Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 28 feb 2017 06:58

Lucht klaart nog niet op voor Air France-KLM

0 0 Leestijd ongeveer

Air France-KLM behoort nog altijd tot de zwakste spelers in de Europese luchtvaartsector. De relatief hoge kostenbasis maakt het concern extra gevoelig voor prijsdruk en stijgende brandstofprijzen.

Air France-KLM staat voor structurele uitdagingen. Steeds fellere concurrentie van prijsvechters en maatschappijen uit het Midden-Oosten zorgt voor druk op de ticketprijzen en noopt de onderneming de kosten verder te verlagen en de schulden terug te brengen. Was de concurrentie aanvankelijk vooral sterk op de kortere vluchten binnen Europa, de laatste tijd zien we ook de ticketprijzen op de intercontinentale routes minstens zoveel onder druk staan. Het afgelopen jaar wist Air France-KLM weliswaar te profiteren van lagere brandstofprijzen, maar daar zal dit jaar geen sprake van zijn. Het concern heeft voor dit jaar de helft van het verwachte brandstofverbruik via termijncontracten afgedekt, maar wel tegen fors hogere prijzen dan de concurrentie. Ook de aangekondigde intensievere samenwerking tussen de Duitse Lufthansa Group en het Arabische Etihad brengt de Frans-Nederlandse combinatie verder in het nauw. De laatste jaren zien we gelukkig wel dat de schuldpositie verbetert en is sinds 2015 is er weer sprake van een positief eigen vermogen. Opvallend genoeg werd het concern op de beurs met een koerswinst van 12,6% flink beloond voor de jaarcijfers. Vooral de kasstroom en de nettowinst vielen hoger uit dan verwacht. Onderliggend blijven de ontwikkelingen echter zorgwekkend.

Lelijke eendje binnen de luchtvaartsector
Air France-KLM wordt niet voor niets het laagste gewaardeerd binnen de Europese luchtvaartsector. De verhouding eigen vermogen/ebitda ligt met 2,7 fors onder het gemiddelde van 5,5. En waar IAG en Lufthansa toch nog aantrekkelijke dividenden uitkeren, staan de aandeelhouders van Air France-KLM al jaren droog.

 

Jaarcijfers
Air France-KLM vervoerde in het vierde kwartaal 6% meer passagiers, maar door de druk op de tarieven zakte de omzet toch met 2,5% tot €6,09 mrd. Het operationele resultaat daalde daardoor van €137 mln naar €94 mln. Met name door het stringente investeringsbeleid in vlootuitbreiding steeg de vrije kasstroom inclusief desinvesteringen fors, van €67 mln naar €446 mln. Bezien over het gehele jaar is sprake van een omzetdaling van 3,3% tot €25,7 mrd, maar door kostenbesparingen en de rugwind van een lagere olieprijs steeg het operationele resultaat van €780 mln naar €1,05 mrd. De operationele winst werd bovendien nog stevig gedrukt door valutaire tegenwind (€289 mln) en de staking van piloten en cabinepersoneel (samen €130 mln). Air France-KLM wist de kosten per eenheid, exclusief brandstof, in het afgelopen jaar met 1,0% te drukken en dat lag in lijn met de doelstelling. Gecorrigeerd voor de stakingskosten lagen de kosten per eenheid zelfs 1,7% lager. De brandstofrekening viel liefst 25,7% lager uit op €4,6 mrd. Dat scheelde ruim €1,5 mrd in de kosten. Personeelskosten bleven vrijwel stabiel ondanks het feit dat er 1850 fte’s afvloeiden. Extra pensioen- en winstdelingskosten deden deze ontwikkeling teniet.

Winstdaling Franse tak
Het is wederom KLM dat de hoogste operationele winstbijdrage heeft geleverd, €681 mln tegen €372 mln voor Air France. Bij de Franse tak is sprake van een winstdaling, terwijl KLM het resultaat fors verbeterde. De terroristische aanslagen in Parijs zorgden voor minder vliegverkeer naar de Franse hoofdstad. Voor het concern als geheel was evenals in 2015 sprake van een operationeel verlies op de korte routes. De vrachtdivisie bracht een met 2015 vergelijkbaar operationeel verlies van €244 mln met zich mee. De onderneming is hier fors aan het reorganiseren, maar het blijkt vooralsnog water naar de zee dragen. Wel beter vergaat het de onderhoudstak en ook het orderboek vertoonde een mooie stijging van 6%. Transavia, als low cost carrier in de markt gezet, boekte over 2016 een break even-resultaat. De vrije kasstroom na desinvesteringen daalde van €925 mln naar €693 mln. Onderaan de streep is sprake van een forse stijging van de nettowinst van €118 mln over 2015 tot €792 mln. Dit cijfer zegt niet zo veel. In 2015 waren er grote non-cash posten waaronder verliezen op de hedgeposities op olie en valuta. Door de aanhoudende positieve vrije kasstroom en verkoop van de helft van de nog resterende aandelen in reserveringsbedrijf Amadeus en cateraar Servair wist Air France-KLM de nettoschuld terug te brengen van €4,3 mrd naar €3,7 mrd. De schuldratio verbeterde daardoor van 3,4 naar 2,9. Het is het vijfde jaar op rij dat de schuldratio daalt. De onderneming streeft naar een ratio lager dan 2,5 eind 2020.

Vooruitzichten
Grote onzekerheid bestaat er op het gebied van tarieven, olieprijs, geopolitieke ontwikkelingen en ingezette capaciteit. Een hele rits, maar Air France-KLM klinkt toch niet negatief over 2017. Het concern verwacht een verlaging van de kosten per eenheid, exclusief brandstofkosten en pensioenlasten met minimaal 1,5%. Dat is conform de strategie ‘Perform 2020’ waarbij een dergelijke kostenreductie jaarlijks wordt nagestreefd. Gebaseerd op de huidige inzichten zal de brandstofrekening €100 mln hoger uitvallen. Voor 2018 rekent de luchtvaartmaatschappij op een vergelijkbare stijging. Door aanhoudende capaciteitsbeperkingen denkt het concern ook dit jaar een positieve kasstroom te kunnen genereren. Over januari lag de omzet per eenheid uitgedrukt in constante valuta slechts 0,7% lager, tegen 4,5% over 2016. Dat had allemaal minder rooskleurig kunnen zijn, maar neemt niet weg dat de positie van Air France-KLM structureel onder druk staat. De geringere omzetdruk zal ook zeker van doen hebben met de flink herstelde olieprijs. Dit geeft met name prijsvechters minder ruimte voor tariefsverlagingen. Wij hebben al vaker aangegeven dat lagere olieprijzen niet per definitie gunstig zijn voor een speler als Air France-KLM. Het concern is veel minder goed in staat dan andere spelers om de omzetdruk op te vangen middels kostenbesparingen.
Wat dat betreft kan 2017 misschien voor enige verlichting zorgen, maar het concern verliest in onze ogen structureel terrein en weet dit maar niet te keren. Wij blijven daarom terughoudend en handhaven het verkoopadvies.

Lobbyclub vleugellam
De lobbyclub ‘Airlines for Europa’, die vorig jaar door Ryanair, Easyjet, Lufthansa, Air France-KLM en IAG (British Airways) is opgericht, maakt nog weinig klaar. De club wil een vuist maken in Brussel tegen de in hun ogen buitensporige verhoging van de luchthavenbelastingen. Ook zou de Europese Commissie (EC) stakingen van verkeersleiders moeten voorkomen. Op een ander pijnpunt, vermeende staatssteun aan spelers uit het Midden-Oosten, bestaat minder overeenstemming. Lufthansa en Air France-KLM willen actie van de EC, terwijl Ryanair, Easyjet, Lufthansa en IAG daar veel minder stellig in zijn. 

Lees ook: Fraaie koerssprong Air France-KLM


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ