Zijn aandelen als Unilever en Heineken na de keuze voor Trump nu ‘uit’?
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.
De verkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president heeft niet alleen invloed gehad op de rente, maar heeft ook geleid tot een sectorrotatie. De meer cyclische aandelen in sectoren als bouw en basismaterialen zijn bij beleggers populairder geworden, net als banken en verzekeraars die profiteren van de hogere rente. Defensieve sectoren als voeding, drank, gezondheidszorg, nutsbedrijven en telecom die relatief hoge dividenden uitkeerden, daarentegen zijn ‘uit’ geraakt. Deze sectoren vormden een alternatief voor beleggers die gedreven door de lage rentestanden hogere rendementen zochten.
Nu de rente is gestegen, met name in de VS, en de plannen van Trump duiden op een economische groei-impuls, vermoeden de beleggers dat de toekomstige rendementen meer in de cyclische sectoren te vinden zijn. Dat moet nog blijken, want de plannen van Trump zullen niet een-twee-drie uitgevoerd worden en dus zeer vertraagd echt tot hogere winsten van bedrijven in de cyclische sectoren leiden. Alleen al de massale overstap heeft voor de eersten onder de overstappers in ieder geval wel tot beleggingswinst geleid.
Wat nu te denken van de bedrijven in de sectoren waar de beleggers in de eerste weken na de verkiezing van Trump afscheid van lijken te nemen, meer in het bijzonder Unilever en Heineken, waar wij een koopadvies op hebben staan? Beide aandelen zijn de afgelopen weken met een pijnlijke 20% in koers gedaald. Maar wij zijn op dit moment niet geneigd ons advies te wijzigen. De redenen waarom wij tot een koopadvies zijn gekomen zijn namelijk overeind gebleven. Beide zijn uitblinkers in hun sector en het is nuttig voor beleggers die breed beleggen, om in beide sectoren belegd te zijn. Unilever en Heineken zijn onze favoriete bedrijven omdat ze als beste presteren. Beide richten zich op premiumproducten, doen daar grote innovatie-inspanningen voor bij productontwikkeling en marketing, en voeren (in het geval van Heineken) een uitgekiende regionale strategie. Daar bovenop weten Unilever en Heineken toch ook steeds hun efficiency te verhogen waardoor de operationele marge stijgt. Elke extra hoeveelheid omzet heeft daardoor steeds meer effect op de nettowinst. Beide aandelen horen daardoor volgens ons thuis in een langetermijnaandelenportefeuille.
Lees ook: Mogen banken ethisch beleggen afdwingen?
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.