Column: Culinair gemak
Volgens het FSIN zijn het vooral jongeren tussen 18-36 jaar die regelmatig buitenshuis eten of de maaltijd thuis laten bezorgen; 29% gaat minimaal één keer per week uit eten voor een gemiddeld bedrag van €19,42. Van de mensen tussen de 51-70 jaar eet slechts 10% wekelijks buiten de deur, maar er wordt dan wel gemiddeld €30,66 uitgegeven. Geen wonder dat de thuisbezorgmarkt het afgelopen jaar een groei van 18% heeft laten zien en dat deze naar verwachting in 2017 zal doorzetten. Het FSIN wijst onder meer op initiatieven als Foodora, dat zich specifiek richt op het thuisbezorgen voor restaurants die dat zelf niet doen. Foodora is onderdeel van Delivery Hero (waar Rocket Internet een belang in heeft van 37,7%) waarvan verwacht wordt dat het in de komende jaren naar de beurs wordt gebracht. Concurrent Takeaway (van onder meer Thuisbezorgd.nl) kwam onlangs met een update waaruit bleek dat in Nederland het aantal bestellingen over heel 2016 met eenderde is toegenomen tot 21 miljoen, waarbij de groei in het vierde kwartaal op jaarbasis 54% bedroeg. De koers van het aandeel explodeerde.
Tegelijkertijd stijgt rond deze tijd altijd het aantal sportschoolinschrijvingen. Basic-Fit lijkt hier al op te zijn vooruitgelopen door in 2016 circa 75 nieuwe filialen te hebben geopend. Op 23 maart presenteert de fitnessketen de jaarcijfers en zal meer duidelijk worden over de prestaties, maar helder is dat Nederlanders hongerig zijn naar eetgemak en bereid zijn de calorieën er daarna weer af te trainen
Lees ook: De voorspellingen voor 2017 van Pippa Malmgren
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.