Unilever onder koersdruk
Unilever zal (op 26 januari) over heel 2016 qua autonome winst beperkte groeicijfers presenteren (dus los van een eventueel dollareffect dat de winst stimuleert). Unilever presteert daarmee solide en blijft onze favoriet in de sector. Vandaar dat wij ons koopadvies handhaven.
In de tweede helft van december keerde de rust terug in de rentemarkten met dalende rentess. Het aandeel Unilever begon zich toen ook weer te herstellen, met een koersstijging van €36,50 naar €39. Toch moeten we onderzoeken of de (per saldo) koersdaling mede een gevolg is van een mogelijk toekomstig slechtere operationele gang van zaken. Dat zou namelijk reden kunnen zijn om ons koopadvies aan te passen.
Gang van zaken
In juni 2015 deed topman Paul Polman de langetermijnstrategie van Unilever nader uit de doeken. Gepland werd een geleidelijke verandering van de productmix via de overname van relatief kleine, snelgroeiende bedrijven die persoonlijke verzorgingsproducten maken en verkopen. Minder snel groeiende onderdelen uit andere divisies zouden wellicht verkocht worden. Voorts wilde Polman een hoger innovatietempo bij de bestaande producten zodat Unilever de operationele marges ervan zou kunnen verhogen. Daarnaast werd ingezet op groei in opkomende markten, waar de bevolking toeneemt en de koopkracht stijgt. Feitelijk kwam de strategie van Unilever neer op het stimuleren van de groei van de bestaande omzet, met een grotere nadruk op producten en markten die sneller groeien en op hogere marges. In juni 2015 was de autonome omzetgroei van het bedrijf gedaald tot 2,8%, na een gemiddelde van 5% over 2010-2014.
Inmiddels heeft Unilever een autonome omzetgroei van 4,7% gerealiseerd over de eerste negen maanden van 2016. Helaas maakt het bedrijf geen operationele marge- en winstcijfers bekend in de oneven kwartalen. Uit de omzetcijfers blijkt toch al wel dat met de strategie succes wordt geboekt. Herstel was er feitelijk al in het derde en vierde kwartaal van 2015. En juist dat maakt Unilever wat kwetsbaar. Het derde kwartaal van 2015 kende een autonome omzetgroei van 5,7% en het vierde van 4,9%. Bij zulke cijfers is het moeilijker om de groei te overtreffen. De autonome omzetgroei in het derde kwartaal van dit jaar kwam dan ook uit op 3,2% en het wordt moeilijk om 4% te halen in het vierde kwartaal. Temeer daar het onrustig was op de Indiase markt door een geldzuiveringsoperatie die de koopkracht van de Indiase bevolking vermoedelijk (tijdelijk) heeft verlaagd en er in de ontwikkelde landen sprake was van prijsdruk die de omzet- en winstgroei drukt.
De autonome operationele marge nam, ook al succesvol, toe van 14,5% over de eerste helft van 2015 naar 15% over de eerste helft van 2016 (zie tabel). Nu kan die marge door hogere of lagere marketinguitgaven worden beïnvloed, maar deze bleven hoog als gevolg van de innovatie-inspanningen die ook promotioneel moeten worden ondersteund. Kortom, Unilever zal (op 26 januari) over heel 2016 qua autonome winst beperkte groeicijfers presenteren (dus los van een eventueel dollareffect dat de winst stimuleert). Unilever presteert daarmee solide en blijft onze favoriet in de sector. Vandaar dat wij ons koopadvies handhaven
Zie ook: zijn aandelen als unilever en heineken na de keuze voor trump nu uit
En: derdekwartaalomzetcijfers unilever vallen tegen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.