Column: Buitensporig positief sentiment
Van de duizenden adviezen die worden bijgehouden door FactSet voor bedrijven genoteerd in de S&P500 is slechts 6% een verkoopadvies. In 2003 piekte het aantal verkoopadviezen naar aanleiding van de ‘dot-com bubble’ op 10%. Volgens NCBC was deze toename echter vooral het gevolg van de nieuwe verplichting die de National Association of Securities Dealers zakenbanken oplegde om bekend te maken hoeveel procent van hun adviezen op ‘kopen’, ‘houden’ of ‘verkopen’ stond.
Met de kredietcrisis nog vers in het geheugen is het bijzonder dat zakenbanken nog altijd zo weinig verkoopadviezen afgeven. Een mogelijke verklaring hiervoor geeft de Wall Street Journal. De krant stelt dat analisten onder druk worden gezet om positief te zijn over bedrijven, om zo een goede relatie te houden met het topmanagement. Zakenbanken die bijvoorbeeld de top van het Amerikaanse bedrijf Coach willen uitnodigen voor beleggingsevenementen moeten laten zien dat zij ‘merkambassadeurs’ zijn. Wanneer een zakenbank een verkoopadvies hanteert staat die direct op de zwarte lijst van Coach, aldus de Wall Street Journal.
Echt vreemd is dit niet. Een zakenbank die is betrokken bij de beursgang van een bedrijf zal niet snel een verkoopadvies afgeven, ook al blijft men er stellig bij dat de scheiding tussen zakenbankiers en aandelenanalisten gewaarborgd is. Begin deze eeuw kwam deze ‘Chinese muur’ al eens onder vuur te liggen na onderzoek van financieel toezichthouders en besloot onder meer Citigroup de analisten te scheiden van de rest van de bank.
Uit het onderzoek van CNBC komt verder naar voren dat zakenbanken die tenminste honderd bedrijven in de S&P500 volgen vaak twee keer zoveel verkoopadviezen hanteren als brokers met een meer gelimiteerde blik. Daarnaast hebben sommige analisten andere definities aan hun adviezen gegeven (zoals ‘underweight’), om zo de negatieve lading van het woord ‘sell’ te vermijden. Beleggers kunnen daarom het beste koopadviezen van Amerikaanse zakenbanken voor aandelen in de S&P500 met een korreltje zout nemen.
Lees ook: Column: spelenderwijs beleggen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.