L’Oréal groeit sneller dan de wereldmarkt
De k/w 2017 is 25,2% (bij een koers van €176,00). L’Oréal gaat 0,5% aan aandelen inkopen. Gezien de k/w en een omzetgroeiverwachting van 5% bij een iets stijgende operationele marge handhaven wij ons houdadvies.
L’Oréal is wereldmarktleider bij persoonlijke verzorgingsproducten. Het bedrijf weet regelmatig de groei van de wereldmarkt te overtreffen en is over de lange termijn genomen een goede belegging geweest. We analyseren het bedrijf, maar nemen eerst de ontwikkelingen op de wereldmarkt onder de loep.
Wereldmarkt
De wereldmarkt voor persoonlijke schoonheidsproducten (voor L’Oréal horen daar alleen zeep, tandpasta en scheermesjes niet bij) kende na 2009 een gemiddelde autonome groei (zonder wisselkoerseffecten) van circa 4%, waarbij de afwijkingen naar boven en beneden beperkt waren, zo blijkt uit gegevens van L’Oréal zelf. Daarmee is sprake van een redelijk constante, middelhoge groeimarkt. Ook voor de toekomst kan die groei worden volgehouden.
Er zijn vier groei-impulsen. Allereerst is er de groeiende middenklasse in de opkomende markten. Dankzij de hogere koopkracht zorgt deze groep voor een grotere vraag naar consumentenproducten.
Ten tweede dienen zich nieuwe of groeiende categorieën klanten aan. De vergrijzing zorgt voor extra vraag naar huidverzorgingsproducten en ook mannen zullen naar verwachting meer belangstelling krijgen voor schoonheidsproducten (geuren, haar- en huidverzorgingsproducten).
Dan is er, als derde, de toename van de verstedelijking. Dit leidt tot ander sociaal gedrag, waarbij mensen meer gewoontes en leefstijlen van elkaar overnemen. Bovendien leidt de verstedelijking tot meer vervuiling waardoor huidgevoeligheden (acne, vervuilde poriën en pigmentplekken) toenemen waardoor de vraag naar huidverzorgingsproducten zal stijgen.
De vierde trend is de digitalisering. De toegenomen populariteit van het nemen van foto’s met de smartphone (selfies) en van communicatie via sociale netwerken verhoogt de behoefte aan een mooie presentatie en is dus gunstig voor de verkoop van make-up. Het kan bovendien leiden tot een meer universele smaak bij de consument in de verschillende werelddelen. Niet alleen maken steeds meer mensen gebruik van persoonlijke schoonheidsproducten, ook besteden zij meer van hun budget aan de producten, al is de stijging gering. In 1996 ging wereldwijd 2,33% van de consumentenbestedingen naar de producten, in 2006 was dat 2,35% en in 2016 was dat naar schatting 2,41%, meldt Euromonitor 2016.
L’Oréal
Binnen deze stabiele markt met middelgrote groeicijfers weet L’Oréal vaak de marktgroei te overtreffen. Zo steeg de wereldmarkt in 2015 met 3,7% terwijl het Franse bedrijf de autonome omzet verhoogde met 3,9%. Over 2016 waren die scores respectievelijk 3,6 en 4,7%.
L’Oréal is actief op vier deelmarkten: Luxe, Consumentenproducten, Cosmetica en Professionele Producten. De luxemarkt kende in 2016 de grootste wereldmarktgroei met 5,5%, tegen L’Oréal van 6,9% (bron: L’Oréal). Daarna komen Cosmetica met 4,5% (L’Oréal: 5,7%) en Consumentenproducten met 4% (L’Oréal: 4,4%). Professionele Producten, dat aan kappers en schoonheidssalons levert, kende een groei van 2%. Dit was de enige sector waar L’Oréal met een autonome omzetgroei van 1,8% achterbleef. Voor 2017 verwacht het bedrijf een wereldmarktgroei van alle persoonlijke schoonheidsproducten van circa 4%.
De kern van de groeistrategie wordt gevormd door innovatie en de lancering van nieuwe producten. Dat kan gebeuren via eigen onderzoek- en ontwikkelingsinspanningen, maar ook door overnames waarvan er bijna jaarlijks plaatsvinden. Op die manier kan worden ingespeeld op nieuwe trends waardoor kleinere bedrijven al op is ingehaakt en die L’Oréal in eerste instantie heeft gemist. Dit is geen unieke strategie – een bedrijf als Unilever volgt hem ook – maar wel effectief.
Resultaten
De jaaromzet steeg in 2016 met 2,6%, naar €24,9 mrd, met een negatief wisselkoerseffect van 2,3 procentpunt, zodat de autonome groei dus op 4,9% uitkwam. Door de divisie The Body Shop, waarvan de cijfers apart worden meegenomen en dat slechts beperkt autonoom groeide, daalde dit autonome cijfer tot de eerder genoemde 4,7%, bij een gewone omzettoename van 2,3%, naar €25,8 mrd. The Body Shop, met een jaaromzet van dus ruim €900 mln, zal naar verwachting te koop gezet worden. Regionaal gezien kenden de opkomende markten, en dan vooral Latijns-Amerika en Oost-Europa met ruim 10% de hoogste autonome groei. Noord-Amerika groeide met 5,8% ook goed, tegen West-Europa met 2,4%. De omzet is tussen de drie regio’s vrij evenwichtig verdeeld: elk heeft een aandeel van tussen €7-10 mrd.
Het operationeel resultaat (ebitda) steeg met 3,5%, naar €4,5 mrd. De vier divisies kennen met ruim 20% alle ongeveer een gelijke operationele marge. Alleen The Body Shop zit er met een marge van bijna 6% ver onder. De totale marge komt daardoor op 17,6%. Dat was 17,4% in 2015.
De nettowinst daalde met 6%, naar €3,1 mrd. In het eerste halfjaar moest een extra afschrijving van €541 mln worden genomen op twee merken (Magic en Clarisonic). In die jaarwinst zit elk jaar een dividend van ruim €300 mln dat L’Oréal ontvangt door een deelneming in Sanofi.
Het dividend per aandeel werd ondanks de winstdaling met 6,45% verhoogd naar €3,30. De afgelopen twintig jaar heeft het Franse bedrijf steeds het dividend verhoogd. Het dividendrendement komt daarmee op 1,91% uit. De koers-winstverhouding 2017 is 25,2 (bij een koers van €176,00). L’Oréal gaat 0,5% aan aandelen inkopen. Gezien de k/w en de omzetgroeiverwachting van 5% bij een iets stijgende operationele marge handhaven wij ons houdadvies.
Lees ook: L’Oréal verrast in het eerste kwartaal
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.