Unilever ziet omzetgroei dalen
De verslechtering die gedurende 2016 gestalte kreeg, duurt volgens Unilever voort tijdens de eerste helft van 2017. Bij een k/w van 18,8 verlagen wij ons advies daarom naar ‘houden’
Dat viel niet mee. Unilever heeft andermaal moeten rapporteren dat een autonome omzetgroei (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) lager is uitgevallen. Over de eerste jaarhelft bedroeg die 4,7%, over het derde kwartaal 3,2% en over het vierde kwartaal 2,2%. Het probleem zit vooral, maar niet alleen, bij de verkochte hoeveelheid producten. Die daalde van 2,2% over het halve jaar naar -0,4% in het derde en vierde kwartaal. Ook het positieve prijseffect nam gedurende het jaar af, waarbij moet worden beseft dat prijsverhogingen niet tot margestijging hoeven leiden als de grondstofprijzen zijn gestegen, wat veelal het geval was.
Toch wist Unilever de autonome operationele marge met 50 basispunten te verhogen, naar 15,3%. Dit kwam door de rest van de wereld buiten Europa (meer premiumproducten, kostenbesparingen en efficiënter werken). In Europa zorgden hogere herstructureringskosten juist voor een lagere marge. Ook de autonome omzet (zowel qua prijs- als qua volume-effect) daalde er. Alle autonome groei in het kwartaal en het hele jaar kwam feitelijk uit de opkomende markten. Dat is op zich niet erg, maar er was in het vierde kwartaal sprake van een achteruitgang en dat viel toch tegen.
Bij de producten presteerden Persoonlijke Verzorging en Thuisverzorging in het vierde kwartaal, net als in het hele jaar, bovengemiddeld, met een autonome omzetgroei van respectievelijk 2,5% en 3,0%. IJs en thee kenden daarentegen met 0,7% een lage groei. Meer premiumproducten zorgden in het kwartaal weliswaar voor een forse prijsstijging (+4,0%) , maar de hoeveelheid verkochte product nam met 3,2% af. Als we kijken naar de volledige jaarcijfers, dan daalde de omzet met 1%, naar €52,7 mrd. Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 3,8%, tot €7,8 mrd. De nettowinst nam met 5,5% toe, naar €5,5 mrd.
Lees ook: Dit zijn de eerste reacties op de jaarcijfers van Unilever
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.