KPN presteert in vierde kwartaal als verwacht
KPN kende net als in de andere kwartalen in 2016 ook in het vierde kwartaal een lagere omzet dan in hetzelfde kwartaal van het jaar eerder. Maar de daling was met 1% (naar €1,73 mrd) geringer dan in de eerdere kwartalen, wat bij een voortzetting van de trend uiteindelijk tot een stijging moet gaan leiden. Die stijging is er al wel bij het operationeel resultaat. Dat nam met 8% toe (tot €626 mln). De nettokwartaalwinst daarentegen daalde met 55% (naar €115 mln). Dit was het gevolg van bijzondere inkomsten in het vierde kwartaal van 2015, toen een deel van de deelneming in Telefónica Duitsland werd verkocht. Was dat niet gebeurd, dan zou de nettowinst juist met enkele tientallen procenten zijn gestegen. Een uitspraak over het precieze stijgingspercentage is moeilijk te doen.
Wat betreft de omzet zorgden de divisies Consumenten en Wholesale voor groei. Bij Consumenten werd de groei gedragen door klanten die gebundelde diensten afnemen (internet, tv, vaste en mobiele telefonie). Per klant steeg de gemiddelde omzet (arpu) met €1. Het aantal internet-tv-klanten nam toe tot boven de twee miljoen. Consumenten maakt iets meer dan 50% van de totale KPN-omzet uit. De andere groeiende divisie, Wholesale, is de beheerder van de netwerken en centrales van KPN. De divisie heeft andere, haar beconcurrerende telecombedrijven als klant. Hier zit circa 13% van de totaalomzet van KPN. Beide divisies wisten door kostenreducties ook hun operationeel kwartaalresultaat te verhogen.
De pijn zit nog steeds bij de divisie Zakelijk. Die maakte in het vierde kwartaal ongeveer 37% uit van de totaalomzet, maar dat aandeel daalt, doordat de omzet zelf er terugloopt. In het vierde kwartaal bedroeg de omzetdaling ruim 9%. Het bedrijfsleven bleef kritisch op de uitgaven en er heerst sterke concurrentie met andere telecomaanbieders. KPN zet in op modernisering van de diensten en schuift steeds meer op naar IT-dienstverlening. Nieuwe technieken (en een nieuw uitgelegd netwerk) maakt bovendien inmiddels de communicatie tussen objecten en machines onderling mogelijk (M2M): het internet of things. De grote omzetdaling bij de divisie kon niet worden vergezeld door kostenverlaging, zoals bij de andere twee divisies. Het operationeel kwartaalresultaat nam bij Zakelijk met 10% af.
Toekomst
Met de fusie van Ziggo en Vodafone Nederland krijgt KPN een concurrent met een hoogkwalitatief netwerk, die met de komst van de mobiele diensten van Vodafone nu ook maximale bundeling van diensten (vaste en mobiele telefonie, tv en internet) kan aanbieden aan consumenten en bedrijven. Het verleden heeft aangetoond dat een bedrijf na een fusie tijdelijk zwakker staat. Dat gebeurde bijvoorbeeld na de fusie van Ziggo en UPC, toen de gerichtheid op de interne organisatie en aanpassing (lees: verhoging) van de tarieven er tot klantenverlies leidde. Wellicht dat dit ook bij deze fusie speelt in 2017. Ondertussen probeert KPN concurrerender te worden. Voor de komende jaren gaat KPN door met kostenreducerende en efficiencyverhogende maatregelen. Dat leverde tot eind 2016 circa €460 mln op en tot eind 2019 moet een verdere €300 mln worden gerealiseerd. Voorts blijft het bedrijf streven naar een verhoging van de kwaliteit van de diensten, zoals hogere snelheden (door meer glasvezel en andere verbeteringen in de netwerken). KPN moet immers ook concurreren met de snelle kabeldiensten van Ziggo. Het bedrijf is met de gedane moderniseringen klaar voor het leveren van nieuwe diensten (zoals M2M en 4G+ bij Mobiel). Wij verwachten voor KPN in 2017 opnieuw een lichte verbetering van het operationeel resultaat en handhaven bij een k/w van 24,1 en dividendrendement van 3,8% het houdadvies.
Lees ook: Onzekerheid over Trump zet dollar onder druk
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.