $4,35 voor 2017 tegen een geschatte k/w van ruim 23, terwijl dat bij Caterpillar, dat bovendien een flinke schuldenlast heeft, zelfs ruim 28 is. Al met al waren er het afgelopen jaar betere instapmomenten.
[caption id="attachment_39076" align="alignnone" width="424"]
In januari kon CSX nog gekocht worden voor minder dan $22[/caption]
De drie genoemde railroadaandelen noteren allemaal tegen een voor volgend jaar getaxeerde k/w van tussen 17 en 18, wat aan de hoge kant is gezien de toch matige groeivooruitzichten en het relatief lage dividendrendement van 2,3-2,4%. Beleggers kregen de voorbije jaren veel mooie koopkansen binnen de sector. Zo noteerde CSX begin dit jaar nog op een dieptepunt van $21,33 en zakte het aandeel deze zomer nog weg tot minder dan $25, om vervolgens hard te herstellen tot de huidige $35.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Parker Hannifin, dat nu slechts een paar dollar van de hoogste koers ooit van $140 noteert. In januari kon u het aandeel Parker nog oppakken op minder dan $85 en ook deze zomer dipte de koers weer eventjes tot minder dan $100. Met een voor 2017 getaxeerde wpa van $6,80 is de k/w van Parker nu ruim 20, wat ook voor dit aandeel aan de hoge kant is. De meeste analisten adviseren momenteel dan ook ‘houden’ (zie kolom rechts van tabel hierboven).
Een ander alternatief tot slot is Macquarie Infrastructure, dat eerder al aan bod kwam in het Dividend E-magazine van juni (thema: hoog en duurzaam dividend Verenigde Staten). Het bedrijf bezit tankterminals- en opslagfaciliteiten, verwerkt en distribueert gas, investeert in wind- en zonne-energie en is actief als dienstverlener op luchthavens, waar het onder meer toestellen bijtankt, parkeert en van ijs ontdoet. Macquarie keert het grootste deel van de cashflow uit aan zijn aandeelhouders, met een dividend dat de afgelopen jaren elk kwartaal werd verhoogd. Eind oktober werd een 14% hoger dividend over het derde kwartaal aangekondigd. Het aandeel liep sinds de tip in juni op van $71,51 naar een huidige $81,78, maar biedt desondanks nog een fraai dividendrendement van 6,3%, mede dankzij de continue verhogingen.
DIVIDENDVERHOGINGEN BLIJVEN UIT
Overigens zijn ook de andere aandelen zeker geen slechte dividendbetalers, met een mooie serie van stapsgewijze verhogingen over de laatste jaren. Opvallend is wel dat behalve Cummins en Union Pacific geen enkel ander aandeel het dividend in 2016 nog verhoogde. CSX deed dat voor het laatst in het tweede kwartaal van 2015, terwijl Norfolk Southern al ruim twee jaar het dividend niet heeft verhoogd. Union Pacific is wat dat betreft de positieve uitzondering met enkele weken geleden een verhoging van 10% tot $0,605 per kwartaal. Cummins verhoogde het dividend deze zomer met 5%, wat fors minder was dan in de voorliggende jaren.
Onlangs schreef ik nog over Parker Hannifin, dat nu al ruim twee jaar het dividend niet verhoogd heeft en daardoor op basis van kalenderjaren zijn indrukwekkende serie van onafgebroken jaarlijkse dividendverhogingen abrupt afbreekt.
[caption id="attachment_39074" align="alignnone" width="445"]
Parker Hannifin verhoogt nu al ruim twee jaar zijn dividend niet[/caption]
De laatste dividendverhoging dateert alweer van 2014, net als bij Deere. Voor Parker Hannifin, dat zijn record zelf berekent op basis van het boekjaar dat loopt tot eind juni, is de kans echter groot dat het dividend begin volgend jaar (eindelijk) weer fors verhoogd zal gaan worden. Met het oog op het huidige dividendrendement van minder dan 2% is dat ook de hoogste tijd.
ETF'S ALS ALTERNATIEF
Last but not least zijn er ook nog een aantal ETF's waarmee belegd kan worden in het thema infrastructuur. Maar hier zitten wel wat haken en ogen aan. Zo investeert de iShares Global Infrastructure ETF (ticker IGF, zie tabel hierboven) wereldwijd en bestaat de portefeuille voor een belangrijk deel uit niet Amerikaanse ondernemingen met de nadruk op olie- en gas gerelateerde beleggingen.
Een wat dat betreft beter alternatief is de Powershares Dynamic Building & Construction ETF, die wel volledig in Amerikaanse infrastructuurgerelateerde aandelen belegt. De portefeuille bestaat wel uit veel consumentenaandelen, waaronder laminaatproducenten, doe-het-zelf ketens, producenten van boilers en airconditioning etc, wat prima beleggingen zijn maar waarmee niet direct wordt ingespeeld op de aanleg van wegen en bruggen. Bovendien is het belegde vermogen met ‘net assets’ van $80 mln zeer gering (ter illustratie: de iShares ETF heeft een omvang van $1,2 mrd).
De voorkeur gaat dan ook uit naar een mandje van individuele aandelen, waarbij koerszwakte gebruikt kan worden voor het aanschaffen dan wel uitbreiden van de positie. Zowel CSX als Parker Hannifin zitten al jaren in de dividendportefeuille en blijven prima investeringen voor de lange termijn, net als John Deere en in iets mindere mate ook de andere genoemde aandelen (Cummins, Caterpillar, Norfolk Southern, Union Pacific en Macquarie Infrastructure). Gezien de forse koersstijgingen eerder dit jaar is het misschien niet het beste koopmoment. Het advies luidt dan ook zoals altijd buy the dips, want nieuwe koersdalingen komen er altijd, voor elk aandeel.
Tekst:
Menno van Hoven, 29 november 2016 (De auteur heeft een positie in alle hierboven genoemde aandelen)
Op basis van een lezersvraag naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen kijk ik uitgebreid naar een aantal belangrijke (dividend)aandelen die mogelijk kunnen profiteren van de door Donald Trump beloofde ‘massive investments’ in wegen, bruggen en luchthavens.
Het lijkt erop, dat er in de VS flink zal worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Welke aandelen, afgezien van Caterpillar, zijn volgens u aantrekkelijk om in te beleggen?
De aanstaande Amerikaanse president Trump maakte zich tijdens zijn campagne hard voor forse investeringen in de Amerikaanse infrastructuur zoals wegen, bruggen en luchthavens. Trump geeft daarbij overigens niet aan hoe hij deze investeringen wil bekostigen, maar denkt via $150 mrd aan ‘tax credits’ een nieuwe impuls te kunnen geven aan de bouwsector die uiteindelijk miljoenen nieuwe banen zou moeten genereren hetgeen uiteindelijk weer zal resulteren in hogere belastinginkomsten. Behalve de sector financials waren het vooral de vele ‘industrials’ die de afgelopen weken flinke koerswinsten behaalden.
In de weken na de verkiezingsuitslag waren er grote koersuitslagen voor aandelen die normaal gesproken het meest zullen profiteren van toenemende investeringen in de Amerikaanse infrastructuur. Daarbij was vooral de sector ‘industrials’, waaronder overigens ook defensie-aandelen vallen, een grote uitblinker, samen met een flink aantal aan grondstoffen gerelateerde (olie, kolen) aandelen. Binnen de Dow Jones is het door de vraagsteller genoemde Caterpillar dan ook niet geheel verrassend (samen met aandelen van banken en verzekeraars) één van de grootste uitblinkers met een koerswinst van zo’n 11% sinds de uitslag van de stembusgang van 8 november. De producent van (mijn)bouwmachines was ook voor de verkiezingen al het best presterende Dow aandeel, en is year-to-date nu goed voor een winst van bijna 40%. Ook andere aandelen uit (met name) de sector industrials liepen de voorbije weken hard op met daarbij ook een belangrijke rol voor de transportsector, die uiteindelijk meer grondstoffen en bouwmaterialen zal gaan vervoeren en daarnaast gezien het hoge belastingpercentage dat betaald wordt relatief het meest zullen profiteren van de door Trump beloofde belastingverlagingen en minder strenge regelgeving.
Binnen de dividendportefeuille leverde dat laatste een forse koersstijging voor spoorvervoerder CSX op, dat met een koerswinst van 33,6% het op één na best presterende aandeel in de dividendportefeuille is na Parker Hannifin. Parker is als ’s werelds grootste producent van systemen en componenten op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing actief in onder meer de bouw- en transportsector. Parker, dat in 2016 inmiddels al 41% wint, levert essentiële onderdelen aan machinebouwers als Caterpillar, Cummins en John Deere.
Die twee laatstgenoemde aandelen doen het ook uitstekend op de beurs, met voor John Deere deze week een hoogste koers ooit op ruim $100. Naast producent van landbouwmachines (tractoren) is Deere na Caterpillar ook de op één na grootste producent van bulldozers en graafmachines, waarvan er veel nodig zijn bij de aanleg van de vele wegen en bruggen. Ook Cummins profiteert als bouwer van (diesel)motoren voor zware machines én vrachtwagens bovendien extra van het voorziene herstel binnen de transportsector.
GOED NIEUWS LIJKT VOOR GROOT DEEL INGEPRIJSD
Beleggers doken de voorbije weken massaal op de genoemde aandelen, met een koerswinst van 57% voor Cummins, 33% voor Deere en zoals gezegd bijna 40% voor Caterpillar. Het spreekt voor zich dat, gezien de forse koersstijgingen van de genoemde aandelen, inmiddels al wel heel veel goed nieuws in de koersen verwerkt is, waardoor voorzichtigheid geboden is.
Daarbij rekenen analisten voor zowel Cummins als Caterpillar voor 2017 nog altijd op een (lichte) omzetdaling en wordt er op basis van de laatste taxaties voor Deere volgend jaar slechts een omzetgroei van 0,8% tot $23,6 mrd voorzien. Uiteraard is de impact van eventuele infrastructuurinvesteringen nog onduidelijk. Deere noteert op basis van een getaxeerde wpa van $4,35 voor 2017 tegen een geschatte k/w van ruim 23, terwijl dat bij Caterpillar, dat bovendien een flinke schuldenlast heeft, zelfs ruim 28 is. Al met al waren er het afgelopen jaar betere instapmomenten.
In januari kon CSX nog gekocht worden voor minder dan $22
De drie genoemde railroadaandelen noteren allemaal tegen een voor volgend jaar getaxeerde k/w van tussen 17 en 18, wat aan de hoge kant is gezien de toch matige groeivooruitzichten en het relatief lage dividendrendement van 2,3-2,4%. Beleggers kregen de voorbije jaren veel mooie koopkansen binnen de sector. Zo noteerde CSX begin dit jaar nog op een dieptepunt van $21,33 en zakte het aandeel deze zomer nog weg tot minder dan $25, om vervolgens hard te herstellen tot de huidige $35.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Parker Hannifin, dat nu slechts een paar dollar van de hoogste koers ooit van $140 noteert. In januari kon u het aandeel Parker nog oppakken op minder dan $85 en ook deze zomer dipte de koers weer eventjes tot minder dan $100. Met een voor 2017 getaxeerde wpa van $6,80 is de k/w van Parker nu ruim 20, wat ook voor dit aandeel aan de hoge kant is. De meeste analisten adviseren momenteel dan ook ‘houden’ (zie kolom rechts van tabel hierboven).
Een ander alternatief tot slot is Macquarie Infrastructure, dat eerder al aan bod kwam in het Dividend E-magazine van juni (thema: hoog en duurzaam dividend Verenigde Staten). Het bedrijf bezit tankterminals- en opslagfaciliteiten, verwerkt en distribueert gas, investeert in wind- en zonne-energie en is actief als dienstverlener op luchthavens, waar het onder meer toestellen bijtankt, parkeert en van ijs ontdoet. Macquarie keert het grootste deel van de cashflow uit aan zijn aandeelhouders, met een dividend dat de afgelopen jaren elk kwartaal werd verhoogd. Eind oktober werd een 14% hoger dividend over het derde kwartaal aangekondigd. Het aandeel liep sinds de tip in juni op van $71,51 naar een huidige $81,78, maar biedt desondanks nog een fraai dividendrendement van 6,3%, mede dankzij de continue verhogingen.
DIVIDENDVERHOGINGEN BLIJVEN UIT
Overigens zijn ook de andere aandelen zeker geen slechte dividendbetalers, met een mooie serie van stapsgewijze verhogingen over de laatste jaren. Opvallend is wel dat behalve Cummins en Union Pacific geen enkel ander aandeel het dividend in 2016 nog verhoogde. CSX deed dat voor het laatst in het tweede kwartaal van 2015, terwijl Norfolk Southern al ruim twee jaar het dividend niet heeft verhoogd. Union Pacific is wat dat betreft de positieve uitzondering met enkele weken geleden een verhoging van 10% tot $0,605 per kwartaal. Cummins verhoogde het dividend deze zomer met 5%, wat fors minder was dan in de voorliggende jaren.
Onlangs schreef ik nog over Parker Hannifin, dat nu al ruim twee jaar het dividend niet verhoogd heeft en daardoor op basis van kalenderjaren zijn indrukwekkende serie van onafgebroken jaarlijkse dividendverhogingen abrupt afbreekt.
Parker Hannifin verhoogt nu al ruim twee jaar zijn dividend niet
De laatste dividendverhoging dateert alweer van 2014, net als bij Deere. Voor Parker Hannifin, dat zijn record zelf berekent op basis van het boekjaar dat loopt tot eind juni, is de kans echter groot dat het dividend begin volgend jaar (eindelijk) weer fors verhoogd zal gaan worden. Met het oog op het huidige dividendrendement van minder dan 2% is dat ook de hoogste tijd.
ETF’S ALS ALTERNATIEF
Last but not least zijn er ook nog een aantal ETF’s waarmee belegd kan worden in het thema infrastructuur. Maar hier zitten wel wat haken en ogen aan. Zo investeert de iShares Global Infrastructure ETF (ticker IGF, zie tabel hierboven) wereldwijd en bestaat de portefeuille voor een belangrijk deel uit niet Amerikaanse ondernemingen met de nadruk op olie- en gas gerelateerde beleggingen.
Een wat dat betreft beter alternatief is de Powershares Dynamic Building & Construction ETF, die wel volledig in Amerikaanse infrastructuurgerelateerde aandelen belegt. De portefeuille bestaat wel uit veel consumentenaandelen, waaronder laminaatproducenten, doe-het-zelf ketens, producenten van boilers en airconditioning etc, wat prima beleggingen zijn maar waarmee niet direct wordt ingespeeld op de aanleg van wegen en bruggen. Bovendien is het belegde vermogen met ‘net assets’ van $80 mln zeer gering (ter illustratie: de iShares ETF heeft een omvang van $1,2 mrd).
De voorkeur gaat dan ook uit naar een mandje van individuele aandelen, waarbij koerszwakte gebruikt kan worden voor het aanschaffen dan wel uitbreiden van de positie. Zowel CSX als Parker Hannifin zitten al jaren in de dividendportefeuille en blijven prima investeringen voor de lange termijn, net als John Deere en in iets mindere mate ook de andere genoemde aandelen (Cummins, Caterpillar, Norfolk Southern, Union Pacific en Macquarie Infrastructure). Gezien de forse koersstijgingen eerder dit jaar is het misschien niet het beste koopmoment. Het advies luidt dan ook zoals altijd buy the dips, want nieuwe koersdalingen komen er altijd, voor elk aandeel.
Tekst: Menno van Hoven, 29 november 2016 (De auteur heeft een positie in alle hierboven genoemde aandelen)