Betere tijden lonken voor Boskalis
Na enkele goede jaren zijn de marktomstandigheden voor Boskalis sinds medio 2014 aanmerkelijk verslechterd. De prijzen van olie en grondstoffen zijn gekelderd en ook de wereldhandel groeit beduidend minder snel. Dit leidt tot lagere investeringen in nieuwe grootschalige havens en offshore-gerelateerde projecten. In 2015 kwam dit nog niet tot uiting in de resultaten, omdat Boskalis laat-cyclisch is en nog profiteerde van diverse grote projecten in uitvoering waaronder met name de uitbreiding van het Suezkanaal. Maar over het afgelopen jaar zal de nettowinst naar verwachting aanzienlijk lager uitvallen.
Offshore energie
In de eerste helft van 2016 daalde de omzet met 25% naar €1,17 mrd en halveerde het bedrijfsresultaat naar €182,4 mln. De operationele winst in het tweede halfjaar zal ongeveer gelijk blijven vergeleken met het eerste halfjaar. Die verwachting werd bij de update over het derde kwartaal herhaald. Boskalis sprak toen van onveranderd moeilijke marktomstandigheden bij zowel het traditionele baggeren als de service-gerelateerde activiteiten van Offshore Energy. De lagere werkvolumes leiden tot een lage bezetting van de vloot en tot druk op de prijzen.
Vooral voor het segment Offshore Energy zijn de vooruitzichten op korte termijn slecht. Met de overnames van Smit Internationale (2011) en Dockwise (2013) heeft Boskalis zijn positie hier aanzienlijk versterkt. Het bedrijfsonderdeel was in het eerste halfjaar goed voor bijna de helft van de concernomzet en is actief met offshore bagger- en steenstortwerken, zwaar transport en hijswerk alsmede installatie, duik- en ROV-diensten voor olie import- en exportterminals, offshore platforms en windmolenparken en onderwaterpijpleidingen.
Langlopende contracten vormen hier een stabiele basis, maar zullen naar verwachting ook te maken krijgen met prijsdruk. De service-gerelateerde activiteiten, waaronder de inhuur van de grote schepen van Dockwise voor korte periodes, kampen door de gedaalde olieprijzen echter met een laag werkaanbod en derhalve een slechte bezetting van het materieel. Boskalis is dankzij de overname van Dockwise wereldwijd marktleider in het transport van zware lading over zee, denk aan het vervoer van drijvende olie- en gasplatforms (FPSO’s). Maar concurrenten als het Chinese Cosco en het Noorse OHT zijn aan het expanderen en dat kan voor extra prijsdruk zorgen. Door de weer opgeveerde olie- en gasprijzen zullen de offshore-activiteiten op termijn weer aantrekken, maar voor dit jaar zijn de perspectieven nog vrij zwak. Wel zorgt de snelgroeiende offshore windmarkt voor enige compensatie.
Baggeren
Voor de baggerdivisie (45% van de omzet in het eerste halfjaar) zijn de marktomstandigheden eveneens lastig. Maar de werkvolumes zijn al fors gedaald en de lage bezetting van de vloot moet dit jaar kunnen verbeteren. Zo zijn er de laatste maanden voor circa €1 mrd aan nieuwe orders binnengekomen, waaronder €480 mln voor de aanleg van de haven van Duqm in Oman en €200 mln voor diverse kleinere werken in Nederland. Het orderboek blijft ondanks de lastige markt ook vrij stabiel en bedroeg eind september €2,9 mrd. Bovendien gaat Boskalis de komende twee jaar 24 schepen uit de vaart nemen, waaronder tien baggerschepen. Dit zal de bezetting uiteraard ook ten goede komen en daarnaast leiden tot een kostenbesparing van €40 mln. Er komen 650 arbeidsplaatsen te vervallen. Nieuwe orders zullen waarschijnlijk wel lagere winstmarges hebben doordat er in de markt veel capaciteit beschikbaar is. De vooruitzichten voor de havensleepdiensten zijn stabiel en de resultaten van de bergingstak kunnen van jaar tot jaar sterk variëren. Beide activiteiten leggen overigens weinig gewicht in de schaal, met een omzetaandeel van circa 7%.
Waardering
Dit jaar zal de winst naar verwachting verder teruglopen, maar in 2018 kan Boskalis waarschijnlijk weer de weg omhoog inslaan. Beleggers lopen daar al op vooruit en hebben de koers vanaf het dieptepunt in november 25% hoger gezet. Niet alleen de aantrekkende orderontvangsten, maar ook het besluit van Boskalis om zijn investering in Fugro weer te verkopen deden het aandeel goed. In twee stappen is het 28,6%-belang afgebouwd naar 9,4% en deze laatste pluk zal zeer waarschijnlijk ook worden verkocht wanneer de lock-up periode in maart afloopt. Hoewel Boskalis er met verlies uitstapt, haalt de verkoop ook een stuk onzekerheid weg. Fugro was fel gekant tegen een overname, zodat er een langdurige overnamestrijd dreigde. Bovendien kampt ook Fugro met zwakke markten.
De desinvestering brengt ruim €300 mln in het laatje en levert waarschijnlijk een netto kaspositie op (zie kader). Hierdoor is er kans dat Boskalis voorlopig het dividend handhaaft op €1,60 per aandeel, ondanks de sterke winstdaling. Dat zou op de huidige koers een fraai dividendrendement opleveren van 4,6%. Op basis van onze winstraming voor dit jaar van €1,70 is het aandeel met een k/w van ruim 20 goed aan de prijs. Dat geeft echter een vertekend beeld, want de verdiencapaciteit van Boskalis is veel groter. In 2015 werd er nog €3,50 per aandeel verdiend. Er zullen wel meer grote baggerprojecten op de markt moeten komen, voordat dit winstniveau weer in zicht komt.
Op de lange termijn zijn de marktvooruitzichten nog steeds goed, dankzij de gestage groei van de wereldhandel, bevolkingsgroei, verstedelijking, noodzaak tot kustbescherming in veel gebieden en de stijgende vraag naar energie. Een winstherstel is echter al grotendeels verdisconteerd in het aandeel zodat we ons houdadvies herhalen.
Lees ook: Optimisme bij ArcelorMittal
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.