TIP: Ondergewaardeerde Franse uitzender
Synergie wordt vaak genoemd als overnamekandidaat, maar ook zonder bod kan het aandeel beleggers wat opleveren. Begin deze maand publiceerde het bedrijf al voorlopige omzetcijfers over 2016. De omzet bleek vrijwel volledig autonoom met 10,7% te zijn gegroeid tot nipt onder de €2 mrd. Bij de derdekwartaacijfers sprak Synergie over een omzetdoel van €2 mrd, wat het dus net niet gehaald heeft. Het laatste kwartaal is niettemin sterk verlopen en leverde voor de groep als geheel een omzetgroei op van 11,7%. En dat terwijl sprake was van een werkdag minder en ook de depreciatie van het Britse pond de omzet drukte. Zonder deze effecten zou de groei op 14,7% zijn uitgekomen.
De groep behaalt iets minder dan de helft van de omzet buiten Frankrijk, met name in Italië, België en Spanje. De Franse uitzendmarkt is niet altijd even goed geweest, maar het laatste kwartaal 2016 trad met name op de thuismarkt een groeiversnelling op. Bezien over geheel het jaar groeide Synergie in Frankrijk met 11,8%, wat aanmerkelijk meer is dan de 6,7% die de laatste marktgegevens aangeven. Het bedrijf schrijft de outperformance toe aan de strategische investeringen in groeisectoren als herwinbare energie, scheepsbouw, ICT en aeronautics. Voor winstcijfers moeten we wachten tot 5 april 2017 nabeurs. In het halfjaarverslag werd een operationele winstgroei van 10,2% opgetekend; de nettowinst bleef vlak, door een valutaverlies op het Britse pond. De operationele winstmarge (4,5%) is vergelijkbaar met die van Randstad. Synergie zet voor dit jaar in op een omzet van circa €2,2 mrd, een groei van wederom circa 10% dus.
Synergie wordt gewaardeerd tegen een koers-winstverhouding van circa 13 en een EV/ebitda van ruim 7 (bij Randstad is dat respectievelijk 8 en 8,5). Pluspunt van de Franse uitzender is ook de nettokaspositie van €2,73 per aandeel. Wij vinden het aandeel Synergie dan ook koopwaardig.
Lees ook: Zeven gebruikstips voor succesvol beleggen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.