Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Jeroen Boogaard, 1 dec 2016 14:01

Lezersvraag: Kan Kandi Technologies de neergaande trend doorbreken?

0 0 Leestijd ongeveer

Kandi Technologies is een Chinese fabrikant van elektrische auto’s en terreinvoertuigen. Het bedrijf is zich de laatste jaren vooral gaan richten op de productie van elektrische auto’s via de 50/50-joint venture met Geely Automobile. Dit is een enorme groeimarkt. Om de kooldioxide­-uitstoot te verminderen en de ernstige luchtvervuiling in de grote steden aan te pakken, wil de Chinese overheid elektrisch rijden stimuleren. Vorig jaar passeerde China al de Verenigde Staten als grootste markt voor elektrische auto’s. Tegen 2025 moeten er jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s met een stekker worden verkocht, waar dat aantal vorig jaar nog bleef steken op 180.000. De verkoop wordt gestimuleerd met de aanleg van laadpalen en genereuze subsidies, die wel eenderde van de verkoopprijs kunnen uitmaken. De Chinese regering verdenkt de industrie echter van misbruik van de subsidieregelingen en is begin dit jaar een onderzoek gestart. Tot de resultaten daarvan bekend zijn, worden er geen subsidies meer uitbetaald.

Daardoor heeft de joint venture van Kandi en Geely de autoverkopen zien instorten en is ook de verkoop van auto-onderdelen fors gedaald. In het derde kwartaal zakte de omzet van $50,5 mln naar slechts $6,4 mln. Onderaan de streep werd een nettoverlies geleden van $0,6 mln, tegen een winst van $2,3 mln in dezelfde periode van vorig jaar. De joint venture zag de verkoop teruglopen van 6004 auto’s naar 184 auto’s. Het bestuur heeft echter vertrouwen in een goede afloop van het onderzoek en verwacht dat de uitbetaling van de subsidies snel wordt hervat. Het stimuleringsprogramma loopt nog tot 2020, maar zal naar verwachting wel vanaf volgend jaar geleidelijk worden afgebouwd. Het aandeel, dat aan de Nasdaq is genoteerd, is dit jaar ruimschoots gehalveerd. Wanneer de subsidies binnenkomen, zien we de koers echter ook weer duidelijk opveren. De marktpositie van het bedrijf is goed en dat geldt ook voor de marktvooruitzichten. Er zijn plannen om de joint venture volgend jaar naar de Chinese beurs te brengen, wat voor de aandeelhouders van Kandi Technologies waarde kan ontsluiten. In afwachting van de uitkomst van het fraudeonderzoek volstaan we nu met een houdadvies.

Lees ook: Mogen banken ethisch beleggen afdwingen?


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ