Focus Siemens betaalt zich uit
De focus van Siemens op de energieketen en de strategische keuze om meer de nadruk te leggen op het beheren van bedrijfsprocessen in plaats van het verkopen van producten betaalt zich steeds duidelijker uit. In combinatie met de redelijke waardering en groeiende winst is dat aanleiding om ons houdadvies op te waarderen naar 'kopen'.
Op woensdag 1 februari maakt Siemens de resultaten bekend over de laatste drie maanden van 2016. Voor het Duitse industrieconcern was dit het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar. De verwachting is dat de winst per aandeel in de buurt ligt van de €1,89 van vorig jaar, terwijl de valutarugwind de afgelopen maanden naar verhouding minder sterk was. De onderneming laat zichzelf voornamelijk afrekenen op een groei van de vergelijkbare omzet en op de zogeheten ROCE (rendement op geïnvesteerd vermogen). Siemens streeft naar een ROCE van 15-20%. In het vorige boekjaar was dat 14,3%.
Voor beleggers die verder vooruit kijken dan alleen de eerstvolgende cijferpublicaties, is de orderinname volgende week een heel belangrijke indicator. Siemens heeft ervoor gekozen om zich volledig te richten op de waardeketen van energie: van het opwekken via de distributie tot energiebesparing. Bijna alle afdelingen passen prima binnen die aanpak. Energiegeneratie wordt gevormd door de divisies Power & Gas en Wind Power & Renewables (totale omzet €22,5 mrd), en Energy Management (€12,0 mrd omzet) richt zich op de stroomdistributie. Energiebesparing is het meest diverse segment met daarin de divisies Building Technologies, Mobility, Digital Factory en Process Industries and Drivers (totale omzet €33,2 mrd). In de nieuwe structuur is tevens plaats voor Financial Services, de afdeling die klanten helpt bij het financieren van de aankopen. Healthcare is een vreemde eend in de bijt binnen de nieuwe strategie. Siemens heeft de divisie – die in boekjaar 2016 een winst boekte van €2,3 op een omzet van €13,5 mrd – omgedoopt in Healthineers. Het concern maakte vorig najaar bekend dat het de afdeling apart naar de beurs wil brengen. Daarmee zou Siemens de energiefocus volgens ‘Vision 2020’ zuiver houden, terwijl Healthineers de ruimte krijgt om alle aandacht te richten op de snelle veranderingen binnen de markt voor gezondheidszorg.
Optimalisatieslag
Een belangrijk punt in de strategie is dat Siemens klanten helpt bij het automatiseren en stroomlijnen van volledige bedrijfsprocessen, terwijl de nadruk oorspronkelijk lag op het leveren van onderdelen of grote machines zoals windmolens en treinen. Het concern kan tegenwoordig een digitale kopie maken van bepaalde producten en processen. Daarmee kunnen klanten met een simulatieprogramma proefdraaien, op basis waarvan Siemens voor de daadwerkelijke productie begint eventueel nog een optimalisatieslag doorvoert. Een groeiend deel van de activiteiten speelt zich zo af in de digitale wereld. Die verschuiving verklaart waarom de onderneming vorig jaar $4,5 mrd betaalde voor het Amerikaanse Mentor Graphics. De software van dit bedrijf helpt chipfabrikanten bij het digitaal ontwikkelen en testen van halfgeleiders voordat deze daadwerkelijk in productie worden genomen. Siemens heeft meer dan 17.500 software-ontwikkelaars in dienst. Het concern heeft een speciaal besturingssysteem ontwikkeld – MindSphere – om de informatie te verzamelen die wordt opgevangen door de talloze sensoren die zijn verwerkt in producten zoals windmolens, gasturbines en productiemachines. Die gegevens maken het makkelijker om bedrijfprocessen te verbeteren of om bij te sturen als er iets verkeerd gaat.
Dankzij MindSphere is Siemens uitstekend gepositioneerd om te profiteren van de opmars van de trend dat steeds meer apparaten een verbinding krijgen met het internet. Die ontwikkeling wordt aangeduid als the Internet of Things (IoT). Denktank McKinsey Global Institute voorspelt dat de mogelijkheden van IoT in 2025 een positieve impact hebben op de wereldeconomie van $11.000 mrd. Vooralsnog wordt de trend in de beleggingswereld voornamelijk in verband gebracht met technologiebedrijven zoals Google en Cisco, aangezien Siemens de energiesector als primaire eindmarkt heeft. Het Duitse bedrijf ziet in de digitalisering van steeds meer bedrijfsprocessen ook slechts een van de drie groeimotoren. In Vision 2020 houdt het concern rekening met een marktgroei van 7-9% bij de activiteiten op het vlak van digitalisering. Bij automatisering is dat 4-6% en voor de volwassen markt voor energie-opwekking is dat slechts 2-3%.
Hoewel de ontwikkelingen in het softwaresegment van Siemens behoorlijk tot de verbeelding spreken, geldt dat dus niet automatisch voor de groei van de concernomzet. Daarbij speelt de onzekerheid bij energiebedrijven door de halvering van de olieprijs sinds juni 2014 uiteraard ook een rol. Als de groei van de orderinname doorzet, zal dat de laatste twijfels over het groeipotentieel van Siemens wegnemen. Dankzij de verschuiving van de verkoop van machines naar de rol van partner bij het opzetten en beheren van bedrijfsprocessen, kan de onderneming met nieuwe opdrachten een meer duurzame band opbouwen met klanten dan in het verleden. In het vorige boekjaar lag de book-to-bill ratio (de verhouding tussen de omzet en de waarde van nieuwe opdrachten) op 1,09. In combinatie met twee opwaartse bijstellingen van de winstprognose was dat een belangrijke factor achter de koersrally van 30% in (kalenderjaar) 2016. De vergelijkbare winst per aandeel is in boekjaar 2016 eveneens met 30% toegenomen. In het lopende boekjaar stevent Siemens af op een winstgroei van ruim 15%. Met het oog op de alleszins redelijke waardering (k/w 14,5) kan de koers in het lopende jaar minstens even snel stijgen.
Lees ook: Siemens wacht uitdagend jaar
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.