Luxehuis ziet winststijging terugkeren
De winststijging is terug na een paar jaar van winstdaling. De markt verwacht tot en met 2019 een gemiddeld jaarlijkse winstgroei van circa 13%. De k/w van 21,5 is daarom aantrekkelijk.
Kering kent twee activiteiten: luxeconsumptiegoederen en sport en lifestyleproducten. Bij de eerste kan gedacht worden aan merken als Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent, bij de tweede vooral aan Puma. Er treedt het laatste jaar een versnelling op in de autonome omzet- en resultaatsgroei. Dat is dus exclusief bijzondere posten en wisselkoerseffecten. Waren deze over 2015 nog respectievelijk 4,6 en 2,5%, over de eerste jaarhelft van 2016 kwamen zij uit op 5,5 en 4,9% en in het derde kwartaal van 2016 bedroeg de autonome omzetgroei zelfs 10,5% (er werd geen resultaat bekendgemaakt). Luxe en Sport droegen bijna evenveel aan deze groei bij. Bij de grote luxemerken loopt het alleen bij Bottega Veneta minder goed (-11% autonome groei). Het merk heeft last van gedaalde toeristenaankopen (met name in West-Europa en Japan), waar de andere merken door hun regionale spreiding en productaanbod juist heel snelle groei vertonen. Bij Sport is Puma dominant met groei in Europa, het Amerikaanse continent en China.
De winststijging is terug na een paar jaar van winstdaling. De markt verwacht tot en met 2019 een gemiddeld jaarlijkse winstgroei van circa 13%. De k/w van 21,5 is daarom aantrekkelijk.
Lees ook: Uitzondering in de farmasector
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.