McDonald’s zet in op franchisenemers
Lees ook: Optimisme troef bij RoodMicrotec
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.
Fastfoodketen verkoopt voor $2,1 mrd restaurants aan franchisenemers.
Onderdeel van McDonald’s strategie om tot hogere winsten te komen, is om meer restaurants door franchisenemers te laten beheren. De operationele kosten worden dan door hen gedragen in ruil voor het gebruik van de naam van McDonald’s en voor een provisie. Ook wordt zo de expansie voor McDonald’s goedkoper, want ook de investeringen worden gedragen door de franchisenemers.
In dat licht past het op afstand zetten van de Chinese restaurants door de verkoop van franchiserechten aan een nieuw bedrijf MCML waarin investeerders Carlyle (32%), het Chinese Citic (52%) en McDonald’s (20%) deelnemen. MCML gaat ook McDonald’s restaurants in middelgrote Chinese steden (tier 3 en 4) openen. Wij beschouwen dit als een goede stap van McDonald’s. Bij een vrij veeleisende k/w van 21 handhaven we wel ons houdadvies.
Lees ook: Optimisme troef bij RoodMicrotec
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.