Manpowergroup blijft gestaag doorgroeien
Ondanks de rit die de aandelen in de tweede helft van 2016 hebben gemaakt, is de k/w 2017 slechts 13,6. Gezien de goede vooruitzichten voor de markten waarop Manpower actief is, verwachten wij een solide winstontwikkeling en handhaven we ons koopadvies.
Manpower laat de afgelopen kwartalen mooie groeicijfers zien. De eerste helft van 2016 was het aandeel duidelijk ondergewaardeerd, maar sinds juli is de koers behoorlijk opgelopen. Toch is het aandeel nog steeds koopwaardig met een bescheiden k/w van 13,6 voor 2017. Manpower zit in landen die een goede groei laten zien die ook de komende kwartalen door zal zetten. Daarnaast is het bedrijf sterk in het beheersen van de kosten.
Solide kwartaalcijfers
In het derde kwartaal steeg de verwaterde winst per aandeel van Manpower van $1,61 een jaar geleden naar $1,87. Dat was weer eens veel beter dan de consensus, die van $1,71 uitging. De omzet steeg op jaarbasis met 2%. De resultaten werden gedrukt door de sterke dollar. Als deze invloed buiten beschouwing wordt gelaten steeg de winst met 18% bij een 4% hogere omzet. Voor het vierde kwartaal verwacht de directie een winst van $1,65 tot $1,73 per aandeel. Dat is met inbegrip van een negatief valuta-effect van $0,02. Dat betekent dat de winst per aandeel over 2016 met 12,4% tot 13,9% zal toenemen. Manpower is doorgaans conservatief met zijn winstschattingen. De markten ontwikkelen zich dermate goed dat wij verwachten dat de winst per aandeel zeker op $6,16 zal uitkomen. Voor volgend jaar gaan wij uit van $6,60.
Sterke groei Franse markt
Manpower haalt bijna een kwart van zijn omzet uit Frankrijk. Het land is daarmee de grootste markt voor de uitzender. Sinds medio 2015 is de uitzendmarkt in Frankrijk weer behoorlijk aan het groeien. Afgelopen november bedroeg de groei zelfs 9,5% op jaarbasis. Aangezien er geen sprake is van een afzwakking verwachten wij een soortgelijke groei in december.
Onderzoek- en adviesorganisatie Staffing Industry Analysts (SIA) verwacht in Frankrijk een groei van 6% over 2016 en van 5% over 2017. Wij denken dat de groei over dit jaar nog wel een half procentje hierboven zal liggen.
Manpower ondervindt wel wat druk op zijn marge door een stijging van de directe kosten, zoals aanvullende kosten voor gezondheidszorg, maar ook door de veranderde mix van activiteiten. De laatste tijd heeft de onderneming bovendien een aantal grote klanten binnengehaald, wat gepaard gaat met lagere marges. Manpower haalt bijna 40% van zijn omzet uit Zuid-Europa. Frankrijk is goed voor tweederde hiervan. De Verenigde Staten is de tweede markt voor de uitzender en goed voor 15% van de omzet. Staffing Industry Analysts verwacht hier voor 2016 en 2017 een groei van 4%.
Kampioen kostenverlaging
Over het algemeen hebben de drie grote uitzenders de afgelopen jaren de kosten redelijk goed in de hand weten te houden. Toch is er al een aantal jaar een verschil tussen Randstad en Adecco enerzijds en Manpower anderzijds. Bij Randstad zijn de operationele kosten de afgelopen twee jaar met 2,7% opgelopen, terwijl de toename bij Adecco zelfs bijna 9,0% is. Dat laatste is ook een voorname reden waarom Adecco eind vorig jaar zijn margedoelstelling moest loslaten. Manpower springt er in positieve zin uit met een kostenreductie van 4,2% in de afgelopen twee jaar. Als we de kosten indiceren en als uitgangspunt jaareinde 2009 nemen, zien we dat Manpower over deze periode grote stappen heeft gemaakt en de kosten duidelijk in een dalende trend zitten (zie grafiek). Randstad en Adecco ontlopen elkaar niet veel. Over deze periode heeft Randstad de kosten iets beter in de hand weten te houden dan Adecco, maar voor beide geldt dat de kostenbasis in deze periode met ongeveer een derde is toegenomen. Bij Manpower zijn de kosten met bijna 10% gereduceerd.
Lees ook: Luxehuis ziet winststijging terugkeren
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.