Duits luxe modehuis begint zich te herpakken
Onder leiding van een nieuwe bestuursvoorzitter is inmiddels een nieuwe strategische koers uitgezet. Het bedrijf keert weer terug naar het premium-segment en gaat daarbij alleen verder met Boss en Hugo. Bovendien komt de focus weer meer te liggen op kleding voor mannen. Daarnaast worden de kosten met circa €65 mln verlaagd, verliesgevende winkels gesloten en het distributienetwerk in de Verenigde Staten aangepast. Om de prijzen wereldwijd gelijk te trekken, gaan bovendien de prijzen in China fors omlaag en die in Europa licht omhoog.
De maatregelen beginnen effect te sorteren. Op basis van voorlopig cijfers is de omzet in het vierde kwartaal tegen constante wisselkoersen met 1% gedaald, een duidelijke verbetering vergeleken met de krimp van 3% in het voorgaande kwartaal. Europa en Azië-Pacific keerden weer terug naar groei en in China steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels zelfs met 20%. Dissonant is nog Amerika, waar de omzet met 14% daalde voornamelijk als gevolg van het besluit om minder te leveren aan het groothandelskanaal. Dankzij de betere omzettrend zal de daling van het ebitda in 2016 aan de onderkant van de afgegeven bandbreedte van 17-23% uitkomen. Dit jaar wordt stabilisatie voorzien, maar vanaf 2018 denkt Hugo Boss weer terug te kunnen keren naar groei. De koers steeg met bijna 8% op de beter dan verwachte cijfers. Met een verwachte k/w van 17,3 en een dividendrendement van 4,3% is een succesvolle turn around echter nog niet ingeprijsd.
Lees ook: De week die komen gaat: welke bedrijven komen er met jaarcijfers?
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.