Morningstar analyseert Europese auto-industrie een jaar na sjoemelschandaal
Iets langer dan een jaar geleden werd de mondiale auto-industrie opgeschrikt door het schandaal bij Volkswagen, waar gesjoemeld werd in de dieselmotorensoftware om zo de werkelijke uitstoot te verdoezelen. Volkswagen heeft enorme kosten moeten maken voor het verwijderen van de software en voor miljarden aan claims aan de broek hangen. Ook de rest van de auto-industrie kwam erdoor in een kwaad daglicht te staan. Morningstar heeft nu de balans opgemaakt voor de sector in Europa.
Het grootste probleem voor Volkswagen is de onzekerheid. Van de €17 mrd aan claims die op tafel liggen is onduidelijk hoeveel daarvan daadwerkelijk betaald moeten worden. Morningstar hanteert voor Volkswagen een fair value van €190 per aandeel (koers €125) en houdt daarbij rekening met het risico van een totale financiële impact van €55 mrd. Operationeel gezien valt de schade nog mee en lieten alleen de verkopen in Noord-Amerika een lichte daling van 0,4% zien. Op de huidige waardering is Volkswagen volgens Morningstar dan ook aantrekkelijk gewaardeerd, maar alleen voor beleggers die het aandurven om de hoge onzekerheid op de koop toe te nemen.
Groupe PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, heeft volgens Morningstar van alle Europese autofabrikanten op jaarbasis de meeste vooruitgang geboekt. De verkopen over het eerste halfjaar liggen weliswaar nagenoeg op hetzelfde niveau, maar onderliggend ging het veel beter. Zo verbeterde de marge van 4,9% naar 6,6%. Morningstar hanteert voor Groupe PSA een fair value van €11, terwijl de koers rond €14 staat.
Het aandeel Renault noteert op een koers van €73 onder de fair value van Morningstar van €77. Wat hen net als bij Groupe PSA minder aanspreekt aan het aandeel is de sterke focus op de Franse thuismarkt en de omringende Europese landen. BMW is volgens Morningstar dankzij onderscheidend technisch intellectueel eigendom en een hoge merkwaarde de enige Europese autofabrikant met een concurrentievoordeel. Voor BMW is de fair value gestegen van €100 naar €105, terwijl het aandeel rond €82 noteert. Voor Daimler geldt dat daar de bedrijfswagendivisie een grote rol speelt en flink kan schommelen door conjunctuurbewegingen. De fair value van Daimler is gestegen van €75 naar €77, bij een koers van €64.
Lees ook: ETF Securities: obligaties eurozone onder druk door populisme
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.