Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Opinie Christian Slagter, 17 jan 2017 09:32

Column: Culinair gemak

0 0 Leestijd ongeveer

Het afgelopen jaar gaven we in Nederland samen ongeveer €57 mrd aan eten en drinken uit, een stijging van 2,1% ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Uit het onderzoek komt ook naar voren dat we steeds vaker (omzetgroei 2016 van 4,5%) buiten de deur eten.

Volgens het FSIN zijn het vooral jongeren tussen 18-36 jaar die regelmatig buitenshuis eten of de maaltijd thuis laten bezorgen; 29% gaat minimaal één keer per week uit eten voor een gemiddeld bedrag van €19,42. Van de mensen tussen de 51-70 jaar eet slechts 10% wekelijks buiten de deur, maar er wordt dan wel gemiddeld €30,66 uitgegeven. Geen wonder dat de thuisbezorgmarkt het afgelopen jaar een groei van 18% heeft laten zien en dat deze naar verwachting in 2017 zal doorzetten. Het FSIN wijst onder meer op initiatieven als Foodora, dat zich specifiek richt op het thuisbezorgen voor restaurants die dat zelf niet doen. Foodora is onderdeel van Delivery Hero (waar Rocket Internet een belang in heeft van 37,7%) waarvan verwacht wordt dat het in de komende jaren naar de beurs wordt gebracht. Concurrent Takeaway (van onder meer Thuisbezorgd.nl) kwam onlangs met een update waaruit bleek dat in Nederland het aantal bestellingen over heel 2016 met eenderde is toegenomen tot 21 miljoen, waarbij de groei in het vierde kwartaal op jaarbasis 54% bedroeg. De koers van het aandeel explodeerde.

Tegelijkertijd stijgt rond deze tijd altijd het aantal sportschoolinschrijvingen. Basic-Fit lijkt hier al op te zijn vooruitgelopen door in 2016 circa 75 nieuwe filialen te hebben geopend. Op 23 maart presenteert de fitnessketen de jaarcijfers en zal meer duidelijk worden over de prestaties, maar helder is dat Nederlanders hongerig zijn naar eetgemak en bereid zijn de calorieën er daarna weer af te trainen

Lees ook: De voorspellingen voor 2017 van Pippa Malmgren


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ