Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Opinie Jaap Barendregt, 15 feb 2017 12:22

Heineken weet groei vast te houden

0 0 Leestijd ongeveer

De beurskoers reageerde met een plus van ruim 4% op de alleszins redelijke groeicijfers. De waardering (k/w 2017) is met 19 niet veeleisend. Wij zien Heineken voorlopig als het beste bedrijf in de brouwerssector en handhaven om die reden ons koopadvies.

Het beeld dat wij eind januari over Heineken schetsten, is bevestigd. De autonome operationele margestijging voor heel 2016 was met 0,54% hoger dan de door het bedrijf zelf uitgesproken 0,4%. De tweede jaarhelft was daarmee beter dan het bedrijf verwachtte. Maar, zoals wij eind januari ook al meldden, die jaarhelft was wel minder positief dan de eerste helft van het jaar.

Jaarcijfers
De autonome jaaromzet steeg met 4,8%, waarvan 2,6 procentpunt het gevolg was van hoeveelheidsstijging en 2,2 procentpunt van een toename van de prijs per hectoliter (100 liter). Door wisselkoersen kwam de gerapporteerde omzetstijging neer op 1,4%, tot €20,8 mrd. De hogere omzet en de hogere autonome marge van 17% (+0,54%) leidden tot een autonome operationele resultaatstijging van 9,9%. Inclusief wisselkoerseffect bleef daar 4,7% van over, naar €3,5 mrd. De autonome nettowinst steeg met 8,5% en de gerapporteerde (inclusief wisselkoersen en bijzondere posten) daalde met 18,6%, naar €1,5 mrd. De effecten van bijzondere posten waren groot. Zij omvatten een extra afschrijving in Afrika van €286 mln en een winstpost van €379 mln in 2015. Al met al waren het redelijk goede cijfers, waarbij de afschrijving in Afrika toch eigenlijk wel in de beschouwing moet worden betrokken. Dit soort afschrijvingen komen vaker voor. Indien er rekening mee wordt gehouden, is het operationeel resultaat en de nettowinst lager dan in 2015. Het dividend wordt dan ook maar met 2,7% verhoogd, van €1,30 naar €1,34 per aandeel.

Verdeling
De margestijging komt in de eerste plaats doordat het merk Heineken meer werd verkocht dan de gemiddelde stijging van alle bieren die Heineken verkoopt. Dit ‘huismerk’ wordt buiten Nederland in de markt gezet als premium, waar hogere prijzen voor worden gevraagd. Als wordt afgezien van de effecten van wisselkoersen wist Heineken in alle regio’s de prijs per hectoliter verkochte drank te verhogen. Dat was vooral knap in de regio Afrika, Midden Oosten en Oost-Europa, omdat als het economisch minder gaat consumenten de neiging hebben goedkopere biermerken te kopen. In de andere regio’s (de Amerika’s, Azië-Pacific en Europa) waren de prestaties aanmerkelijk beter, vooral in de eerste twee regio’s, waar, bijna traditioneel, Mexico en Vietnam excelleerden. In Brazilië weet Heineken zijn premiummerken goed te verkopen, maar de markt als geheel floreert niet. Daarom is de aankoop van de verliesgevende Kirin-activiteiten toch opmerkelijk. Kirin verkoopt geen premiummerken zodat de marges die Heineken in Brazilië gaat behalen, gaan dalen. Maar het land vormt anderzijds wel de derde biermarkt van de wereld, met een sterk groeiende bevolking. Dus op termijn is er groeiperspectief.
Ook de op stapel staande aankoop van de circa 1900 pubs van Punch Tavern’s in het VK kan als margedrukkend worden gezien. Afgezien van deze deels potentiële acquisities verwacht Heineken voor 2017 bij een omzetstijging ook bij de autonome operationele marge een toename van 0,40% te realiseren door kostenreducties en de hogere verkoop van duurdere internationaal wijdverspreide merken als Heineken, Afflichem, Sol Premium, Lagunistas, Desperados en het cidermerk Stongbow. Sommige daarvan zijn overigens pas recent geacquireerd, zoals het Amerikanse Lagunistas.

 

Lees ook: Heineken even niet getapt als belegging


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ